۱۳ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۱۱

مدیرکل نشر دانشگاه فرهنگیان:

۱۱۰ عنوان کتاب در دانشگاه فرهنگیان چاپ شد

 ۱۱۰ عنوان کتاب در دانشگاه فرهنگیان چاپ شد

بوشهر- مدیرکل نشر و اطلاع‌رسانی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه پژوهش یک فعالیت جاری و ساری است، از چاپ ۱۱۰ عنوان کتاب توسط این اداره کل خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی نامداری که به‌صورت ویدئو کنفرانس سخنران ویژه آئین تجلیل از پژوهشگران دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر بود، اظهار داشت: پژوهش یک فعالیت جاری و ساری است و نباید فعالیت‌های ما به این هفته محدود شود.

مدیرکل نشر و اطلاع‌رسانی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به پیشینه تربیت‌معلم در ایران گفت: از زمان تأسیس دارالفنون یک احساس نیازی به وجود آمد که ما معلم متخصص نداریم، افرادی که به‌صورت حرفه‌ای در این زمینه تخصص کسب کرده باشند، مهارت داشته باشند و آنجا اعزام گروهی از معلمان برای کسب مهارت در زمینه معلمی اتفاق می‌افتد و بعد در سال ۱۲۹۸ بحث تصویب و تأسیس دارالمعلمین در مجلس شورای ملی اتفاق افتاد.

نامداری ادامه داد: در سال ۱۳۰۷ بحث توسعه تربیت‌معلم رقم خورد و باز شورای ملی تأسیس دارالمعلمین عالی و شروع دوره تربیت دبیری را رقم زد و در سال ۱۳۱۷ شاهد توسعه ساختاری بودیم و نخستین قانون جامع تربیت‌معلم به وجود آمد که دانشسرای مقدماتی را در ۲۵ شهر تصویب و انجام شد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۶۱ تقریباً فراگیری تربیت‌معلم به تمامی شهرها صورت می‌گیرد و بیش از ۳۵۲ مرکز تربیت‌معلم و دانشسرای مقدماتی در کل کشور ایجاد می‌شود و در سال ۱۳۶۸ قانون متعهدین خدمت و در سال ۱۳۸۸ ادغام مجموعه‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز تربیت‌معلم و ایجاد مجتمع عالی پیامبر اعظم (ص) صورت می‌گیرد و دو سال بعد دوره آکادمیک در تربیت‌معلم شروع می‌شود.

نامداری ابراز داشت: وقتی از پیشینه یکصد سال تربیت‌معلم در ایران سخن می‌گوئیم باید این پرسش را مطرح کنیم که آن دانش انباشته و تجارب زیست شده‌ای که مدون باشد و ما بخواهیم از آن استفاده کنیم؛ ما در سال ۹۱ بحث مدارس وابسته را شروع کردیم ولی هنوز به نتیجه نرسیده و آیا سوابق آن را می‌دانیم و این موارد برای ما مشخص نیست و در سال ۱۳۰۷ بحث تأسیس مدارس ضمیمه تربیت‌معلم در مجلس وقت تصویب می‌شود و متأسفانه ما هیچ سابقه‌ای از این مهم نداریم.

تغییر ساختاری مراکز تربیت‌معلم

وی اظهار داشت: تغییر ساختاری مراکز تربیت‌معلم به مراکز و پردیس‌های دانشگاهی موجب رخداد یکسری اتفاقات خجسته شد و ما امروز ۳۱ جلد تاریخ تربیت‌معلم را در استان‌های کشور داریم و این یک گام فوق‌العاده مهم است.

نامداری اضافه کرد: در حال حاضر ۹۴ هزار و ۷۰۰ دانشجوی کارشناسی پیوسته، ۷۱۰ نفر دانشجوی کارشناسی ارشد، ۵۰ هزار مهارت آموز، ۸۵۴ نفر عضو هیئت‌علمی، ۱۸ رشته کارشناسی، ۱۳ رشته کارشناسی ارشد، ۹۹ مرکز و پردیس در کشور داریم.

وی با اشاره به حوزه پژوهش در ادامه افزود: هم‌اکنون ۲۶ نشریه فعال در کل کشور داریم و کلاً ۳۰ نشریه مجوز داده‌ایم که چهار تا از آن‌ها هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند، یک نشریه علمی – پژوهشی و سه نشریه علمی – ترویجی و نشریات علمی – تخصصی ما ۲۲ مورد و ۱۱۰ عنوان کتاب چاپ کرده‌ایم.

نامداری تصریح کرد: این‌ها از برکات تبدیل مراکز تربیت‌معلم به پردیس‌های دانشگاهی و نظام دانشگاهی است و آن دگردیسی که در نظام تربیت‌معلم ما اتفاق افتاد، این برکاتش بود اما این برکات کافی نیست و شاید از لحاظ کمی رشد قابل قبولی داشته باشیم ولی از لحاظ کیفی به‌شدت نیازمند این هستیم که تحقیق و پژوهش کرده و با دید باز حرکت کنیم.

وی متذکر شد: اساس تصمیم‌گیری داده‌ها، آمار و اطلاعات درست است و اگر این موارد وجود نداشته باشد قطعاً حرکت ما صفر و به عدم است یا اینکه حرکت ما بسیار بسیار جزئی و با هزینه بالا خواهد بود.

مدیرکل نشر و اطلاع‌رسانی دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر آمار مقالات، مجلات تحقیقات تربیتی در دنیا را مشاهده کنیم رشد عجیبی بعد از سال ۲۰۰۷ دارد و اکنون بهترین تجربیات دنیا در عرصه تربیت‌معلم در حال رقم خوردن است.

کد خبر 5391314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha