در جریان سفر به کشورهای آفریقایی؛

وزیرخارجه چین در اریتره با هرگونه مداخله خارجی مخالفت کرد

وزیرخارجه چین در اریتره با هرگونه مداخله خارجی مخالفت کرد

وزیر خارجه چین در اولین سفر آفریقایی خود وارد اریتره شد و گفت پکن با مداخله خارجی در آفریقا مخالف است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین که سال ۲۰۲۲ را با سفر به سه کشور آفریقایی آغاز کرد، در اولین مقصد آفریقایی خود وارد اریتره شد. کشوری که آمریکا با دولت آن به شدت مخالف است. اریتره همچنین به تازگی به طرح چینی یک کمربند و جاده (BRI) پیوسته است.

وانگ یی روز سه شنبه برای یک سفر رسمی دو روزه وارد اریتره شد و قبل از دیدار با «ایسیاس افورکی»، رئیس جمهور اریتره، با «عثمان صالح»، وزیر امور خارجه و سایر مقامات ارشد این کشور دیدار و گفتگو کرد.

قرار است وزیرخارجه چین سپس به کنیا و کومور سفر کند.

وزارت خارجه چین جزئیات بیشتری در مورد سفر وانگ یی را ارائه نداده است.

با این حال به تازگی دو کشور روابط نزدیک و گرمی را دنبال می‌کنند.

رابطه چین با اریتره به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد. چین از جبهه آزادی‌بخش اریتره که برای استقلال از اتیوپی می‌جنگید، حمایت کرد و حتی در سال ۱۹۶۷ به برخی نیروهای این کشور آموزش‌های ویژه داد. با این حال، سال‌های بعد وقتی اتیوپی به رسمیت شناختن خود را از تایپه به پکن به عنوان دولت چین تغییر داد، چین نیز حمایت از اریتره را کنار گذاشت.

با این حال چین یکی از اولین کشورهایی بود که اریتره را پس از استقلال در سال ۱۹۹۳ به رسمیت شناخت و چندین پروژه از جمله ساخت بیمارستان در آسمارا و ارائه کمک‌های فنی در بخش بهداشت را در این کشور انجام داد.

«وانگ یی» در سفر خود به اریتره در میان خبرنگاران اعلام کرد: «ما در امور داخلی اتیوپی مداخله نمی‌کنیم و همچنین با هرگونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی اتیوپی و آفریقا مخالفیم. به ویژه با رویه برخی از نیروهای خارجی برای تحت فشار قرار دادن اتیوپی برای اهداف سیاسی خود مخالفیم.»

کد خبر 5392601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha