۱۹ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۳۶

مهر گزارش می‌دهد؛

ماجرای عجیب یک روستا در نزدیکی کرمان/ ۴۰ سال تلاش به باد می‌رود

ماجرای عجیب یک روستا در نزدیکی کرمان/ ۴۰ سال تلاش به باد می‌رود

کرمان – اهالی یک روستا در نزدیکی شهر کرمان می‌گویند مالکیت روستای محمودآباد به یکی از ادارات دولتی منتقل شده و روستاییان با مشکل مواجه شده اند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: روستای محمود آباد یکی از نزدیک ترین روستاهای اطراف کرمان به این شهر و در ابتدای محور گردشگری هفت باغ قرار گرفته است این روستا ۲۰۱ نفر جمعیت دارد که شامل ۵۰ خانوار است، اهالی این روستا به کار پرورش ماهی، دامداری و کشاورزی و زنبور داری مشغول هستند.

اما مردم این روستا طی ماه‌های اخیر با مشکلی جدی و عجیب مواجه شده‌اند به طوری که یکی از ادارات شهر کرمان با فراخوان این افراد سندی مبنی بر واگذاری زمین‌های این روستا از سوی اداره منابع طبیعی را ارائه کرده و خواستار عودت زمین‌های این روستا به اداره راه و شهر سازی شده است.

روستایی که باید واگذار شود

در صورت اجرایی شدن این روند ساکنان این روستا باید روستا را تخلیه و در اختیار اداره مربوطه قرار دهند.

دهیار محمود آباد در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: این روستا دارای کد ۸۰۸۶۵۱ است و زمین‌های روستا در سال ۵۹ از سوی اداره مرکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان کرمان به مردم واگذار شده است کاربری این زمین‌های نیز کوره و کشاورزی بوده است اما بعد از اینکه تشخیص داده شد کوره‌ها موجب آلودگی زیست محیطی می‌شوند اکثر مردم به کشاورزی روی آوردند و هکتارها زمین در این روستا زیر کشت محصولات کشاورزی قرار گرفته است.

مردم سال‌ها عمر خود را برای آبادی این زمین‌ها گذاشته‌اند و حالا که این زمین‌ها مرغوب و در نزدیکی شهر کرمان قرار گرفته‌اند این حواشی هم ایجاد شده است

محمد نظیری با اشاره به اینکه صدها کارگر نیز در باغ‌ها، دامداری و مراکز پرورش ماهی در این روستا و ۱۵ آبادی اطراف مشغول کار هستند گفت: در حالی که این زمین‌ها در سال ۵۹ به مردم واگذار شده است اما طی ماه‌های اخیر اخطاریه‌هایی به روستاییان داده شده مبنی بر اینکه این زمین‌ها تصرف شده است یعنی بعد از سال‌ها کار و تلاش و آباد کردن زمین‌ها می‌گویند این اراضی به اداره راه وشهر سازی واگذار شده و روستاییان باید اینجا را تخلیه و واگذار کنند.

وی افزود: ظاهراً در سال ۷۵ اداره منابع طبیعی بدون توجه به وجود سندهای دستی و فعالیت روستاییان این زمین‌ها را به مسکن و شهرسازی واگذار کرده است و مشخص نیست در این میان تکلیف مردم و زمین‌ها شأن و واگذاری دولتی زمین در سال ۵۹ چیست؟

پیگیری روستاییان به نتیجه نرسید

وی گفت: در خصوص توسعه کشاورزی در این روستا گفت مردم سال‌ها عمر خود را برای آبادی این زمین‌ها گذاشته‌اند و حالا که این زمین‌ها مرغوب و در نزدیکی شهر کرمان قرار گرفته‌اند این حواشی هم ایجاد شده است و سوال ما این است چگونه منابع طبیعی زمین‌های مردم را به مسکن و شهرسازی واگذار کرده است.

در این روستا سال‌ها انتخابات شورای‌های دهیاری و شورا برگزار شده است و امتیاز برق نیز به مردم واگذار شده است

وی ادامه داد: این مشکل فقط مختص محمود آباد نیست بلکه ۱۵ پارچه آبادی با این مشکل مواجه هستند و با وجود اینکه مراجع مختلف را در جریان قرار داده‌ایم کسی اقدامی نمی‌کند و به همین دلیل از دولت می‌خواهیم مشکلی که برای مردم این روستا ایجاد شده را پیگیری کند.

دهیار محمود آباد گفت: در این روستا سال‌ها انتخابات شورای‌های دهیاری و شورا برگزار شده است و امتیاز برق نیز به مردم واگذار شده است.

وی گفت: محمود آباد در ۶ کیلومتری شهر کرمان در بخش مرکزی مواقع شده است که شغل اکثر اهالی کشاورزی و دامپروری است در حال حاضر بیشتر از هزار و ۵۰۰ رأس دام و واحدهای پرورش طیور و پرورش زنبور عسل در روستا وجود دارد که قسمتی از نیازهای شهر را تأمین می‌کنند متأسفانه علی رغم اینکه دغدغه دولت جدید ساخت مسکن می‌باشد اما اداره راه و شهر سازی قصد تخریب منازل یک روستا حدود ۵۰ خانواری را دارد.

محمود آباد در ۶کیلو متری شهر کرمان در بخش مرکزی مواقع شده است که شغل اکثر اهالی کشاورزی و دامپروری است در حال حاضر بیشتر از هزار و ۵۰۰ رأس دام و واحدهای پرورش طیور و پرورش زنبور عسل در روستا وجود دارد

وی این سوال را مطرح کرد که چگونه زمینی که به مردم واگذار شده است بعد از چند سال از سوی منابع طبیعی به اداره دیگری واگذار می‌شود و در نهایت یک روستا با چنین سرنوشتی مواجه می‌شود.

یکی از ساکنان این روستا نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: ۴۰ سال زحمت کشیدیم بر مبنای واگذاری که توسط دولت در سال ۵۹ انجام شده بود زمینی خشک را به منطقه‌ای سر سبز و آباد تبدیل کردیم در طول این سال‌ها در راستای تبدیل سندهای دستی به رسمی اقدام نکردیم و از همین خلأ نیز استفاده شد و در نهایت زمین مردم به نام یک اداره منتقل شده است.

اکثر زمین‌های روستایی در کرمان سند دستی دارند

علیرضا در این خصوص گفت: اکثر روستاهای منطقه و زمین‌ها و باغ‌های مردم فاقد سند رسمی و اکثراً دستی است که یا از اجدادشان به ارث رسیده است و یا اینکه از سوی دستگاه‌های مختلف واگذار شده است.

وی گفت: این زمین‌ها نیز در ابتدای انقلاب برای ایجاد اشتغال و آبادانی به مردم واگذار شد آیا این انصاف است که بعد از سال‌ها زندگی و کار و تلاش در این روستا، به یکباره سند اراضی روستا به یک اداره واگذار شود.

کشاورزان در معرض بیکاری قرار دارند

وی افزود: صدها نفر در این روستا در قالب ساکن و یا کارگر در حال فعالیت هستند، چطور ممکن است به همین سادگی زمین مردم به یک اداره واگذار شود؟

محمد محمدی یکی دیگر از ساکنان این روستا است که به خبرنگار مهر می‌گوید: به مراجع مختلفی مراجعه کرده‌ایم اما تاکنون کسی به داد ما نرسیده است و خانه و زندگی ما در آستانه چالش جدی قرار گرفته است و بعد از سال‌ها صرف عمر و هزینه فراوان به همین سادگی زمین‌های ما دچار این مشکل شده است.

وی از دستگاه قضائی، استانداری و نماینده‌های مجلس خواست در این زمینه ورود کنند و دلایل بروز چنین مشکلی را شناسایی و به مردم اعلام کنند که چرا چنین مشکلی ایجاد شده است؟

وی گفت: در سال تولید ملی در یک روستا که مرکز تولید محسوب می‌شود چنین مشکلی ایجاد می‌شود و اگر کسی به داد ما نرسد بسیاری از مردم بیکار می‌شوند.

مردم این روستا خواستار رسیدگی مراجع ذی صلاح و تعیین تکلیف اختلاف به وجود آمده در خصوص مالکیت زمین‌های روستای محمود آباد هستند.

کد خبر 5395758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مهران IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      12 3
      این فقط مشکل یک روستا نیست متاسفانه منابع طبیعی در تمام نقاط کشور ادعاهایی داره که گاهی عمر واگذاری آنها حتی سالها قبل از تشکیل این سازمان هست و بدتر اینکه سازمان امور اراضی هم با وجود مدارک مثبته هیچ کاری برای احقاق حقوق کشاورزان انجام نمیده . جالب تر اینکه این دو سازمان زیر نظر جهاد کشاورزی هستند.
    • AE ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      21 2
      خدا به فریادشان برسه وگرنه به دولت باشه میگه اول آخرشون برن بمیرن به ماچه مسئولین ببینن بوی پول می آید دیگه براش فرق نمیکنه که چه کسانی بیکار میشن وچه افرادی بی خانمان جیب مسئولین پول برود بقیه به درک
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      7 8
      سلام من خودم این روستا زمین دارم اینجوری میگن نیست ماجرا چیز دیگر است متاسفانه واقعیت ها گفته نمی‌شود
      • ناشناس IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
        4 1
        احسنت به شما کسانی که اطلاع ندارند بیخودی قضاوت نکنند شما ویا بنده که در یک استان دیگر زندگی میکنیم واز هیچ چیزی که اطلاع نداریم نباید نظر بدیم ما متاسفانه در فضای مجازی عادت کردیم در همه مواردی که اصلاً از چیزی که آگاهی نداریم زود نظر میدهیم مملکت قانون داره اینطوری هم نیست که ما فکر میکنیم
      • ناشناس، ، IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
        3 1
        هر کی دروغ بگه؟؟!!!!
      • حسین IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
        4 0
        باعرض احترام . چرا توضیح بیشتری ندادید . اگر واقعیتی هست حق خوانندگان این مطلب است که اگاه شوند.
      • صابر IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
        2 2
        دروغ محض.چند نفر زمین خوار شدن اهالی روستا.اصلا کدوم کرمانی روستای محمود اباد میشناسه؟؟
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      12 2
      جریان ما مثل فیلم هندی مرد شده منتهی به جای دولت انگلیس دولت خودمون به جان مردم بدبخت افتاده که خونه هاشون و زمیناشون رو میخان بگیرن کاش ازاد سینکی بیاد و همه رو نجات بده
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      13 1
      این مشکلات را چه کسانی درست میکنند جز خود مسعولین که طمع دنیا رهایشان نمیکند
    • محسن IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      9 1
      محور هفت باغ در کرمان به سمت پیشرفت حرکت میکنه و قیمت زمین هاش رو به افزایش هست. من اطلاعی از ادعای مالکیت ساکنین روستا ندارم ولی میدونم اون مناطق ارزش زمین بالا میره و طبیعتا یه عده ای (چه دولتی چه خصوصی) به این زمین‌ها طمع میکنن. آخرشم میبینی یه جوری تقسیم میشه! زور...زور...زور...
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      1 1
      متاسفانه روستای ما هم چنین مشکلی رو داره باید خون گریه کرد برای مردم بیچاره
    • Hamid IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 1
      به نظر می رسد روستا ساختگی است اگر شما آمار بگیرد به جز ویلا سازی چیزی دیگر نیست صاحب زمین دولت شدن چرا به من و شما نمی دهند
    • محمد IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      دزدی و سند سازی در روز روشن توسط مسئولین.
    • رصا بلوچی نژاد ازبم. IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      اداره راه وشهرسازی هیچ کار نمیتونه با مردم بکنه مردم محکم بایستید وازهیاهوی هیچ کسی هم واهمه نداشته باشید.روستا به شما تعلق دارد.
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      1 1
      با سلام به همه همشهریان ومسولینی که دلسوزانه برای مملکت قدم برمیدارن. بخدا این درست نیست که بعداز 15 سال زحمت کشیدن در یک قطعه زمین وکلی هزینه حالا یه ارگان پیدا بشه وبخاد اون رو بگیره ما از خرج زندگی ودهن بچه ها مون گرفتیم تا این زمین دیواروازخرابه ای تبدیل به باغ شده بخدا این دور از انساف هسته...
    • ali IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      2 0
      مملکتی بی صاحب باشه همینه زمینی که سال ۵۹ واگذار شده چطور سال ۷۵ به جای دیگری داده اند دولت ازجییب چبش بخشیده به مردم حالا که زمینها مرغوب شده این طمع نیست به مال مردم چه کسانی دندان تیز کرده اند همینه حسابو کتاب نیست در مملکت وگر نه این همه اختلاس نمی شد این هم از عدالت مزد ان گرفت جان برادر که ک
    • مسعود فرهادی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 2
      ما هم همین مشکل را در استان فارس داریم. چطوری میتونید مشکل اهالی رو در خبر گذاری انعکاس بدید؟ مدارک مستدل و محکم هم داریم. لطفاً راهنمایی کنید.
    • مسعود فرهادی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      در رابطه با مشکل روستایی در استان فارس . همین مشکل را داریم. دوست دارم در خبرگزاری ها منعکس بشه. شماره تماس برای راهنمایی. ۰۹۱۷۸۹۰۴۶۳۶
    • مهدی IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      2 0
      اون نهاد دولتی که کارش این هست زوره . اما هفت باغ مال چه کس هایی هست دست های پشت پرده
    • ریسی IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      1 2
      کار این اداره هست ما از ای مشکل داریم رنج می بریم رمین کشاورزی را 12ملی کرد برد
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      4 2
      سلام سفت و سخت و محکم باید جلویشان ایستاد حتی بازداشت و زندان را به تن خرید
    • ناشناس IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 1
      همینطور برنامه ای در یکی از روستاهای نهبندان با۷۰ خانوار ۴۰۰نفر جمیعت در سال ۱۳۸۵ پیش آمده بود که مردم ۵ سال مقاومت کردن ولی دولت احمدی نژاد با ظلم وارد شد اکثر اهالی رو بازداشت کرد و اسباب اساسیه مردم را از خانه هاشون بیرون ریختند و خانه هارو با دستگاه بلدوزر صاف کردن، و مردم را آواره شهرهای دیگه ک
    • یکی‌از‌اهالی‌روستای‌همت‌اباد‌‌دهبکری IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 1
      متاسفانه‌این‌اولین‌بار‌نیست‌که‌به‌روستاییان‌ظلم‌شده‌ازماهم‌اب‌روگرفتند‌،باوجودپیگیری‌هایی‌که‌انجام‌دادیم‌تامانع‌حفر‌چاه‌عمیق‌شویم‌چاه‌حفر‌شد‌وقنات‌روستا‌خشک‌شد‌ه‌الان‌جواب‌گوی‌این‌مردم‌کیه؟
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      نه
    • عباس IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      ما هم در جنوب همین استان زندگی میکنیم و با همین مشکل روبرو هستیم. یکی از مآمورین منابع طبیعی از ما تقاضای باج کرد و ما جواب رد دادیم . ایشون هم شروع به پرونده سازی کرده. حدودا پنج سال هست که پرونده در دادگاه ها می چرخه. معلوم نیست توی منابع طبیعی چی میگذره.اما امیدواریم این دولت با بقیه فرق کنه
    • مهدی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      0 0
      هرچندنظرهمه منتشرنمیشه. مگرمامردم برای این انقلاب کم گذاشتیم،چراچهل وچندسال سرمایه وعمر وجوانی ماباید بچشم هیچ کس نیاد.الان که زمان بازنشستی مان است میگوینداراضی دولت.تاحالاکجابودین؟چراباید به ازمابهتران سندبدهندمگرماکه هستیم؟خودتون وجای کشاورز بذارین