۲۱ دی ۱۴۰۰، ۹:۴۶

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری:

دولتی بودن فعالیت‌ها بزرگ‌ترین آفت حوزه فرهنگ است

دولتی بودن فعالیت‌ها بزرگ‌ترین آفت حوزه فرهنگ است

شهرکرد- رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دولتی بودن فعالیت‌ها بزرگ‌ترین آفت کارهای فرهنگی است، گفت: گاهی اوقات نیاز جامعه در تولیدات فرهنگی غفلت می‌شود.

حجت‌الله شیروانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تعریف کار فرهنگی، اظهار کرد: در ابتدا باید تمدن و فرهنگ را دو مقوله جدا از یکدیگر دانست که با این تفکیک در می‌یابیم که فرهنگ دستاوردهای ناملموس فیزیکی بشر است که در طول تاریخ به دست آمده و دین، هنر، ادبیات، رفتارها، سنن، معماری و ارتباط بشریت با یکدیگر را می‌توان زیر مجموعه فرهنگ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه دستاوردهای عینی بشر همچون کشاورزی، صنعت، تکنولوژی را تمدن می‌نامند، ادامه داد: بر اساس این تعریف‌ها فرهنگ دستاوردهای ذهنی، میراث ناملموس و معنوی بشر است که وقتی از نیازهای فیزیکی فارغ می‌شود به مسائل فرهنگی روی می‌آورد.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه رابطه تأثیر فرهنگ بر تمدن رابطه‌ای دو سویه است، ادامه داد: تأثیر تمدن بر فرهنگ کمتر از تأثیرگذاری فرهنگ بر تمدن است.

شیروانی با بیان اینکه گاهی اوقات ساختمان‌سازی در آمار کارهای فرهنگی مشاهده می‌شود، عنوان کرد: ساختمان به تنهایی فرهنگ نیست بلکه فرهنگ در ابعاد ناملموس و نرم‌افزاری خود را نشان می‌دهد که متأسفانه در برخی از چشم‌اندازها این موارد دقت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اگر ساختمان، اجرای موسیقی و سینما بدون کار فرهنگی و ابزار لازم ساخته شود نمی‌توان گفت کار فرهنگی صورت گرفته است از این رو در مقابل امور فرهنگی فعالیت‌های سخت‌افزاری کار فرهنگی به حساب نمی‌آیند.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در عرصه فرهنگی با تنوع مواجهه هستیم، مطرح کرد: کار فرهنگی در جامعه باید ذیل مذهب، دین و ارزش‌های انسانی قرار گیرد که در این صورت ماهیت ویژه پیدا می‌کند که آنچه که در انقلاب اسلامی کار فرهنگی دانسته می‌شود باید این ویژگی‌ها را دارا بوده و نباید مروج مادی‌گرایی، بی‌اعتقادی به خدا و مصرف‌گرایی باشد.

متولیان فرهنگی باید افق‌های و چشم‌اندازها را بشناسند

شیروانی به شاخص‌های ارزیابی کار فرهنگی اشاره کرد و گفت: یک کار فرهنگی گاهی از منظر استاندارهای فرهنگی و کیفیت فنی، گاهی از نظر کیفیت محتوا، استقبال مخاطبان و هزینه‌های صرف شده در تولید اثر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد پس برای ارزیابی هنری نمی‌توان یک ملاک را مد نظر گرفت.

وی با بیان اینکه کمیت در کار فرهنگی جایگاه خود را دارد، افزود: اگر کسی بتواند محصولات متنوع فرهنگی تولید کند به رونق کار فرهنگی کمک کرده است اما نمی‌توان گفت اگر فیلمی را نفرات بیشتری دیدند پس کیفیت بیشتری نسبت به فیلم‌های دیگر دارد در واقع می‌توان گفت کمیت در این حوزه ملاک است اما مرکزیت ندارد.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری مطرح کرد: همه انسان‌ها با فرهنگ مواجه هستند اما زمانی که حرف از کار حرفه‌ای فرهنگی است متولیان این کار باید شناخت خوبی از جامعه داشته باشند و با چشم‌انداز و مطالعه در مورد زمان، بایدها و نبایدها وارد این حوزه شوند.

کار فرهنگی سرمایه‌گذاری روی نسل است

شیروانی با بیان اینکه کار فرهنگی به تدریج نتیجه می‌دهند، اظهار کرد: برنامه‌ریزی فرهنگی سرمایه‌گذاری روی نسل است اما این امر گاهی منجر به فرار کردن برخی‌ها از زیر بار مسئولیت می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که کار فرهنگی بر مبنای نیاز جامعه نباشد قطعاً یا نتیجه ندارد یا نتیجه عکس خواهد داشت.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه گاهی اوقات کار فرهنگی به خودی خود ارزشمند است از این رو نباید صرفاً به کار فرهنگی نگاه اقتصادی داشت، اعلام کرد: نتیجه آثار هنری مختلف است و در سه دسته کوتاه مدت، متوسط و بلندمدت تقسیم می‌شوند.

شیروانی با بیان اینکه بودجه در تولید آثار فرهنگی در جامعه دولتی و حکومتی نقش مهمی دارد، گفت: بخش خصوصی فرهنگی کمتر در جامعه ایجاد شده و از آنجا که جامعه ما حکومتی است پس بودجه بسیار اهمیت دارد و کم شدن نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و آموزش‌ها نتیجه همین کمبود بودجه است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی در بودجه نقش مهمی دارد، اظهار کرد: برنامه ریزی درست سبب تقویت بخش‌های مختلف هنر می‌شود زیرا که تنها بخشی که بودجه دریافت می‌کنند پیشرفت خواهند داشت.

مخاطب‌شناسی بخشی از هدف یک کار هنری است

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کارهای فرهنگی انجام شده در استان قابل دفاع هستند، گفت: کار فرهنگی بسیاری در استان انجام شده اما شاید کافی نبوده است.

شیروانی با اشاره به اینکه دولتی بودن فعالیت‌ها بزرگ‌ترین آفت کارهای فرهنگی است، افزود: زمانی که اعتبار باشد در هر صورتی کار تولید خواهد شد و این مهم موجب غفلت از نیاز جامعه می‌شود که گاهی اوقات حکومت‌ها به این درجه می‌رسند و از خواسته‌های مردمی غفلت می‌کنند که این آسیب بزرگ است.

وی با بیان اینکه مخاطب‌شناسی بخشی از هدف یک کار هنری است، تصریح کرد: زمانی که مخاطب‌شناسی برای تولیدات فرهنگی انجام شده معمولاً مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ساخت کارهای فرهنگی نیاز به مجوز دارد، مطرح کرد: همین امر موجب شده افراد برای گرفتن برخی مجوزها از دستگاه‌ها هراس داشته باشند.

کد خبر 5396966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha