۲۶ دی ۱۴۰۰، ۸:۳۸

مهر گزارش می دهد؛

مشکلات دامداران فردوسی/از کمبودهای زیر ساختی تا تامین نهاده ها

مشکلات دامداران فردوسی/از کمبودهای زیر ساختی تا تامین نهاده ها

فردوس- دامداران فردوسی از جانمایی نامناسب محله دامداری خانکوک که در مسیر سیلاب قرار دارد و فراهم نبودن زیرساخت ها در این طرح گلایه مند هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در جلسه ویژه شنبه شب با حضور بهره برداران بخش کشاورزی و دامداری فردوس مشکلات آنها با حضور مدیران جهاد کشاورزی استان، فرماندار فردوس و نماینده مجلس بررسی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این جلسه گفت: ظرفیت‌های بخش کشاورزی و دامداری فردوس را بازدید که وضعیت مجتمع گلخانه‌ای فردوس و دامداری خانکوک اصلاً مناسب نبود.

مهدی جعفری تاکید کرد: دیدگاه ما حل مشکلات بهره بردارانمان با همکاری فرمانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی است و وظیفه اولیه ما مرتفع ساختن موانع موجود است.

جعفری گفت: کاهش تولیدات نهاده‌های دامی کارخانجات استان از ۱۴ هزار به ۹ هزار تن، مشکلات را بیشتر کرده است.

وی تاکید کرد: کارخانه آرد زرین و تأمین سهمیه گندم مورد نیاز در جلسه‌ای ویژه بررسی و رفع می‌شود.

جعفری گفت: نباید شیر و انار خام از شهرستان خارج شود و باید تدبیری شود و تمام محصولات تولیدی استان برای ما مهم و تبدیل به گفتمان خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه به دام عشایر سهمیه‌ای خاص تعلق می‌گیرد و حق جابجایی ندارند، افزود: محله‌های دامداری سه روستای برون، خانکوک و باغستان سفلی مشکل آب و جاده دسترسی دارند که مقرر شد در جلسه ویژه این مشکلات بررسی و رفع شود.

وی افزود: نهاده دام آزاد را با دولتی تلفیق کردیم و حداقل کیلویی ۲ هزار تومان ارزان‌تر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: دام پرواری با شرایط خوبی در حال حاضر خریداری می‌شود و دام مولد عشایر دستورالعمل خاصی دارد که باید رعایت و این طرح دوسویه توسط طرفین رعایت شود.

جانمایی نامناسب محله دامداری

امیر آداب نماینده دامداران دام سبک شهر اسلامیه نیز گفت: کارخانه اسلامیه و برخی دیگر نهاده بی کیفیت تحویل ما می‌دهند و از طرف دیگر دامی که ما با رنج پرورش می‌دهیم نفعش به جیب دلال می‌رود.

یکی از دامداران روستای خانکوک نیز در این جلسه گفت: متأسفانه محله دامداری در این روستا راه اندازی شده ولی ابتدا هیچ‌گونه خدمات زیربنایی از قبیل: آب، برق و گاز و جاده‌ای احداث نشده و این مهمترین مشکل است.

مسعود ذاکر افزود: حتی جانمایی این محله نیز مناسب نیست و در مسیر سیلاب قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ رأس دام سنگین داشتم که الان فقط ۸ رأس برایم مانده و نبود آب با کیفیت موجب شده ما تلفات بدهیم و در حالی که دام صنعتی داریم به ما خوراک دام سنتی می‌دهند.

ذاکر اضافه کرد: ۱۰ واحد دامداری در این محله در حال احداث بوده که اغلب به دلیل آماده نبودن زیر ساخت‌ها رها کرده‌اند.

وی اضافه کرد: چون پروژه نزدیک خط ریلی در حال احداث است به ما مجوز پروانه تأسیس نمی‌دهند و این نشان از جانمایی نامناسب است.

دهیار روستای خانکوک با تشریح مشکلات دامداران این روستا گفت: محله دامداری روستا تا کنون هیچ کمکی از سوی دولت نشده است.

محسن دانشور گفت: توزیع ناعادلانه نهاده‌های دامی دغدغه مهم ماست که به دامدار عشایری خیلی بیشتر از ما سهمیه می‌دهند.

وی در خصوص توزیع پنل خورشیدی گفت: به کارمند دولت پنل دادند ولی دریغ از اینکه یک مورد به دامدار یا کشاورز بدهند.

دهیار روستا خواستار رسیدگی به راه‌های مواصلاتی و کشاورزی روستا شد و گفت: قرار بود طرح آبخیزداری در روستا اجرا شود ولی علیرغم پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده است.

رفع موانع

حمید حلاج مقدم فرماندار فردوس نیز گفت: برای محله‌های دامداری فرمانداری سر فصل اعتباری ندارد و در بخش تأمین آب و برق می‌توانیم همکاری کنیم.

نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه نیز گفت: نباید چنین باشد که مردم بگویند مسئولان آمدند و هیچ کاری نکردند و رفتند.

حجت الاسلام مجید نصیرایی افزود: برای حل مشکلات محله دامداری روستای خانکوک جلسه‌ای با حضور مدیران ذیربط تشکیل و با هماهنگی و هم افزایی نسبت به رفع موانع اقدام شود.

وی تاکید کرد: برای اولین بار اعتبارات محرومیت زدایی را مجلس فعلی لحاظ کرد که باید از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیری شود.

نصیرایی خاطرنشان کرد: بازدیدها و رفت و آمدهای مسئولان در راستای حل مشکلات بوده ولی اعتبارات کم و منابع محدود است و نباید مردم را ناامید کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۷ و نیم میلیارد تومان برای به نتیجه رسیدن مجتمع آب خانکوک اختصاص یافته و همین جا اعلام می‌کنم در دهه فجر عملیات اجرایی منبع تأمین آب محله دامداری باید آغاز شود.

کد خبر 5400642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha