۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۲۲

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی:

راه حل فرونشست زمین سازگاری با کم‌آبی نیست

راه حل فرونشست زمین سازگاری با کم‌آبی نیست

اصفهان- رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: نباید راهکار رفع فرونشست را با سازگاری با کم آبی گره زد در حالی که می‌توان شغل‌های جایگزین برای کشاورزان ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی بیت‌اللهی ظهر دوشنبه در چهارمین کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان تحت عنوان فرونشست زمین چالش‌ها و راهکارها اظهار داشت: استان اصفهان از نظر جمعیت، آثار تاریخی و بافت فرسوده در معرض فرونشست است و این موضوع قابل اثبات است.

وی با بیان اینکه این موضوع نباید رنگ و بوی سیاسی بگیرد گفت: خوشبختانه رئیس قوه قضائیه و مجریه از این موضوع سخن می‌گویند و این نشان می‌دهد که تلاش‌های همکاران ما نتیجه داده است.

کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و فرونشست

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور گفت: تعریفی که از فرونشست زمین داریم ریزش‌ها و پایین رفتن سطح زمین است که البته علت اصلی فرونشست‌ها افت سطح آب‌های زیر زمینی است و از این معضلات و اثرات شکاف‌ها دیوارها و سطح زمین را می‌توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: ۱۳۵ کیلومتر آب زیر زمینی از دست ما رفته و در یک سرزمینی که ۶۰ درصد آن خشک و نیمه خشک است این موضوع بحرانی است و استان‌های مهم اصفهان، خراسان رضوی، فارس و کرمان از نظر کمی سطح آب‌های زیر زمینی و درگیر می‌توان نام برد.

سازگاری با کم آبی راه حل فرونشست نیست

بیت‌اللهی خاطر نشان کرد: اصفهان میزان مساحت بافت‌های فرسوده آن بیشتر است و شرط فرونشست علاوه بر افت آب‌های زیرزمینی، ریز دانه بودن رسوبات و خاک‌های زیر زمین است.

وی خاطر نشان کرد: نباید راهکار رفع این معضل را با سازگاری با کم آبی گره زد در حالی که می‌توان شغل‌های جایگزین برای کشاورزان ایجاد کرد.

وضعیت اصفهان به دقت مانیتور شود

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور گفت: طرحی را بری مدیریت فرونشست زمین پیشنهاد دادیم که استان اصفهان به صورت پایلوت آن را اجرا کند و البته باید در ابتدا نرخ فرونشست را از طریق مدیریت منابع آب، کشاورزی، جانمایی درست صنعت و … کنترل کنیم.

وی ادامه داد: وضعیت آب‌های زیرزمینی شهر اصفهان به‌دقت باید مانیتور شود تا از گسترش آثار فرونشست جلوگیری کنیم و همچنین تاب‌آوری زیرساخت‌ها همچون دکل‌ها، راه‌آهن و خطوط برق و گاز را افزایش دهیم.

کنترل فرونشست در سطح ملی و دستگاهی

بیت‌اللهی با اینکه شهروند اصفهان نیست اما معتقد است که اقدامات اولویت‌دار برای شهر اصفهان، جریان مداوم زاینده رود، کنترل سطح آب زیر سطحی به ویژه در محدوده شهری اصفهان و مطالعه دقیق ریسک فرونشست زمین، نشست ساختمان‌ها و ارائه راهکار در شهر اصفهان است.

وی روش کنترل فرونشست زمین را در سطح ملی و دستگاهی دانست و افزود: جلوگیری از توسعه فیشرهای فرونشستی با اتخاذ تمهیدات مهندسی و تاب‌آوری المان‌های در معرض فرونشست که حتی در صورت آسیب‌دیدگی به حالت عملکردی قبلی بازگردند.

کد خبر 5407792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha