۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۲۶

مدیر زراعت جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری:

حذف کشت محصولات استراتژیک در چهارمحال و بختیاری امکان پذیر نیست

حذف کشت محصولات استراتژیک در چهارمحال و بختیاری امکان پذیر نیست

شهرکرد- مدیر زراعت جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: محصولات استراتژیک برای مصرف انسانی و علوفه از اهمیت بالایی برخوردار است که حذف این محصولات از مجموعه تولید امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن مهدوی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشت محصولات استراتژیک برای مصرف انسانی و علوفه از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: حذف این محصولات از مجموعه تولید استان غیر ممکن است.

وی با اشاره به اینکه تغییر ارقام و کشت محصولات کم آب بر در چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: گندم و جو به دلیل ضرورت کشت قابل حذف نیست اما با استفاده از ارقام کم آب بر توانسته‌ایم مدیریت آب را انجام دهیم.

مدیر زراعت جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری استفاده از ارقام زودرس را راهی برای صرفه جویی در مصرف آب دانست و ادامه داد: در گذشته ذرت ۷۰۴ در استان کشت می‌شد که میزان آب مصرفی بالا بود اما با جایگزین ۵۰۰ و ۶۰۰ مصرف آب برای تولید این محصول استراتژیک ۴۰ درصد کاهش یافته است.

مهدوی با بیان اینکه کشت اسپرس در چهار محال و بختیاری جایگزین تولید یونجه و شبدر شده است، مطرح کرد: برای تولید این محصول آب کمتری نیاز است اما در عین حال نیاز علوفه‌ای استان رفع می‌شود.

پروژه‌های انتقال آب در استان با مشکلات بسیاری مواجه است

وی به مشکلات آبی در شهرستان‌های لردگان، اردل و خانمیرزا اشاره کرد و افزود: کشت در شهرستان اردل عمدتاً به صورت دیم است که در چند سال اخیر انتقال آب به این شهرستان انجام گرفته تا مشکل کم آبی رفع شود.

مدیر زراعت جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طرح انتقال آب به شهرستان اردل بر میزان تولیدات تأثیر بسزایی داشته است، گفت: پروژه‌های انتقال آب در استان با مشکلات بسیاری مواجه است.

مهدوی فلفل دلمه و گل رز شاخ بریده را عمده محصولات تولیدی گلخانه‌ها در استان عنوان کرد و ادامه داد: کشاورزان به منظور تولید محصولات با کیفیت باید از طریق کشت حفاظتی مقدار ماده عالی خاک را بالا ببرند چرا که این مهم نقش بسزایی در حفظ آب موجود در خاک، گرم بودن خاک، نفوذ پذیری خاک و حفظ مواد غنی دارد.

وی با اشاره به اینکه در قدیم ساقه گندم کشت شده را آتش می‌زدند، عنوان کرد: متأسفانه امروز با چرای دام بعد از برداشت محصول خسارت بالایی به خاک اراضی کشاورزی زده می‌شود که کشاورزان باید از این امر پرهیز کنند.

کد خبر 5419725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha