۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۲۹

دکه نشریات؛

تازه‌ترین شماره فصلنامه فرهنگ‌بان منتشر شد

تازه‌ترین شماره فصلنامه فرهنگ‌بان منتشر شد

شماره نهم و دهم فصلنامه «فرهنگ‌بان» ویژه بهار و تابستان ۱۴۰۰ با مطالبی از محمدحسین خسروپناه، محمد دهقانی، سیدفرید قاسمی و کاوه بیات منتشر شد و روی پیشخان مطبوعات آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، شماره‌های نهم و دهم از فصلنامه فرهنگی و هنری «فرهنگ‌بان» در ۲۶۴ صفحه و بهای ۶۰ هزار تومان (ویژه بهار و تابستان ۱۴۰۰) با مدیرمسئولی مرتضی هاشمی‌پور منتشر شده و روی پیشخان مطبوعات آمده است.

یادداشت سردبیر این شماره «قرنی دیگر بر ایران گذشت» نام دارد. بخش نظرخواهی این شماره نیز به «ایران در قرنی که گذشت» اختصاص پیدا کرده و کاوه بیات و علیرضا مناف زاده به ترتیب مطالبی در این موضوع با عناوین «قرنی که گذشت، اما چه گذشتنی» و «سکولاریزاسیون، فرآیندی طبیعی یا سیاستی اراده گرایانه و یا هر دو» نوشتند.

محمد دهقانی نیز در این شماره با «ارمغان مینوی» دیگری به استقبال مخاطبان آمده است. «شمه‌ای دیگر از داستان مصاحب و مینوی» عنوان این مطلب است. «جامعه پذیری فاسد دانشگاهی و بازتولید و بسط فساد» نوشته داود حسینی هاشم زاده نیز تنها مطلب بخش «دانشگاه» فرهنگ‌بان است.

«ایران و انیران: شکل گیری یک افسانه» نوشته دیک دیویس و ترجمه عبدالوحید بیات و «شهر گمشدگان» نوشت الیاس خوری و ترجمه رامک رامیار نیز مطالب بخش «نظرگاه» شماره‌های نهم و دهم فصلنامه فرهنگ‌بان است.

بخش «فلسفه» نیز شامل این مطالب است: «مسئله شناسی چیست؟» نوشته میشل مه‌یر ترجمه مازیار مهیمنی و «انسان وجودی شبهه انگیز» نوشته ژیل دلوز و ترجمه فرزاد سلامی فر.

«اعتصاب دانش آموزان دبیرستان‌های تهران: ۲۰ دی ۱۳۳۸» نوشته محمدحسین خسروپناه، «روزنامه خرم: ارگان نوکرها» نوشته سیدفرید قاسمی و «ریشه‌های انقلاب» نوشته ایی. ایچ. کار ترجمه محمود حبیبی نیز سه مطلب بخش «تاریخ» این شماره از فصلنامه فرهنگ‌بان است.

«زبان و ادبیات» این شماره نیز شامل این مطالب است: «بزرگ شاعر بارقه‌های کوچک؛ به یاد سعدی یوسف» نوشته موسی اسوار، «سگ امیلی دیکنسون» نوشته احمد اخوت، «ملاحظاتی درباره قریحه طنز کافکا» نوشته دیوید فاستر والاس و ترجمه پوریا کاظمی و «شیطان: تصویر انسان در جدالی بی پایان با سرنوشت نافرجام خویش» نوشته راضیه فیض آبادی.

بخش «معرفی و نقد کتاب» نیز این مطالب را شامل می‌شود: «یک کارگاه ترجمه خیلی خوب» نوشته مجید ملکان، «کتابی آموزنده برای ویراستاران و سودمند برای صنعت نشر» نوشته حمیده نوروزیان، «خداپرستان سوسیالیست و خوانش سوسیالیستی از اسلام» نوشته سیدقاسم یاحسینی، «درباره عشق» نوشته شاهرخ زبردست، «معرفی کتاب سینمای تئو آنجلوپلوس» نوشته مهتاب مقدم نیا، «ضد انقلاب و دست‌های پنهان» نوشته محمدمهدی هاتف، «نامه‌های سرگشاده ادیب سیاست پیشه» نوشته روزبه شکیبا، «آیین‌ها و باورهای زرتشتی و زروانی در منظومه ویس و رامین» نوشته آناهید خزیر، «طنز آور مجله‌ای که باید آن را جدی گرفت» نوشته روزبه شکیبا و «دنیای کتاب» نوشته روزبه شکیبا.

در بخش یادبود نیز با مطالبی یاد و خاطره محمدرضا باطنی، جلال ستاری، منصور اوجی، اسماعیل خوئی، صفدر تقی زاده و نوال سعداوی گرامی داشته شده است.

کد خبر 5424375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha