۱ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۴۱

از فردا دوم اسفند؛

درس‌گفتار «روندها و نمودهای عرفی شدن در ایران» برگزار می‌شود

درس‌گفتار «روندها و نمودهای عرفی شدن در ایران» برگزار می‌شود

درس‌گفتار «روندها و نمودهای عرفی شدن در ایران» با ارائه سیدمحسن میرمهدی پژوهشگر فلسفه از دوشنبه دوم اسفند به صورت حضوری و مجازی در سرای شهید آوینی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، درس‌گفتار «روندها و نمودهای عرفی شدن در ایران» با ارائه سیدمحسن میرمهدی، آهنگساز و دکترای فلسفه، از دوم اسفند به مدت ۱۲ جلسه، دوشنبه‌ها از ساعت ۱۸ الی ۲۰ هم‌زمان به صورت حضوری و مجازی در سرای شهید آوینی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می‌شود.

سکولاریزاسیون در ایران غالباً مفهومی است که در مقابل دین فهم می‌شود.

در این درسگفتار به مباحث زیر پرداخته می‌شود؛

نخست: آیا آنچنان که امروزه عموم مردم و حتی جماعتی از نخبگان می‏فهمند آنچه در عصر مدرن به نام سکولاریزاسیون رخ داده به معنای جدایی دین و دنیا است یا این که نه گویی در مدرنیته صورتی دگرگون شده از دیانت عرضه می‏‌شود؟

دوم:آیا دنیوی شدن امری مختص به عصر مدرن است یا این که سکولاریزاسیون یا دنیوی شدن که یکی از مؤلفه‏های بنیادین مدرنیته دانسته می‏شود پیش از این و به طریقی دیگر در ادیان ابراهیمی معنا یافته بود؟ به عبارت دیگر آیا می‏توان بنیان‏های سکولاریزاسیون را در دین و در اسلام جستجو نمود؟ آیا لزوماً سکولاریزاسیون به معنای گسست دین از دنیا و احالة یکسرة دین به معنویت و روحانیت است؟

در واقع یکی از اهداف مهم این درس‌گفتار گذر از دو صورت از غرب‏زدگی در ایران معاصر است.

این درسگفتار برای دانشجویان مخصوصا دانشجویان علوم انسانی و طلاب مخاطب مناسب خواهد بود.

شیوه برگزاری کلاس هم به این شکل است که هر جلسه با طرح یک مسئله شکل می‌گیرد که برای پاسخ به پرسش،‏ جستجو را از متن امر روزمره آغاز می‏کنیم و آن را تا عمق فلسفه و الهیات و تاریخ پی می‏گیریم. در این راستا برخی کتب و مقالات به یاری ما خواهند آمد که مهم‏ترین آن‌ها کتاب «دیالکتیک روشنگری» است. اگرچه در این درس‌گفتار بنای خوانش کامل این کتاب را نداریم اما از رهیافت‏های این اثر در تحلیل رخدادهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تاریخ معاصر ایران بهره خواهیم گرفت.

کد خبر 5428381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha