امروز دوشنبه؛

موریسون: پکن درباره حادثه لیزری کشتی نیروی دریایی اش تحقیق کند

موریسون: پکن درباره حادثه لیزری کشتی نیروی دریایی اش تحقیق کند

نخست وزیر استرالیا در گفتگویی رادیویی با انتقاد از اقدام ناوشکن چینی در هدف گرقتن هواپیمای تجسسی نیروی هوایی استرالیا، گفت که این اقدام می توانست به قیمت جان سرنشینان نظامی آن تمام شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا امروز دوشنبه از پکن خواست تا در مورد آنچه گفته می شود که یک کشتی نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق چین (PLA-Navy) در هفته گذشته یک هواپیمای تجسسی استرالیا را هدف گرقته است، تحقیقات کاملی انجام دهد.

موریسون در مصاحبه ای با یک شبکه رادیویی این کشور در این باره گفت: ما هنوز توضیحی دریافت نکرده‌ایم، اما آنچه از طریق مجاری دیپلماتیک و دفاعی خواستار آن بوده‌ایم، بررسی کامل این رویداد و ارائه پاسخ‌هایی از سوی آنها (چین) به نحوه انجام این اقدام خطرناک است.

وی همچنین این حادثه را اقدامی در راستای ارعاب و قلدری توصیف و تاکید کرد که این اتفاق در منطقه ای رخ داده است که کانبرا آن را منطقه انحصاری اقتصادی (EEZ) می داند.

نخست وزیر استرالیا در ادامه و با اشاره به اینکه این مسئله ممکن بود به قیمت جان سرنشینان نظامی هواپیمای نیروی هوایی ارتش این کشور تمام شود، گفت: ما می دانیم که اگر شما بروید و لیزر را به چشم خلبان بیندازید، این حرکت تهدیدی مستقیم برای آنها و امنیت آنها است. این یک عمل خطرناک و بدون ملاحظه است.

کانبرا مدعی شده است که هواپیمای تجسسی «پی-۸ ای پوسایدون» (P-۸A Poseidon) این کشور در ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) توسط لیزر یک ناوشکن نیروی دریایی چین در دریای «آرافورا» هدف قرار گرفت. استرالیا همچنین تصاویری از ناوشکن مذکور با قابلیت پرتاب موشک های هدایت شونده و یک کشتی آبی-خاکی را که هر دو متعلق به نیروی دریایی چین هستند برای اثبات ادعاهای خود منتشر کرده است.

اتفاق مذکور هفته گذشته در دریای آرافورا رخ داد و روز شنبه (۱۹ فوریه) توسط کانبرا گزارش شد. دریای آرافورا در سواحل شمالی استرالیا، بین قلمرو شمالی آن و استان «پاپوآ» در اندونزی واقع شده است.

روابط پکن با کانبرا اخیرا به دلیل عقد قرارداد «آکوس» بین استرالیا، آمریکا و انگلیس مبنی برساخت زیردریایی های هسته ای برای کانبرا به تیرگی گراییده است. همچنین عضویت استرالیا در پیمان چهارجانبه «کوآد» و خط و نشان کشیدن هایش برای پکن، به این اختلافات دامن زده است.

کد خبر 5429729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha