۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۱۱

گزارش مهر؛

فرونشست دوباره زمین در «مرغملک»

فرونشست دوباره زمین در «مرغملک»

شهرکرد- رئیس شورای روستای «مرغملک» از فرونشست دوباره زمین در این روستا خبر داد.

علی عالیپور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فرونشست زمین در روستای مرغملک، اظهار کرد: این دومین فرونشست در طی یک ماه اخیر است که در روستا رخ داده است.

وی با بیان اینکه این فرونشست در امتداد «کنده» شناسایی شده قبلی است، عنوان کرد: در صورت عدم توجه مسئولان و بازسازی این «کنده ها» جان مردم مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای روستای مرغملک ادامه داد: با توجه به بارش‌ها امکان تشدید این فرونشست وجود دارد.

عالیپور وجود این کنده‌ها را هم فرصت برای رونق روستا و هم تهدید برای جان مردم دانست و گفت: رسیدگی، توجه و احیا این آثار باستانی باید در دستور کار دستگاه‌های ذی ربط قرار گیرد.

عوامل مختلف بر فرونشست «کنده ها» تأثیر گذار بوده است

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در برخی از روستاها این «کنده ها» وجود دارند که دارای ارزش تاریخی هستند، اظهار کرد: این «کنده ها» مربوط به گذشتگان هستند و دارای ویژگی‌های خاص می‌باشند که باید در کنار حفظ جان مردم این آثار باستانی حفاظت شوند.

علی رضا جیلان عنوان کرد: نمونه این «کنده ها» در روستای بارده وجود دارد که ثبت ملی شده است.

وی با بیان اینکه قبل از ثبت ملی فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی بر روی این «کنده ها» انجام می‌شود، تصریح کرد: کمبود اعتبارات موجب شده برخی فعالیت‌ها با کندی انجام شود که به همین منظور درب این کنده‌ها برای جلوگیری از استفاده شدن بسته شده است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مردم مرغملک در چند صد سال گذشته با این «کنده ها» زندگی کرده اند، مطرح کرد: خشکسالی‌های چند سال گذشته و در ادامه آن بارش‌های اخیر موجب سستی زمین شده است.

جیلان ادامه داد: مردم روستای مرغملک آب فاضلاب خانگی خود را در این «کنده ها» رها سازی کرده اند که این مسئله موجب شکل گیری برخی آسیب‌ها شده است.

وی با بیان اینکه احتمال ایجاد خطر برای مردم وجود دارد، گفت: عملیات‌های امدادی، حفاظتی و مقاوم سازی در این مناطق بر عهده مدیریت بحران است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری افزود: زمانی میراث فرهنگی می‌تواند در جهت مقاوم سازی «کنده ها»، خرید منازل و تخلیه منطقه اقدام کند که این آثار ثبت ملی شوند.

جیلان با بیان اینکه این «کنده ها» از نظر ما واجد ارزش تاریخی است، اظهار کرد: بعد از تائید وزارت میراث فرهنگی اعتبارات برای بررسی، احیا و بازسازی در نظر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جان مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، عنوان کرد: مسئولان میراث فرهنگی استان برای بررسی فرونشست جدید مرغملک در منطقه حضور خواهند یافت.

اسکان اضطراری مردم در صورت نیاز انجام خواهد گرفت

مدیر کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره فرونشست مجدد زمین در روستای مرغملک، اظهار کرد: با بررسی شرایط در صورت نیاز مردم اسکان اضطراری داده خواهند شد.

خسرو کیانی با بیان اینکه این «کنده ها» دارای ارزش تاریخی هستند، عنوان کرد: جان مردم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است که برای حفاظت از آن عملیات‌های لازم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط خشکسالی و بارش‌های اخیر این آثار تاریخی دچار فرونشست می‌شوند، افزود: بازسازی و احیا این «کنده ها» تا کنون توسط متولیان مورد غفلت قرار گرفته است.

مدیر کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به شرایط آب و هوا، تصریح کرد: میراث فرهنگی در حال حاضر به دلیل شرایط جوی امکان بررسی، مقاوم سازی و بازسازی این کنده‌ها را ندارد.

کد خبر 5433253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha