۱۰ شهریور ۱۳۸۶، ۱۰:۵۰

اولین بار درجهان صورت گرفت؛

موفقیت دانشمندان ایرانی در ترمیم اسکار زخم سالک و چین و چروک پوست / تلاش برای درمان سوختگی های پوستی

موفقیت دانشمندان ایرانی در ترمیم اسکار زخم سالک و چین و چروک پوست / تلاش برای درمان سوختگی های پوستی

برای اولین بار در اروپا و آسیا تزریق سلولهای بنیادی در دو فاز عملیاتی برای درمان اسکار ضایعات سالک و چین و چروک و جوان سازی پوست به دست محققین ایرانی انجام شد.

به گزارش  خبرنگار مهر، محققین ایرانی موفق به تزریق سلول های بنیادی برای درمان برخی از بیماری های پوستی شدند که این موفقیت ارزشمند نتیجه تلاش مرکز پوست وسالک اصفهان با همکاری پژوهشکده رویان است. 

دکتر محمد علی نیلفروش زاده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : این پروژه در دو فاز عملی شده است که فاز اول به موفقیت کامل رسیده و فاز دوم نیز به تازگی آغاز شده که نتایج به دست آمده تا کنون بسیار مسرت بخش بوده است .

وی اظهار داشت : در مورد استفاده از سلول های تک توانی پوستی در درمان بعضی از مشکلات پوستی باید گفت که از چند سال پیش تیمی تحقیقاتی متشکل از محققان پژوهشکده رویان و مرکز پوست و سالک اصفهان در این زمینه فعالیت می کردند .

رئیس تیم کلینیکال سلول های بنیادی پوست گفت : اولین کار ارزشمندی که انجام شد تزریق فیبروبلاست در چین و چروک های صورت بر روی 32 بیمار بود که این کار با موفقیت چشمگیری روبرو شد و به سرانجام مورد نظر رسید به طوری که به عنوان اولین مرکز در اروپا و خاورمیانه شناخته شد و در جهان دومین مرکز بعد ازموسسه تحقیقاتی ایزولاژن آمریکاست .

نیلفروش زاده در ادامه افزود : به دنبال این عملیات علمی، استفاده از سلول های کراتینوسیت و فیبرو بلاست در فاز دوم عملیات علمی ؛ برای درمان اسکار ضایعات سالک مورد استفاده قرار گرفت که این پژوهش  جدید بعد از تحقیقاتی که در مراحل پایه و پیش از کار آزمویی بالینی انجام شد به مرحله اجرا رسید.

وی افزود: با استفاده از منابع مختلف و تجربیاتی که در زمینه های مشابه بود و همچنین برگزاری جلسات مختلف میان محققین 2 مرکز، این پروژه پس از تحقیقات اولیه شروع شد و اکنون بر روی چند بیمار این پروژه آغاز شده که امیدواریم با موفقیتی همچون فاز یک عملیات علمی پیش رود.

رئیس تیم کلینیکال سلول های بنیادی پوست خاطر نشان کرد : عمده هدف این عملیات های علمی، درمان ضایعات سوختگی شدید است که امیدواریم این امر به نتیجه برسد.

تلاش محققان ایرانی برای درمان سوختگی های پوستی با استفاه از سلول‌های بنیادین

دکتر مهر آفرین فشارکی محقق پژوهشکده رویان در خصوص نقش این پژهشکده در موفقیت اولین پروژه تحقیقاتی بر روی ترمیم لایه های پوستی در جهان به خبرنگار مهر گفت: تولید سلول های بنیادی تک توان بر عهده پژوهشکده رویان و نمونه برداری ، تزریق و بیماریابی برعهده مرکز پوست و سالک بوده است که البته گاهی افرادی به پژوهشکده رویان مراجعه می کردند که این افراد را به مرکز پوست و سالک معرفی می کردیم تا با انجام آزمایش های اولیه ، ورود و یا عدم ورود آنان به پروژه مشخص شود .

وی تصریح کرد: در صورت انتخاب افراد برای وارد شدن به این پروژه ، از بافت پوستی نمونه برداری می شد و سپس بافت مورد نظر به مرکز رویان فرستاده و در آنجا سلو ل ها بر حسب مقدار اسکاری که بیماران داشتند تکثیر می شدند .

محقق پژوهشکده رویان افزود: بعد از این مرحله نمونه سلولی به مرکز پوست و سالک فرستاده  و بعد عملیات تزریق توسط دکتر نیلفروش زاده بر روی بیمار انجام می گرفت.

فشارکی در ادامه گفت : نتیجه تزریق نشان داد که تا هفتاد درصد بیماران بهبود پیدا کردند و آن تعدادی هم که به صورت کامل بهبود نیافتند به جهت سن بیمار یا دلایل خاصی بود که این دلایل نیز مجدد مورد بررسی قرار گرفت تا در باقی تزریقات سلولی مشکل خاصی بوجود نیاید .

وی در ادامه گفت : در ابتدا برای انتخاب بیمار معیار خاصی وجود نداشت اما بعد از بررسی چندین بیمار تزریق شده سلول های بنیادی متوجه شدیم، معیار سن بسیار مهم است و به نسبت سن بیماران میزان تزریق سلول تغییر می کند.

فشارکی اظهار داشت : کسانی که دارای سن بالاتری هستند میزان تزریق سلولی در آنها بیشتر است و این امرهم به خاطر وجود چین و چروک بیشتر در صورت افراد است.

این محقق پژوهشکده رویان خاطر نشان کرد : تمام تلاش محققین این پروژه این است که بتوانند در فاز نهایی که درمان سوختگی های پوستی است موفق شوند.

کد خبر 543772

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha