۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۴۹

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اعلام کرد؛

وجود ۶۵ هزار هکتار عرصه بیابانی در استان همدان

وجود ۶۵ هزار هکتار عرصه بیابانی در استان همدان

همدان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در استان همدان ۶۵ هزار هکتار عرصه بیابانی وجود دارد که مقابله با این روند نیاز به اقدامات جدی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسفندیار خزایی پنجشنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان همدان در ۴ حوزه آبخیز قره چای، گاماسیاب، سفید رود و گاوشان قرار دارد، عنوان کرد: هیچ آبی از حوزه‌های مربوطه به استان همدان وارد نمی‌شود بدین ترتیب باید حفاظت از منابع طبیعی استان را در پیش بگیریم.

وی با بیان اینکه گونه‌های گیاهی در استان همدان در مراتع و جنگل‌ها به یک هزار و ۶۵۸ مورد می‌رسد، به نواحی رویشی در استان اشاره و گفت: ذخیره گاه‌های جنگلی مان را شناسایی و در حراست از آنها تاکید داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در این خصوص به شناسایی ۵۱۸ هکتار ذخیره گاه در استان اشاره کرد و افزود: این میزان به مرور به دو هزار و ۷۵۰ هکتار رسید.

خزایی با بیان اینکه ۲۸۳ هکتار از ذخیره گاه‌ها در استان همدان شامل گونه مرتعی گون است، خاطرنشان کرد: در سال جاری ۶۲ هکتار به ذخایر جنگل‌های استان اضافه شد، به نوعی که در سال ۹۶ حدود ۵۱۸ هکتار ذخیره‌گاه شناسایی و به مرور این میزان به دو هزار و ۷۵۰ هکتار رسید.

وی اظهار کرد: در این راستا، گونه‌های گیاهی که ارزش ژنتیکی دارند یا در حال انقراض هستند باید در ذخیره گاه‌ها تحت حراست قرار بگیرند.

این مسئول با اشاره به اینکه طی سه سال از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ هر ساله یک هزار هکتار جنگلکاری به صورت زراعت چوب، گونه‌های فضای سبز و گونه‌های جنگلی به استان همدان اضافه شده است، گفت: ۸۰ درصد زنده مانی در استان داشته ایم و سعی کرده ایم تا مدیریت کوچ را نیز بر اساس سیاست گذاری‌های کوچ در پیش بگیریم.

ایل راه‌ها تبدیل به اتوبان شده اند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص وضعیت تخریب‌های صورت گرفته در کوهستان الوند و تأثیرات اسکان عشایر در این زمینه نیز گفت: عشایر حق اسکان ثابت و سقف زدن محل اسکان خود را ندارند، متأسفانه ایل راه‌ها تبدیل به اتوبان شده اند و این موضوع موجب شده تا در کنار تغییرات آب و هوایی و کوچ‌های ماشینی شاهد مسائلی در منابع طبیعی باشیم.

خزایی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه هر ساله بالغ بر دو هزار هکتار عملیات در مراتع استان همدان به انجام می‌رسد، اضافه کرد: در حوزه آبخیزداری اعتبارات ۸۵ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی جذب و در سال جاری نیز علی رغم قطع اعتبارات این صندوق، از محل دیگر اعتبارات بالغ بر ۶۲ میلیارد تومان تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه در این زمینه موفق به عقد قرارداد با ۲۴ حوزه شده ایم، اظهار کرد: سالانه ۳۰ هزار هکتار و در سال جاری بالغ بر ۳۵ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در استان به انجام رسیده است.

خزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: در استان همدان ۶۵ هزار هکتار عرصه بیابانی وجود دارد که برای مقابله با این روند نیاز به اقدامات جدی وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: هم اکنون در استان، پوشش صددرصدی عکس‌های هوایی وجود دارد.

خزایی از کاشت یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی در سطح استان همدان نیز خبر داد و گفت: بلوط، بنه، ارژن، سنجد، بادام شیرین، سرو خمره‌ای، زرشک وحشی و ارغوان از جمله نهال‌های مراتعی است که در استان کاشته و با اقلیم همدان، سازگار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در پایان، خاطرنشان کرد: ۷۴۵ فقره تخریب و تصرف در استان، صورت گرفته که در این راستا، ۵۲۹ فقره خلع ید و رفع تصرف، ۱۷ مورد کشف و ۱۴ نفر نیز دستگیر شدند.

کد خبر 5437796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha