۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۵۱

حجت‌الاسلام مسجدجامعی: 

ارتباط و گفت‌وگوی با دیگران لازمه زندگی در جهان «جهانی شده» است

ارتباط و گفت‌وگوی با دیگران لازمه زندگی در جهان «جهانی شده» است

عضو شورای سیاست گذاری مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها گفت: گفت‌وگوی دینی و در اختیار گذاشتن تجربیات خود در اختیار یکدیگر، راه حل چالش‌ها و معضلات جامعه بشری است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام محمد مسجدجامعی، عضو شورای سیاست گذاری مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها در نشست تخصصی «بهبود روابط انسانی در دوران پساکرونا با الهام از آموزه‌های اسلام و مسیحیت» به ارائه مقاله خود با موضوع «گفت‌وگوی دینی و واقعیت‌های نوین» پرداخت و گفت: مدت‌ها است که از ایده‌های ابتکاری ویلی برانت و کاردینال کازارولی می‌گذرد. این دو هر یک به دلایل خاص خود خواهان مذاکره با کشورهای پشت پرده آهنین بودند و می‌گفتند می‌باید تابوی «ضدیت با هر نوع ارتباط» شکسته شود. ویلی برانت، صدر اعظم اسبق آلمان غربی، خواهان دیالوگ سیاسی بود و کازارولی، معاون وزیر خارجه و سپس وزیر خارجه و در نهایت نخست‌وزیر واتیکان، خواهان دیالوگ دینی و کلیسایی.

وی مطرح کرد: موفقیت نسبی این اندیشه در آن زمان زمینه را برای گفت‌وگوهای بیشتر آماده ساخت و از آن به بعد گفت‌وگوی دینی در معنای کنونی اش طرفدارانی یافت و به پیش رفت. یکی از مهمترین دلایل این پیشرفت نظر مثبت و موافق رهبران دینی بود.

سفیر پیشین ایران در واتیکان گفت: سقوط بلوک شرق و تنش در رابطه دو کلیسای بزرگ کاتولیک و ارتدکس و مسائلی دیگر، منجر به تسریع و تعمیق این گفت‌وگوها گردید که کماکان ادامه دارد. کسانی هستند که چندان موافق این جریان نیستند و برخی از آنان، شدیداً از آن انتقاد می‌کنند و آن را بی‌نتیجه می‌دانند. مطمئناً هواداران این ابتکار می‌پذیرند که مشکلاتی وجود دارد و این ابتکار می‌تواند به مراتب موفق‌تر باشد، اما در بر آوردی بی‌طرفانه باید گفت اگر چنین جریانی وجود نمی‌داشت به احتمال فراوان در شرایط بدتر و بلکه خطرناک‌تری قرار داشتیم. می‌باید به نیمه پر لیوان نگاه کرد و نه نیمه خالی آن.

حجت‌الاسلام مسجدجامعی ادامه داد: ارتباط و گفت‌وگوی با دیگران لازمه زندگی در جهان «جهانی شده» است. جهانی که امور آن عمیقاً پیچیده و مرتبط و متداخل است. بدون شک برقراری این ارتباط و گفت‌وگو دشوار و بعضاً بسیار دشوار است؛ چراکه هر مجموعه‌ای در شرایطی کاملاً متفاوت با دیگری زندگی می‌کند و این موجب تفاوت تصورات و توقعات می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت گفت‌وگوی دینی افزود: انسان‌های امروز و مجموعه‌های انسانی امروز به مراتب بیش از آنچه انگاشته می‌شود، متفاوت هستند. این سخن حتی در آنجا هم که این گروه‌ها به دین واحدی تعلق دارند نیز صحیح است. حال اینکه جهت موفقیت بیشتر چه می‌توان کرد و کدامین آمادگی‌ها می‌باید ایجاد شود، مسئله دیگری است. اگر سوابق دهه‌های اخیر گفت‌وگوی دینی به گونه‌ای علمی، بی‌طرفانه و همدلانه مورد بررسی و نقد قرار گیرد، بسیاری از ابهامات و بسیاری از دلایل عدم موفقیت روشن خواهد شد.

حجت‌الاسلام مسجدجامعی عنوان کرد: با توجه به گستردگی قلمرو «شورای جهانی کلیساها» آنها بیشتر و دقیق‌تر از دیگران می‌توانند در این زمینه اظهار نظر کنند. مخصوصاً که این مجمع، کلیساهای مختلف و متنوع جهان مسیحی را در زیر چتر خود دارد و مهم این است که در زیر این چتر کلیساهایی با موقعیت‌های کاملاً متفاوتی قرار دارند.

عضو شورای سیاست گذاری مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما با جهان کاملاً جدیدی روبرو هستیم. این عمدتاً به دلیل پیشرفت‌های شگرف در زمینه تکنولوژی نانو و توان تصرف انسان در ابعاد مولکولی و بلکه اتمی است و نیز تکنولوژی‌های جدید در زمینه الکترونیک و صنایع کامپیوتری و دیجیتال و هوش مصنوعی و تکنولوژی کوانتوم و همچنین توان انسان در به خدمت گرفتن فضا و اعماق عمیق اقیانوس‌ها. مجموعه یاد شده به شدت محیط زیست و گیاهان و حیوانات و انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آزادی انسان را به دلیل نظارت دائمی دولت‌ها بر شهروندانشان تهدید می‌کند و اصولاً شرایطی پدید آورده و می‌آورد که چندان شناخته نیست.

حجت‌الاسلام مسجدجامعی همچنین، مطرح کرد: مشکلاتی که تکنولوژی‌های نوین به وجود می‌آورد، متفاوت است با مشکلات محیط زیستی آن گونه که تاکنون وجود داشته است.

وی افزود: ادامه حیات بر روی کره زمین به دلیل چرخه‌های مختلفی است که وجود دارد. این چرخه‌ها آلودگی‌ها را پالایش می‌کند و عناصر مختلف را به جایگاه اولیه باز می‌گرداند. اگر قرار باشد با دست‌کاری ژنتیکی تحولاتی در گیاه و یا حیوان و یا میکروارگانیسم‌ها و ویروس‌ها احیاناً انسان صورت پذیرد، معلوم نیست این چرخه بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و یا حداقل با ظرفیت مطلوب چنین کند.

عضو شورای سیاست گذاری مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها اظهار کرد: مشکل بزرگ این است که فاصله فراوانی بین این نوع تحولات و نظام‌های حقوقی کنونی وجود دارد، لذا تکنولوژی جدید بدون هیچ نوع نظارتی به پیش می‌رود و این خطری بزرگ و همگانی است. در این میان، ادیان می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

وی ادامه داد: ادیان در صورتی می‌توانند نظرات خود را ارائه دهند که در ابتدا مسئله و پیآمدهایش را به دقت شناخته باشند و این محتاج گفت‌وگوی جدی با متخصصان است. برای آنکه این مهم با دقت بیشتری انجام شود به مراتب بهتر است که آنان جهت فهم و یافتن راه‌حل با یکدیگر، گفت‌وگو و همکاری کرده و تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

حجت‌الاسلام مسجدجامعی با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست تخصصی، مطرح کرد: مطمئناً جمهوری اسلامی ایران می‌تواند یک شریک خوب باشد و این به دلیل گستردگی نظام فقهی تشیع و استحکام و دقت مباحث اصولی او است. «اصول فقه» که بهتر است «منطق فقه» نامیده شود، می‌تواند در این موارد بسیار راه‌گشا و تعیین کننده باشد.

بنابر اعلام این گزارش، به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست تخصصی «بهبود روابط انسانی در دوران پساکرونا با الهام از آموزه‌های اسلام و مسیحیت» صبح امروز (۱۴ اسفندماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و یوان ساوکا، دبیرکل شورای جهانی کلیساها برگزار شد. اندیشمندان دینی در این نشست به ارائه مقالات خود پرداختند.

کد خبر 5439109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha