۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۳۵

گزارش مهر به مناسبت روز جوان؛

سه ضلع مثلث آرزوهای جوانان تویسرکانی

سه ضلع مثلث آرزوهای جوانان تویسرکانی

همدان- این روزها «اشتغال»، «ازدواج» و «مسکن» سه ضلع مثلث آرزوی جوانان تویسرکانی را تشکیل می دهد و آینده سازان این مرز و بوم منتظر حمایت های مسئولان هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان بهانه‌ای برای دوباره دیدن و شنیدن صحبت‌های جوانانی است که به راستی آینده سازان این مرز بوم هستند. در بیانیه گام دوم انقلاب همواره تاکیدها بر نیروی جوان است.

در این بین، شهرستان تویسرکان به عنوان یکی از شهرهای همدان در زمینه صنایع دستی، کشاورزی و گردشگری حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و می‌تواند زیرساخت‌های لازم را برای بهبود معیشت جواتان فراهم کند.

همسرم در دوران عقد به دلیل نداشتن درآمد ثابت تقاضای طلاق داد

یکی از جوان تویسرکانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سال‌ها است که به دنبال کار می‌گردم، گفت: به شرکت‌های تویسرکان مراجعه کرده و مدتی در آنجا کار کردم اما به دلیل تعدیل نیرو اخراج شدم.

احمدی با اشاره به اینکه هم اکنون باز هم به خیل بیکاران پیوسته‌ام، اظهار کرد: در حال حاضر، دست فروشی را پیشه کرده و هر روز باید با نیروهای شهرداری جر و بحث داشته باشم.

وی ادامه داد: شغل کشاورزی هم دارم اما به صورت فصلی است و کفاف زندگی ام را نمی‌دهد.

احمدی با بیان اینکه چند سال پیش، از روی علاقه ازدواج کردم اما همسرم در دوران عقد به دلیل نداشتن درآمد ثابت، تقاضای طلاق داد، اظهار کرد: پس از این ماجرا، من ماندم و مهریه!

این جوان تویسرکانی با اشاره به اینکه باید هر ماه با هزار بدبختی مهریه هم پرداخت کنم، گفت: تکلیف امثال من در این شهر چه خواهد شد مشخص نیست.

سه ضلع مثلث آرزوهای جوانان تویسرکانی

اکثر جوانان تویسرکان به فکر مهاجرت به تهران، شیراز، اصفهان و شهرهای دیگر هستند

جوان ۲۳ ساله دیگری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دوماه دیگر از خدمتم باقی مانده و دارای مدرک لیسانس حسابداری هستم، در مدت خدمتم دنبال کار بودم که بعد از پایان خدمتم فوری سرکار بروم اما فعلاً پیدا نکرده‌ام.

رضایی ادامه داد: خانواده ام را مجبور کرده‌ام که برایم سرمایه‌ای جور کنند که مغازه بزنم واگر برایشان امکان نداشته باشد به تهران مهاجرت کنم.

این جوان تویسرکانی خاطرنشان کرد: اکثر جوانان تویسرکان به فکر مهاجرت به تهران، شیراز، اصفهان وشهرهای دیگر هستند چون اکثراً بعداز سربازی باید نان آور خانواده باشند اما در تویسرکان زمینه برای اشتغال مهیّا نیست.

فکری برای آینده و ازدواج ندارم

جوان ۲۸ ساله تویسرکانی دیگری در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: سال‌ها به دنبال کار می‌گردم یا رزومه کاری میخواد یا ضامن معتبر یا سرمایه اولیه و من به دلیل اینکه هیچکدام از اینها برام مقدور نیست، مدتی است وارد مشاغل کاذب شده‌ام.

وی با گلایه مندی از وضعیت زندگی اش گفت: تمام تلاشم را کردم که زندگی تغییر کند اما تاکنون نشده و هم اکنون نیز، فکری برای آینده و ازدواج ندارم.

کاش امیدی به آینده ایجاد شود

یکی از بانوان جوان تویسرکانی به خبرنگار مهر گفت: این روزها درگیر دانشگاه و درس هستم و مداوم به این فکر می‌کنم که بعد از گرفتن لیسانس در تهران مشغول به کار شوم.

وی ادامه داد: پسران جامعه بیکار هستند و نمی‌توانند بدون حامی ازدواج کنند؛ برای ازدواج هم نیاز به شغل و درآمد و حداقل یک سرمایه اولیه است، پس چطور می‌توان به ازدواج فکر کرد؟

این دختر جوان ادامه داد: ما جوانان نیاز به ورود به بازار اشتغال برای بازگشت امید هستیم.

سه ضلع مثلث آرزوهای جوانان تویسرکانی

مسئولین به فکر اشتغالزایی و مسکن جوانان باشند

یکی از دهیاران در شهرستان تویسرکان نیز به خبرنگار مهر گفت: باید روی بحث اشتغال در شهرستان تویسرکان توجه شود، روندی که می‌تواند مباحث اجتماعی را در این شهرستان بهبود و مسائل اجتماعی و فرهنگی را کمرنگ کند.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های تولیدی باید احیا و زمینه برای اشتغالزایی در تویسرکان مهیّا شود، خواستار برنامه محوری مسئولین ارشد استانی برای ورود به این موضوع شد.

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان را محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی مطرح کرده‌اند؛ در این بیانیه آمده است: «مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند.» اما حال، به راستی آیا توانسته‌ایم این زمینه‌ها را در استان همدان به ویژه تویسرکان محقق سازیم؟

«اشتغال»، «ازدواج» و «مسکن» سه ضلع مثلث آرزوی جوانان تویسرکانی است؛ آینده سازانی که چشم انتظار حمایت‌های مسئولین و ایجاد زمینه برای ورودشان به عرصه‌های اجتماعی و زندگی اند.

«روز جوان» بهترین فرصت برای مسؤلین شده که باز هم شعارها و ارائه گزارش‌هایی را داشته باشند اما آیا اداره ورزش و جوانان در استان همدان به جز بخش آمار مربوط به وام ازدواج، برگزاری چند مسابقه ورزشی، توزیع چند بروشور و برگزاری چند کارگاه برای جوانان کار دیگری انجام داده است؟

سازمان‌های بسیاری می‌توانند برای جوانان گام بردارند و مسئولین بسیاری می‌توانند آستین‌های همت را بالا زده و با احیای کارگاه‌های تولیدی به ویژه در حوزه صنایع دستی قدمی برای جوانان بردارند. صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تویسرکان می‌تواند زمینه را برای اشتغال بسیاری از جوانان مهیّا سازد، اما برای آن، چه کرده‌ایم؟

جوانان آینده سازان این مرز و بوم هستند، برای آنها امیدآفرین باشیم و زمینه را برای فردای بهتر زندگی‌شان فراهم سازیم.

کد خبر 5445535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha