۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۳۹

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد قزوین:

نزدیک به هفتاد درصد مساجد استان قزوین امام جماعت ندارند

 نزدیک به هفتاد درصد مساجد استان قزوین امام جماعت ندارند

قزوین - رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد قزوین گفت: متأسفانه تنها ۳۵۰ مسجد در استان قزوین امام جماعت دارند و نزدیک به ۷۰ درصد مساجد استان قزوین فاقد امام جماعت هستند.

به گزارش خبرنگار مهر حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی صبح سه شنبه در جمع اصحاب رسانه استان قزوین اظهار کرد: تدوین نقشه جامع مساجد در استان قزوین طراحی شده و با مراجعه به سایت این مرکز می‌توان همه اطلاعات مساجد در سطح استان را مشاهده کرد.

وی افزود: هدف از تشکیل حکومت اقامه قسط و عدل است و خداوند برای اقامه قسط و عدل به پیامبر دستور داده تا حکومت اسلامی با محوریت مسجد تشکیل شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین با بیان اینکه متأسفانه از مسجد غافل شده‌ایم، تصریح کرد: مسجد به عنوان سنگری در برابر هجمه‌های فکری و فرهنگی است و اگر از این مرکز فرهنگی درست جامعه را مدیریت کنیم آسیب‌های امروز را در جامعه شاهد نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما این است که این مرکز فرهنگی و فرماندهی به درستی هدایت شود، عنوان کرد: نگاه این است که فرماندهی فکری و فرهنگی که توسط ولی‌فقیه باید انجام شود از مساجد شکل بگیرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین از تدوین سامانه ائمه جماعت در قزوین خبر داد و اضافه کرد: تدوین سامانه ائمه جماعت یکی از اقدامات مهمی بود که امروز با ثبت ۴۷۵ امام جماعت این سامانه به یک مرکز داده مهم تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه آمار مساجد در دستگاه‌های مختلف متفاوت است، تصریح کرد: تلاش کردیم تا به یک آمار واحد برسیم و تا به امروز ۱۱۴۴ مسجد در سطح استان قزوین شناسایی شده است.

حجت‌الاسلام موسوی عنوان کرد: متأسفانه تنها ۳۵۰ مسجد در استان قزوین امام جماعت دارند و نزدیک به ۷۰ درصد مساجد استان قزوین فاقد امام جماعت هستند.

وی بیان کرد: متأسفانه ظرفیت‌های لازم برای تربیت روحانی و امام جماعت در استان قزوین دیده نشده و نیاز است تا با ورود مدیران ارشد استان برای این چالش بزرگ فکری بشود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین تاکید کرد: توانمندی ائمه جماعت فعلی در دستور کار قرار گرفته و کلاس‌هایی همچون کلاس‌های قرائت احسنت، مدیریت مسجد، مدیریت رسانه و فضای مجازی، مهارت‌های تبلیغی برای این ائمه جماعت برگزار شده است.

وی ادامه داد: ساماندهی مدیریت مساجد نیز در استان قزوین در دستور کار قرار گرفته تا متولیان و فرماندهی مساجد به صورت واحد اقدام کنند.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه باید ظرفیت‌های اقتصادی مساجد تقویت شود، ادامه داد: یکی از رویکردهای ما فعال کردن بحث موقوفات برای حمایت از مساجد و ائمه جماعت است.

وی با بیان اینکه سند راهبردی مساجد قزوین تدوین شده و در آن اهداف، محور عملکرد مساجد و چارت مسجد در این سند تعیین تکلیف شده، تاکید کرد: تمام هیئت امنای مساجد باید با انتخاب امام جماعت مسجد تعیین شوند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین ادامه داد: مهمترین دغدغه ما ابتدا معیشت ائمه جماعت و سپس نگاه مدیران استان قزوین است، ادامه داد: تشتت طرح‌ها در حوزه مساجد توسط دستگاه‌ها و پراکندگی بودجه مساجد یک آسیب جدی است.

وی در پایان یادآور شد: مشکل کد اقتصادی مساجد باید از طرف مرکز حل شود و با توجه به اینکه به اقدامات اداری نیاز است امیدواریم در یک بازه زمانی کوتاه این کار به اتمام برسد.

کد خبر 5447561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha