۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۰۰

رئیس سازمان تعزیرات:

بخشی از گرانی‌ها ناشی از تورم دولت گذشته است

بخشی از گرانی‌ها ناشی از تورم دولت گذشته است

رئیس سازمان تعزیرات با اشاره به برخی گرانی‌ها گفت: بخشی از گرانی‌ها ناشی از گذشته و تورم دولت گذشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد اصانلو در مراسم رونمایی از سامانه الکترونیکی (موبایلی) طرح و پیگیری شکایات تعزیرات سامانه ۱۳۵ گفت: از ابتدا ۸ راهبرد را برای تعزیرات تعریف کردیم که دو مورد از این موارد در حال اجرایی و پیگیری است. این موارد تسریع دسترسی مردم به خدمات تعزیرات و هوشمند سازی تعزیرات و رسیدگی‌ها بود.

وی افزود: ارتقا و باز طراحی سامانه ۱۳۵ که امروز رونمایی می‌شود یکی از راهبردهایی است که در حال اجرا است.

رئیس سازمان تعزیرات ادامه داد: با اصلاح قانون نظام صنفی و قانون حمایت از مصرف کنندگان، اختیارات نظارت بر بازار و کشف تخلفات در حوزه بازار از تعزیرات سلب شده و به لحاظ قانونی این سازمان به یک مرجع رسیدگی به تخلفات منحصر شده است و کشف تخلف به سایر نهادها واگذار شده است.

اصانلو با بیان اینکه تعزیرات به مرجع رسیدگی به تخلفات که سایر مراجع گزارش می‌دهند، تبدیل شده است، گفت: این در حالی است که مردم انتظاراتشان همان انتظارات قبل از اصلاح قوانین است. مردم انفعالی که در حوزه نظارت در بازار وجود دارد به تعزیرات منتسب می‌کنند.

وی ادامه داد: ماده ۱۹ آئین نامه تعزیرات بیان می‌کند که این سازمان می‌تواند شعب سیار اختصاص دهد که این مهم در معیت بازرسانی است که وظیفه نظارت بر عهده دارند.

اصانلو به یکی دیگر از چالش‌های تعزیرات اشاره و تصریح کرد: تخلفات بالای یک میلیون از حوزه رسیدگی تعزیرات به هیأت صنفی محول شده است. سازمان تعزیرات در حالی با این چالش‌ها مواجه است که انتظارها از این سازمان طور دیگری است.

سازمان تعزیرات به لحاظ امکانات و عده و عده در بدترین شرایط به سر می‌برد.

رئیس سازمان تعزیرات به ضرورت اصلاح چارت تعزیرات تاکید کرد و گفت: در گذشته کاملاً منفعل عمل شده است. از حیث رسیدگی به تخلفات هم نواقصی داشتیم که در صدد رفع آنها هستیم.

وی با بیان اینکه بخشی از گرانی‌ها ناشی از تورم دولت گذشته است، گفت: برخی مسائل از گذشته به ما ارث رسیده است.

اصانلو ادامه داد: ۳۶۰ هزار فقره پرونده در ۲۰۰ روز گذشته ورودی به تعزیرات داشتیم.

وی به کمبودها و کاستی‌های سازمان تعزیرات حکومتی اشاره کرد و گفت: ۴۹ درصد شهرستان‌ها اساساً فاقد اداره تعزیرات حکومتی هستند همچنین از مجموع ۲۸۰ شهرستان دارای اداره کل تعزیرات حکومتی، ۱۰۰ شهرستان فاقد رئیس شعبه و نیروی دفتری هستند.

اصانلو گفت: ۷۰ درصد اماکن تعزیرات در شهرستان‌ها، استیجاری است و به لحاظ امکانات حمل و نقل برای برگزاری گشت‌ها این شرایط میراث گذشتگان است و اکنون قرار است تعزیرات حکومتی با عده و عده‌ای که دارد اقدامات تحولی انجام دهد.

اصانلو در ادامه و با اشاره به رونمایی از سامانه جدید ۱۳۵ گفت: قبل از به روز رسانی این سامانه با محدودیت و موانع آئین نامه‌ای مواجه بودیم که خوشبختانه آئین نامه اصلاح شد و در کمتر از یکماه این سامانه طراحی شد. قبل از طراحی این سامانه دسترسی مردم به سازمان تعزیرات حکومتی سخت بود

وی ادامه داد: این فرایند کاملاً سخت و مشکلی بود که امکان پیگیری شکایت نبود ما در سامانه جدید این مشکل را حل کردیم. در این سامانه به محض ارسال شکایت، شکایت به شعبه مربوطه ارسال و تمام فرآیند از طریق پیامک به شاکی اعلام می‌شود. مردم در این سامانه می‌توانند از طریق موبایل شکایت خود را ثبت کنند.

وی با ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با روند ثبت شکایت در سامانه گفت: شاکیان حتماً باید فاکتور خرید و پروانه کسب و سایر مستندات لازم را در سامانه بارگذاری کنند. باتوجه به اصلاح آئین نامه نیازی به احضار واحد صنفی متخلف نیست و به محض اینکه شکایت به شعبه ارسال شد پرونده رسیدگی و حکم صادر می‌شود و رأی از طریق پیامک به واحد صنفی ابلاغ می‌شود و واحد صنفی در صورت لزوم می‌تواند تقاضای تجدیدنظر کند.

وی همچنین از طراحی فاز دوم این سامانه خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم در فاز دوم این سامانه باشگاه ناظرین مردمی را راه اندازی کنیم و مردم ناظر بر بازار و تخلفات بازار باشند و به عنوان ناظر سازمان تعزیرات حکومتی به تنظیم بازار کمک کنند. البته در این زمینه مشوق‌هایی را هم در نظر گرفتیم.

کد خبر 5468776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha