۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۱۰

مهر گزارش می دهد؛

ظرفیت فرهنگی امامزاده اسماعیل تویسرکان

ظرفیت فرهنگی امامزاده اسماعیل تویسرکان

همدان- امامزادگان پایگاه های فرهنگی و اجتماعی به شمار می روند و در این راستا مردم تویسرکان خواستار استفاده از ظرفیت فرهنگی امامزاده اسماعیل(ع) و ساماندهی محوطه امامزاده هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شهرستان تویسرکان دارای ۳۲ امامزاده است که یکی از آنها امامزاده اسماعیل زرهان است. این امامزاده در محله زرهان شهر تویسرکان واقع و به زبان محلی به آن امامزاده زرهان می‌گویند.

امامزاده اسماعیل از اولاد بلافصل حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) است که نسب ایشان از اسماعیل بن حسن بن علی بن حسین بن علی بن حسین المحدث بن حسن البصری بن قاسم بن محمدالبطحانی بن حسن البصری بن قاسم بن محمدالبطحانی بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن (علیه السلام) است.

وی از دانشمندان شیعه است و از مهم‌ترین تألیفات این بزرگوار کتاب جعفریات است که به اشعثیات معروف است.

بقعه به شکل مربّع و به ابعاد ۱۲×۱۲ متر است و دارای دو ورودی و چندین پنجره است و مدخل اصلی بنا از جانب مشرق باز می‌شود و دو اتاقک کوچک به عنوان مدفن علما، در آن وجود دارد. بقعه از داخل دارای چهار صفّه کوتاه است که در چهار زاویه آن با ایجاد چهار فیلپوش به دایره تبدیل کرده و در نتیجه، گنبد عرقچینی بنا بر آن بناشده است و دیوار بقعه تا اندازه یک متر با سنگ مرمر تزئین شده و مابقی دیوار آجرهای قدیمی خود را دارد.

در تابلویی بر دیوار بقعه از گفته مرحوم علاّمه مجلسی رحمه الله نوشته شده است که اینجا مدفن اسماعیل بن موسی علیه‌السلام برادر امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام است.

درحالیکه این امامزاده در بین مردم شهرستان تویسرکان دارای ارزش و احترام ویژه ای است، اما با توجه به مجاورت آن با یک پارک و نبود نظارت‌های مناسب، مردم از وضعیت پیش آمده گله مند هستند.

به نوعی که در این راستا نیز بارها اهالی تویسرکان نامه و طومار جمع کرده و خواستار ورود مسئولین به این مشکلات شده‌اند.

ظرفیت فرهنگی امامزاده اسماعیل تویسرکان

از نبود روشنایی تا بسته بودن درب امامزاده به روی مردم

یکی از بانوان تویسرکانی در این راستا در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان همراه خانواده برای زیارت به این امامزاده مراجعه کردیم ولی محوطه امامزاده نیازمند رسیدگی و ساماندهی است.

منصوری ادامه داد: کوچک‌ترین لامپ روشنایی دراین مکان وجود نداشت و درب امامزاده بسته بود.

یکی از شهروندان تویسرکانی به خبرنگار مهر گفت: به جز ایام ماه مبارک رمضان، در طول سال بارها برای توزیع نذری به این امامزاده مراجعه کردیم اما درب بسته بود.

شهروند دیگری در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: با توجه به وجود این امامزاده که در بهترین نقطه شهر قرار گرفته، این مکان، می‌تواند محلی برای زیارت خانواده‌ها و تفریح کودکان باشد.

ظرفیت فرهنگی امامزاده اسماعیل تویسرکان

مسئولین برای حل مشکلات امامزاده اسماعیل پای کار بیایند

در ادامه پیگیری این مشکلات، رئیس اداره اوقاف شهرستان تویسرکان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بارها به صورت تلفنی با نیروی انتظامی در این زمینه صحبت کرده‌ایم اما متأسفانه اقدام جدی صورت نمی‌گیرد.

مهدی محمدظاهری با بیان اینکه متولی این امامزاده خادم است و خادم این امامزاده یک خانم است، یادآور شد: از آنجا که مردم، در شب احیا به مساجد می‌روند در آن زمان‌ها درب امامزاده بسته بوده است.

ظاهری خاطرنشان کرد: دلیل خاموشی امامزاده نیز قطعی برق این مکان بود.

این مسئول یادآور شد: از مسئولین ذی ربط تقاضامندم که برای بهتر شدن وضعیت این امامزاده با ما همکاری جدی و مستمر داشته باشند تا این امامزاده از این وضعیت نجات پیدا کند.

امامزاده‌ها پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی هستند که در صورت مهیا سازی زیرساخت‌ها می‌توان آنها را در مسیر گردشگری مذهبی و زیارتی نیز وارد کار کرد.

کد خبر 5485167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha