۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۲:۵۱

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران تاکید کرد؛

لزوم شناسایی ظرفیت‌های گردشگری ورزشی کشور

لزوم شناسایی ظرفیت‌های گردشگری ورزشی کشور

یزد- رئیس انجمن علمی گردشگری ایران بر لزوم شناسایی ظرفیت های گردشگری ورزشی در کشور تاکید کرد و گفت: کشور ما با وجود مواهب طبیعی بسیار، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه گردشگری ورزشی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید هاشمی در حاشیه جشنواره بین المللی صخره نوردی که به میزبانی اردکان برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گردشگری ورزشی از موفق‌ترین بخش‌های گردشگری در جهان است که با توجه به آمارهای موجود حدود ۳۲ درصد سهم بازار گردشگری توسعه گرا را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: گردشگری ورزشی یک بخش در حال توسعه گردشگری است که گردشگری ماجراجویانه می تواند زیرمجموعه ای از این بخش به شمار آید و این بخش علاوه بر فواید اقتصادی، قطبی مهم در صنعت گردشگری به معنای عام و گردشگری ماجراجویانه در معنای خاص آن تلقی می شود که این امر مستلزم مدیریت صحیح، سرمایه گذاری و توجه بیشتر مسئولان در حوزه ورزش و گردشگری است و ارتباط مستقیمی با زیرساخت های ورزشی داردکه نیازمند برنامه ریزی مناسب و مدیریت توانمند است.

هاشمی ادامه داد: گردشگری ماجراجویانه ویژگی ها و تعریف خاص خود را دارد از جمله اینکه به طور همزمان تعدادی از فعالیت های متنوع یا ترکیبی از آنها را با هم در برمی گیرد، گاهی جامعه میزبان را درگیر می کند و از همه مهمتر ویژگی های شرکت کنندگان و ادراکات شرکت کنندگان نسبت به سفر متفاوت است که طبیعتاً ایجاد تعادل در چنین سفری کار ساده ای نیست و نقش و اهمیت مشارکت کنندگان و جوامع میزبان و مسوولان محلی در این نوع سفرها بسیار حائز اهمیت است.

وی، وجود کوه های پرشمار، چشم اندازهای طبیعی کوهستانی، کویری، ساحلی در کشور ما ظرفیت های بسیار مناسبی در زمینه گردشگری ماجراجویانه ایجاد کرده که چشم پوشی از آنها غفلت از سرمایه های کشور است و توجه به آنها هوشمندی در زمینه اشتغال آفرینی و کارآفرینی جوانان، آبادانی و رونق جوامع محلی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ بیان کرد: با توجه به فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی کشور، در برگزاری برخی رویدادهای مهم محدودیت های فرهنگی داریم ولی با اندکی هوشیاری و توجه به منابع خدادادی سرشار در کشور می توانیم نقاط قوت بسیاری را در گردشگری ماجراجویانه شناسایی کنیم که ایجاد سایت صخره نوردی اردکان یکی از این ظرفیت های بالقوه بوده است.

هاشمی ادامه داد: برگزاری چنین رویدادهایی منجر به شهرت و آوازه مقصدهای میزبان شده و رونق و توسعه زیرساخت های مقصد را به لحاظ اقتصادی و فرهنگی به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: جشنواره بین المللی صخره نوردی اردکان پس از کرونا نخستین رویداد گردشگری ماجراجویانه در سطح ملی است که از نظر ما نوعی همنشینی فرهنگی با گردشگران خارجی، جامعه میزبان، ورزشکاران، دانشجویان و گردشگران شرکت کننده و همچنین بستری مناسب برای مهارت آموزی میدانی و کسب تجربه برای تمامی شرکت کنندگان و برگزار کنندگان این رویداد بوده که خوشبختانه بازتاب کم نظیر رسانه ای این جشنواره در خبرگزاری های کشور گواه موفقیت و توجه به این رویداد است.

هاشمی افزود: باید توجه داشت که در تمامی نقاط دنیا میزبانی رویدادهای ماجراجویانه، ورزشی و فرهنگی به قدری اهمیت اقتصادی و منافع اجتماعی دارد که رقابت بر سر تصاحب میزبانی بسیار جدی و تنگاتنگ است.

وی، ایجاد ظرفیت فرهنگی لازم در زمینه برگزاری جشنواره ها و رویدادهای ورزشی در شهرهای مختلف کشور را وظیفه ای همگانی دانست و گفت: امروز کشور ما بیش از تمامی کشورهای جهان در معرض هجمه های فرهنگی و اقتصادی است و نباید با عملکرد خود این هجمه را ناخواسته علیه کشورمان بیشتر کنیم بلکه همه ما باید با سعه صدر، حفظ و انتقال ارزش ها و فرهنگ اصیل و میزبانی شایسته خود تاثیرگذاری فرهنگی بر روی شرکت کنندگان رویدادهای مختلف داشته باشیم.

هاشمی تاکید کرد: همه ما وظیفه داریم برای خودمان در جهت کارآفرینی و جلوگیری از مهاجرت جوانان مستعد به شهرهای دیگر مسئولیت اجتماعی قائل باشیم و باید در زمینه اشتغال و کارآفرینی در حوزه گردشگری احساس مسئولیت کنیم که طراحی و ایجاد سایت صخره نوردی اردکان توسط استارتاپ دانشگاهی کشف سرزمین پارس DPL یکی از این مسئولیت های اجتماعی است.

کد خبر 5490007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha