پرونده جبهه شمال شرقی/۳؛

سیر صعودی حملات اسرائیل به سوریه از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲/ بررسی اهداف

سیر صعودی حملات اسرائیل به سوریه از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲/ بررسی اهداف

رژیم صهیونیستی طی قریب به ۱۰ سال گذشته و به دنبال تشدید بحران سوریه، با هدف حمایت از تروریسم و طولانی تر کردن این بحران، حملات تجاوزکارانه متعددی به این کشور انجام داده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ و تشدید آن از سال ۲۰۱۲ به بعد موجب شد تا صهیونیست‌ها برای تسویه حساب با یکی از بازوان مهم و برجسته محور مقاومت، به یک فرصت طلایی دست پیدا کنند. در واقع، صهیونیست‌ها به بحران سوریه به عنوان یک بستر بسیار مناسب برای تضعیف سوریه و دور کردن آن از اجزا دیگر محور مقاومت، نگریستند.

همین رویکرد، مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی صهیونیست را وسوسه کرد تا به صورت مستقیم به مداخله جویی نظامیِ ماجراجویانه در سوریه بپردازند. هرچند در آن زمان یعنی در سال ۲۰۱۲ برآورد اتاق فکر متشکل از فرماندهان رژیم صهیونیستی این بود که تل آویو می‌تواند با انجام حملات نظامی مستقیم، دولت دمشق را ظرف یک مدت زمان معین و محدود از پای درآورد و بازوی مقاومت را در سرزمین شام قطع کند، اما رفته رفته مشخص شد که این حملات - علیرغم کمک به گروه‌های تروریستی برای پیشروی در برخی مناطق - نتوانست طبق برنامه ریزی های قبلی اهداف خود را محقق سازد.

مهمترین اهدافی که طی ۱۰ سال گذشته توسط صهیونیست‌ها بمباران شدند

از سال ۲۰۱۲ تاکنون یعنی طی ۱۰ سال گذشته، رژیم صهیونیستی حملات متعددی را به نقاط مختلف سوریه انجام داده است؛ حملاتی که البته بخش عمده‌ای از آنها با مداخله به موقع سامانه دفاع هوایی سوریه با ناکامی مواجه شده اند. اکنون به برخی از مهمترین حملات تجاوزکارانه ای که طی سال‌های گذشته توسط صهیونیست‌ها علیه سوریه انجام شده است، اشاره می‌کنیم؛

۱۲ نوامبر ۲۰۱۲

ارتش رژیم صهیونیستی به وسیله یگان توپخانه ای خود به خاک سوریه تعرض کرد. صهیونیست‌ها مدعی شدند که در پاسخ به حملات موشکی به جولان اشغالی که منبع آن اراضی سوریه بوده است، این حمله را انجام دادند.

۵ مِی ۲۰۱۳

یک فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش این رژیم مناطقی در خاک سوریه را بمباران کرده است. در همین ارتباط، تلویزیون رسمی سوریه تأکید کرد که صهیونیست‌ها یک مرکز پژوهش‌های علمی در حومه دمشق را هدف حملات موشکی قرار دادند.

۲۱ مِی ۲۰۱۳

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیروهای نظامی این رژیم یک هدف در سوریه را مورد هجوم قرار داده اند. این بار هم صهیونیست‌ها بهانه حمله موشکی به جولان توسط یگان موشکی ارتش سوریه را مطرح کردند.

۱۳ ژوئیه ۲۰۱۳

حمله هوایی جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی به شهر ساحلی لاذقیه موجب وقوع چند انفجار در این شهر شد. صهیونیست‌ها مدعی شدند که یک زرادخانه تسلیحاتی سوریه را در لاذقیه مورد هدف قرار دادند.

۳۰ آگوست ۲۰۱۳

صهیونیست‌ها مناطقی در سوریه را بمباران کردند و مدعی شدند که این حملات، پیشگیرانه بوده و به منظور ممانعت از هجوم نظامی سوریه به اراضی اشغالی، انجام شدند.

۲۳ ژوئن ۲۰۱۴

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یک پایگاه نظامی در اراضی سوریه را هدف قرار دادند. طبق اعلام رسانه‌های سوری، به دنبال حملات مذکور ۱۰ تَن از سربازان سوری به شهادت رسیدند. صهیونیست‌ها مدعی شدند که در واکنش به اقدامات و تحرکات نظامی سوری‌ها در خطوط مرزی چنین جنایتی را مرتکب شدند.

۵ سپتامبر ۲۰۱۴

چند انفجار بزرگ در منطقه «تل الحاره» واقع در جنوب درعا به وقوع پیوست. گفته شد که جنگنده‌های صهیونیست یک پایگاه نظامی سوریه در جنوب درعا را هدف قرار دادند و انفجارهای مذکور اتفاق افتاد.

۱۸ ژانویه ۲۰۱۵

جنگنده‌های ارتش سوریه در اقدامی تجاوزکارانه قنیطره سوریه را مورد هدف قرار دادند. به دنبال این حمله تجاوزکارانه «جهاد مغنیه» فرزند «عماد مغنیه» از فرماندهان شهید مقاومت لبنان، به شهادت رسید. در این حمله صهیونیست‌ها همچنین ۶ تَن از فرماندهان مقاومت حزب الله نیز شهید شدند.

۲۸ ژانویه ۲۰۱۵

«موشه یعالون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش این رژیم مواضع ارتش سوریه در جولان را هدف قرار داده است.

۲۷ سپتامبر ۲۰۱۵

شبکه الجزیره اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی مواضع ارتش سوریه در حومه قنیطره را هدف تجاوز نظامی قرار داده است. این حمله پس از آن انجام شد که نیروهای ارتش سوریه دستاوردهای بزرگی را در نبرد با تروریسم محقق ساخته بودند.

۲۰ دسامبر ۲۰۱۵

حزب الله لبنان اعلام کرد که «سمیر القنطار» از فرماندهان ارشد مقاومت لبنان در سوریه به شهادت رسیده است. طبق اعلام حزب الله، صهیونیست‌ها در حمله تجاوزکارانه به جرمانا در حومه دمشق، فرمانده ارشد مقاومت لبنان را به شهادت رساندند.

۹ فوریه ۲۰۱۶

جنگنده‌های صهیونیست مناطق اطراف شهر القطیفه واقع در حومه دمشق را بمباران کردند. صهیونیست‌ها مدعی شدند که به دلیل وجود شماری از اعضای حزب الله در مناطق مذکور اقدام به بمباران آنها کرده اند.

۸ سپتامبر ۲۰۱۶

ارتش رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای را در خصوص تجاوز نظامی به خاک سوریه صادر کرد. در بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی تأکید شد که نظامیان این رژیم به دلیل شلیک موشک از سوریه به جولان، خاک این کشور را هدف قرار داده اند.

۱۰ سپتامبر ۲۰۱۶

جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی یگان توپخانه ای ارتش سوریه در حومه شهر قنیطره را هدف قرار دادند.

۱۳ سپتامبر ۲۰۱۶

جنگنده‌های صهیونیست فرودگاه نظامی «المزه» را بمباران کردند. صهیونیست‌ها پس از حمله مذکور، اعلام کردند که یک انبار تسلیحاتی در داخل فرودگاه را مورد هجوم قرار داده اند. این درحالی است که پیشتر ارتش سوریه یک فروند جنگنده رژیم صهیونیستی را ساقط کرده بود.

۱۸ سپتامبر ۲۰۱۶

در این روز، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حومه شهر قنیطره سوریه را هدف حملات هوایی خود قرار دادند. در جریان حملات مذکور بود که شماری از نظامیان سوری و همچنین تعدادی از غیرنظامیان به شهادت رسیدند.

۲۸ نوامبر ۲۰۱۶

ارتش اسرائیل اعلام کرد که مواضعی در جولان را هدف حملات هوایی قرار داده است. هرچند صهیونیست‌ها مدعی شدند که مواضع تروریست‌های داعش را بمباران کردند اما در واقع، مواضع ارتش سوریه را هدف قرار داده بودند.

۳۰ نوامبر ۲۰۱۶

منابع سوری اعلام کردند که جنگنده‌های سوری طی بامداد روز ۳۰ نوامبر مناطقی در حومه دمشق را هدف حملات خود قرار دادند.

۱۳ ژانویه ۲۰۱۷

جنگنده‌های ارتش سوریه یک بار دیگر فرودگاه نظامی المزه را هدف حملات گسترده قرار دادند. صهیونیست‌ها اعلام کردند که این بار هم انبار تسلیحاتی ارتش سوریه در پایگاه نظامی المزه را بمباران کرده اند.

۱۳ فوریه ۲۰۱۷

ارتش رژیم صهیونیستی مناطقی در منطقه طبریا را هدف حملات گسترده قرار دادند. در این حملات، صهیونیست‌ها تلاش کردند مراکز یگان موشکی سوری را بمباران کنند. گفته می‌شود که در جریان حملات مذکور ۸ موشک توسط رژیم صهیونیستی شلیک شد.

۱۷ مارس ۲۰۱۷

جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی مواضع سوریه را بمباران کردند. پس از آن، ارتش سوریه اعلام کرد که یک جنگنده متعلق به صهیونیست‌ها را پس از نقض حریم هوایی این کشور، ساقط کرده است.

۲۷ آوریل ۲۰۱۷

صدای وقوع چندین انفجار در اطراف پل «السابع» در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق به گوش رسید. گفته می‌شود که پس از حملات هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، این انفجارها به وقوع پیوستند.

۸ سپتامبر ۲۰۱۷

ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با عبور از آسمان لبنان و نقض حریم هوایی این کشور، یک پایگاه نظامی در حومه حماه را هدف قرار داد. در این حمله ۲ نفر به شهادت رسیدند.

۴ دسامبر ۲۰۱۷

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مواضع ارتش سوریه در اطراف شهرک الکسوه در حومه جنوبی دمشق را بمباران کردند. ارتش سوریه اعلام کرد که تعداد زیادی از موشک‌های شلیک شده توسط رژیم صهیونیستی در جریان حمله مذکور را رهگیری کرده است.

۹ ژانویه ۲۰۱۸

ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تعدادی از پایگاه‌های نظامی آن در حومه دمشق هدف حملات هوایی توسط رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. با این حال، مقامات صهیونیست در قبال بیانیه ارتش سوریه سکوت اختیار کردند.

۱۰ فوریه ۲۰۱۸

ارتش رژیم صهیونیستی به وقوع چند انفجار در سوریه واکنش نشان داد. یک فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی که نخواست نامش فاش شود، صراحتاً اعلام کرد که حملات هوایی این رژیم عامل اصلی و اساسی وقوع انفجارها در محور جنوبی سوریه بوده است.

۱۲ آگوست ۲۰۱۸

صهیونیست‌ها مناطقی در حومه استان درعا را هدف حملات گسترده قرار دادند. علیرغم اینکه رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند خسارت‌های فراوانی به درعا وارد شد، اما گزارش‌های رسانه‌های سوری چنین چیزی را رد کرد.

۲۷ دسامبر ۲۰۱۸

رژیم صهیونیستی مدعی شد که در جریان یک حمله هوایی، دو انبار تسلیحاتی ارتش سوریه در محور شمالی این کشور را از بین برده است.

۱۶ مِی ۲۰۲۰

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد مناطقی در حومه دمشق را هدف حملات هوایی قرار داده است. سامانه دفاع موشکی ارتش سوریه بسیاری از موشک‌های شلیک شده توسط صهیونیست‌ها را رهگیری کرد.

۲ سپتامبر ۲۰۲۰

رژیم صهیونیستی مدعی شد که چند موشک از سوی اراضی سوریه به سمت جولان اشغالی شلیک شده است. در راستای همین ادعا، جنگنده‌های صهیونیست چند هدف نظامی در سوریه را بمباران کردند.

۲۱ آوریل ۲۰۲۱

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در اقدامی خصمانه اقدام به بمباران مناطقی در حومه درعا کردند. صهیونیست‌ها با هدف احیای گروه‌های تروریستی تکفیری در حومه درعا دست به چنین حملاتی زدند.

۲۰ آوریل ۲۰۲۲

ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه حملات تجاوزکارانه خود به خاک سوریه منطقه «مصیاف» در این کشور را هدف قرار داد. صهیونیست‌ها اعلام کردند که در این حمله تعدادی از پایگاه‌های نظامی سوریه هدف قرار گرفته است. به دنبال حملات مذکور ۵ نفر به شهادت رسیدند.

۲۲ مِی ۲۰۲۲

ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مناطقی در حومه دمشق را هدف حملات خود قرار دادند. وزارت خارجه سوریه در نامه‌هایی جداگانه به رئیس شورای امنیت و دبیرکل این سازمان، اعتراض شدید خود نسبت به اقدام خصمانه صهیونیست‌ها را اعلام کرد.

*چرا صهیونیست‌ها حملات خود به خاک سوریه را تشدید کردند؟

همانگونه که پیشتر گفته شد، حملات صهیونیست‌ها به سوریه مسأله جدیدی نیست اما این حملات طی حداقل یک سال گذشته بیش از پیش تشدید شده اند. قطع به یقین، تشدید تجاوزات نظامی صهیونیست‌ها به سوریه در سایه اعتراض شدیداللحن دمشق و شکایت آن به سازمان ملل، علل و عوامل متعددی می‌تواند داشته باشد که به اختصار، به برخی از آنها اشاره می‌شود؛

۱- احیای تروریسم در سوریه

بدیهی است که یکی از اصلی ترین اهداف رژیم صهیونیستی از حملات به سوریه احیای گروه‌های تروریستی - تکفیری در این کشور است. صهیونیست‌ها در طول سال‌های گذشته هیچگاه پیش‌بینی تحقق پیروزی بزرگ مقاومت سوریه علیه تروریسمِ تکفیری در این کشور را نمی‌کردند. از همین روی، اکنون که سوریه از پرتگاه‌های خطرناک در عرصه مبارزه با تروریسم عبور کرده است، مقامات رژیم صهیونیستی احیای گروه‌های تروریستی را در دستور کار خود قرار دادند.

صهیونیست‌ها معتقدند که حملات هوایی به ارتش سوریه، پایگاه‌های نظامی و انبارهای تسلیحاتی این کشور موجب به فرسایش کشیده شدن توان و پتانسیل نظامی آن خواهد شد و در نتیجه، گروه‌های تروریستی - تکفیری از فرصت بیشتر و بهتری برای بازسازی صفوف خود برخوردار خواهند بود. بنابراین، احیای تروریسم در سوریه -حداقل در برخی مناطق این کشور به ویژه در جبهه شمال شرقی - یکی از اهداف حملات صهیونیست‌ها به سوریه محسوب می‌شود.

۲- ممانعت از برقراری ثبات پایدار در سوریه

آنچه که موجبات هراس بیش از پیش صهیونیست‌ها را فراهم آورده، برقراری قریب الوقوع ثبات پایدار در سوریه است. مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی صهیونیست به خوبی می‌دانند که برقراری ثبات پایدار در سوریه، موجب بازیابی نقش این کشور در محور مقاومت به صورت فعال و تأثیرگذار، خواهد شد. از همین روی، صهیونیست‌ها تشدید مداخلات نظامی مستقیم در سوریه را در دستور کار قرار داده اند تا مانع از برقراری ثبات پایدار در این کشور شوند.

بر اساس آنچه که گفته شد، اتاق فکر رژیم صهیونیستی در حال حاضر سیاست و استراتژی «طولانی تر کردن بحران سوریه» را در دستور کار خود قرار داده است؛ سیاستی که در واقع بر ممانعت از رسیدن سوریه به ساحل ثبات و آرامش، مبتنی است. بدیهی است که برقراری ثبات در سوریه به عنوان یکی از بازوان قدرتمند محور مقاومت می‌تواند در آینده به یک تهدید موجودیتی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شود؛ به ویژه اینکه تل آویو نیک می‌داند که ارتش سوریه پس از فراغت از مبارزه با تروریسم، در صدد پاسخگویی به تجاوزات چندین و چند ساله صهیونیست‌ها برخواهد آمد.

۳- تلاش برای جلوگیری از تقویت جبهه یکپارچه مقاومت

«جبهه یکپارچه مقاومت» یکی از دیگر از مسائلی است که خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربوده است. امروز مقامات صهیونیست خود به این نتیجه رسیده اند که مقاومت دیگر تنها در ایران و سوریه و فلسطین خلاصه نمی‌شود بلکه ابعاد وسیع‌تری به خود گرفته است. صهیونیست‌ها در حال حاضر، از یکپارچگی و انسجام محور مقاومت از ایران، سوریه و فلسطین گرفته تا لبنان و عراق و یمن، به شدت هراسان هستند.

وضعیت ناپایدار صهیونیست‌ها در برابر فلسطینیان (به ویژه پس از نبرد شمشیر قدس طی سال گذشته) از یک سوی و افزایش روزافزون قدرت موشکی حزب الله از سوی دیگر، موجب شده است تا تل آویو به شدت نسبت به آینده خود احساس خطر کند. لذا مقامات رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانند که پاکسازی کامل سوریه از لوث تروریسم می‌تواند بهای سنگینی برایشان داشته باشد و به یکپارچگی بیش از پیش جبهه مقاومت کمک کند.

۴- افزایش تحرکات ضد آمریکایی در شمال شرق سوریه

یکی دیگر از مسائلی که موجب شده است تا صهیونیست‌ها حملات تجاوزکارانه خود به سوریه را تشدید کنند، افزایش تحرکات ضد آمریکایی به ویژه در جبهه شمال شرق سوریه است. طی ماه‌های اخیر انفجارهای متعددی در نزدیکی پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در اطراف میدان نفتی «العمر» در شمال شرق سوریه به وقوع پیوسته است. همین مسأله نگرانی شدیدی صهیونیست‌ها را به دنبال داشته است.

همچنین طی ماه‌های اخیر، تردد کاروان‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در مناطق واقع در شمال شرق سوریه با مشکلات شدیدی مواجه شده است. اهالی سوری ساکن مناطق شمال شرقی با همکاری با نظامیان ارتش سوریه، حرکت کاروان‌های نظامی آمریکا در محور مذکور را با خلل مواجه ساخته اند. به عنوان نمونه در هفته‌های اخیر، شهروندان و نظامیان سوری از ورود دهها کاروان نظامی آمریکا به قامشلی در حسکه ممانعت به عمل آورده اند.

از آنجایی که فرماندهان رژیم صهیونیستی معتقدند ادامه این وضعیت به شعله ور شدن یک نبرد ضد آمریکایی در جبهه شمال شرقی منجر خواهد شد، برای مقابله با تحرکات ضد آمریکایی دست به کار شده اند.

مواردی که بدان اشاره شد، از جمله مهمترین و برجسته‌ترین علل و عواملی هستند که موجبات تشدید حملات صهیونیسم به خاک سوریه را فراهم آورده اند. طبیعی است که دولت و ارتش سوریه در برابر این حملات دست بسته نخواهند بود و در زمان و مکان مناسب به آنها پاسخ خواهند داد.

کد خبر 5503868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha