۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۲۳:۲۱

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خبر داد؛

توسعه مالچ سنگ‌ریزه‌ای برای مقابله با بیابان زایی در سراسر کشور

توسعه مالچ سنگ‌ریزه‌ای برای مقابله با بیابان زایی در سراسر کشور

سمنان- مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از تعمیم و گسترش مالچ سنگ‌ریزه‌ای برای مقابله با بیابان در سراسر کشور خبر داد.

وحید جعفریان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ضرورت‌ها و الزامات مقابله با گسترش بیابان‌ها در سراسر کشور و استان سمنان، تاکید کرد: استان سمنان همواره یکی از استان‌های پیشتاز در زمینه مقابله با رشد و گسترش بیابان‌ها است و همراهی خوبی بین دستگاه‌های اجرایی و حتی نهادهای دانشگاهی این استان وجود دارد.

وی افزود: شاهد هستیم که در یک همگرایی مؤثر بین بخش‌های دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی موضوعات و سیاست‌ها و برنامه‌ها به صورت مشترک مرور و سعی در همگرایی و تطبیق آنها با یکدیگر، به وضوح دیده می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: یکی از مهمترین مواردی که می‌تواند به فعالیت‌های مقابله با بیابان‌زایی شتاب ببخشد، همراهی بین علم و اجرا است که باید به صورت جدی تر به آن پرداخته شود.

جعفریان گفت: اجرای ابتکاراتی مانند بادشکن‌های شطرنجی در تپه‌های ماسه‌ای و مالچ سنگریزه‌ای که به نوعی ابتکار بزرگانی مانند مرحوم کردوانی است، از جمله اقدامات خوب استان سمنان برای مقابله با گسترش بیابان‌ها است و برنامه سازمان منابع طبیعی نیز تعمیم و گسترش این برنامه‌ها به دیگر نقاط کشور است.

وی با بیان اینکه شعار روز بیابان زدایی امسال عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی است، تاکید کرد: همانطور که از این شعار نیز بر می‌آید یکی از سیاست‌های ما گسترش تعاملات عمومی و به کارگیری ظرفیت‌های بومی است.

کد خبر 5518659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • GB ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      بجای مالچ پاشی راهی که دوستدار محیط زیست باشد پیدا کنید. مثلا کاکتوس کاری، خرهای بیابانی، یا ثابت کردن خاک با سنگهای بزرگ یا پهن کردن توری چیزی شبیه چمن مصنوعی زمین فوتبال و نه پلاستیکی، چیزی که مقاوم باشه وبه محیط زیست آسیب نزند
    • GB ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      می‌توان تور بافی کرد از الیافی ضخیم از جنس خاک سنگ (با سنگ کاغذ درست می‌کنند، پس طناب هم می‌شود)، یا بجای مالچ پاشی سنگ های بزرگ را کنار هم بچینند، شاید زمان‌بر باشد ولی بهترین راه هست