۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۴

مدیرکل دامپزشکی اردبیل خبر داد؛

آغاز سمپاشی جایگاه‌های دام در اردبیل

آغاز سمپاشی جایگاه‌های دام در اردبیل

اردبیل- مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از آغاز سمپاشی و ضد عفونی جایگاه‌های دام در مناطق روستایی، عشایری و شهری خبر داد.

بهلول تکلوی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: به دنبال شیوع بیماری «تب کریمه کنگو» در استان اردبیل، عملیات سمپاشی جایگاه‌های دام و جلوگیری از انتشار کنه در فضاهای نگهداری دام آغاز شده که انتظار می‌رود با این اقدام جلوی انتشار کنه به عنوان عامل اصلی این بیماری گرفته شود.

وی تصریح کرد: هموطنان در این ایام از تماس با دام و واحدهای دامی خودداری کنند و در کنار آن از خرید گوشت و محصولات خام دامی دقت و توجه لازم را داشته باشند تا گوشت سالم با مهر بهداشتی خریداری شده و نسبت به مصرف آن اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اصلی‌ترین علل انتشار این بیماری را تماس افراد با دام و مصرف فرآورده‌های دام غیربهداشتی اعلام کرد و گفت: مردم باید از خرید گوشت از قصابی‌های بین راهی خودداری کرده و به هیچ وجه گوشت تازه را مصرف نکنند.

تکلوی افزود: به دنبال کشتار بهداشتی باید گوشت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه نگهداری شده و احشام آن نیز اعم از دل، قلوه و کلیه به مدت ۴۸ ساعت در یخچال و مراکز سرد نگهداری و سپس مورد مصرف قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با همکاری بسیج سمپاشی دامداری‌ها و همچنین مراکز نگهداری دام روستایی و عشایری آغاز شده و در مناطق مختلف انتظار می‌رود خود دامداران نیز با تهیه سم مورد نیاز، سمپاشی دام‌های خود را انجام دهند.

تکلوی نزدیکی ایام عید قربان و خرید و فروش دام زنده را یادآور شد و اضافه کرد: هموطنان قبل از خرید دام باید از وضعیت سالم بودن دام به دور از هرگونه کنه اطمینان حاصل کرده و در هنگام کشتار نیز مراقبت‌های بهداشتی را انجام داده و از سالم بودن دام با تأییدیه دامپزشکی مطمئن شوند.

وی بیان کرد: همکاران ما به صورت شبانه‌روزی در این ایام با سامانه امداد کشتار ۱۵۱۲ در خدمت همشهریان هستند تا حتی در منازل آنها دام قربانی را مورد معاینات بالینی قرار داده و نسبت به سلامت و کشتار بهداشتی آن مجوزهای لازم را صادر کنند.

تکلوی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: اهالی استان در خرید دام عید قربان دقت لازم را داشته باشند و با اولویت کشتار را در کشتارگاه صنعتی استان انجام داده و به هیچ وجه کشتار را در منازل انجام ندهند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل به بستری شدن هشت بیمار مبتلای به «تب کریمه کنگو» اشاره کرد و گفت: ابتلای سه بیمار به این بیماری مشترک انسان و دام قطعی شده و با توجه به سهولت انتقال این بیماری از فرد به فرد دیگر امیدواریم مراقبت‌های لازم انجام شده و به تعداد بیماران در این ایام افزوده نشود.

کد خبر 5526031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha