۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۸:۲۱

«مجله مهر» از کنکور می گوید؛

کنکور چینی/گائوکائو

کنکور چینی/گائوکائو

با بسته شدن پرونده برگزاری کنکور ۱۴۰۱ و آغاز دوره انتظار شرکت کنندگان برای اعلام نتایج، «مجله مهر» سری به بزرگ‌ترین کنکور دنیا زده و شرایطش را بررسی کرده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: از قدیم الایام درس خواندن برای بچه‌ها سخت و نچسب بوده و نمره گرفتن شیرین و مطلوب. بشر نیز برای دور زدن این واقعه دنبال راه‌های مختلفی می‌گشته که بدون این‌که مراقب‌های آزمون متوجه شوند، از راهی به‌جز درس خواندن، پاسخ سوالات را روی برگه ببرد. به همین دلیل هر چقدر امتحان از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، مراقبت از آزمون اهمیت بیشتری دارد و در نتیجه تقلب‌ها باید خلاقانه‌تر باشد. به این منظور با پیشرفت تکنولوژی، خلاقیت بشر، هم در روش اجرای تقلب و هم در کشف آن توسط مسئولین برگزار کننده آزمون، رو به رشد بوده است و اطلاع از این روش‌ها خودش به نوعی سرگرمی تلقی می‌شود.

گائوکائو!

از آزمون جدی صحبت کردیم. بد نیست به همین بهانه به بزرگ‌ترین کنکور دنیا گذری کنیم و در مورد روش و محتوای آن و حاشیه و متنش کمی اطلاعات کسب کنیم. گائوکائو!

قدمت آن به سال ۱۹۵۲ برمی گردد. کنکور بزرگ چین! البته که از استانی به استانی دیگر متفاوت است. اگر رشته‌ی دانش آموزی در دبیرستان علوم انسانی بوده باشد، او در کنکور خود باید به سوالات دروس تاریخ، سیاست و جغرافی هم پاسخ دهد. اگر رشته‌ی دانش آموز علوم بوده باشد، او موظف به پاسخگویی به سوالات فیزیک، شیمی و زیست شناسی هم هست. همین دو گروه را دارد و دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان باید در یکی از این دو رشته به سوالات کنکور پاسخ بدهند. اما معمولاً شامل تست‌هایی از دروس ادبیات چین، ریاضیات و یک زبان خارجی (در اغلب موارد، انگلیسی) می‌شود.

شرط ورود به هر دانشگاهی کسب حداقل امتیاز مدنظر برای آن دانشگاه است. اگر داوطلبی امتیاز حداقلی مدنظر دانشگاهی را کسب نکند امتیاز او برای ورود به دانشگاه دیگری مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که داوطلبی امتیاز تعیین شده توسط هیچ دانشگاهی را کسب نکرده باشد، شانس ورود به دانشگاه در سال تحصیلی آینده را از دست خواهد داد اما از آنجایی که شرکت در کنکور چین محدودیت سنی ندارد داوطلبین می‌توانند هر چند بار که مایل باشند برای شرکت دوباره در آزمون اقدام کنند.

در طول برگزاری این آزمون معمولاً عمده ی بخش‌های کشور چین تعطیل می‌شود، بوق زدن برای رانندگان خودروها ممنوع می‌شود و با گماشتن مأموران پلیس اطمینان حاصل می‌شود که چیزی حواس شرکت کنندگان کنکور را پرت نخواهد کرد.

درست همانطور که دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی انتظار دارند، آزمون Gaokao تلاشی سخت برای ورود به دانشگاه‌های چین و آزمونی شدیداً پر ریسک است که آینده تمام شرکت‌کنندگان به آن بستگی دارد.

برگزاری کنکور در چین برای دولت این کشور صرفه اقتصادی هم دارد. والدین بسیاری از دانش آموزان در اطراف مراکز برگزاری آزمون‌ها هتل رزرو می‌کنند و حجم بالایی از مواد غذایی مغذی برای فرزندان خود تهیه می‌کنند. خرید و فروش محصولات آموزشی کنکور هم سود بالایی برای چینی‌ها دارد.

کنکور چینی/گائوکائو؛

محتوا

این آزمون که ۱۰ ساعت طول کشیده و برای دو یا سه روز دانش‌آموزان را درگیر سوالات چند گزینه‌ای، سوالات جاخالی و انشانویسی می‌کند، قرار است نتیجه تلاش ۱۲ ساله دانش‌آموزان در سیستم آموزشی باشد و تنها راه آن‌ها برای ورود به دانشگاه منتخب‌شان. افرادی که در آزمون شرکت می‌کنند معمولاً با دو نوع انشا روبه‌رو می‌شوند: انشاهای بزرگ (حدوداً ۷۰۰ الی ۸۰۰ کلمه) و انشاهای مایکرو (حدوداً ۱۵۰ کلمه). سپس تصحیح‌کنندگان، به نوشته‌ها نمره می‌دهند.

در سال‌های اخیر، برخی از موضوعات انشای آزمون Gaokao به خاطر گیج‌کنندگی بیش از حدشان مورد انتقاد فراوان قرار گرفته‌اند.اما این آزمون دقیقاً چقدر دشوار است؟ بیایید برخی از سوالات واقعی را که در آزمون‌های سال‌های پیش دیده شده‌اند با یکدیگر مرور کنیم. برای مثال دانش‌آموزان ایالت هونان در سال ۲۰۱۳ بعد از مشاهده موضوع انشای خود، مبهوت باقی مانده بودند: «به بالا پرواز می‌کند و یک صدا از او می‌پرسد که آیا خسته شده یا خیر. می‌گوید نه».

در همان آزمون، یک انشای دیگر چنین موضوعی داشت: «یک پدر در حال بریدن مقالات از یک روزنامه است و فرزندش به آغوشش می‌آید و می‌گوید: «من می‌خواهم تو را دقیقاً به این شکل همراهی کنم»»

یکی از شهروندان این کشور در فرم‌های اینترنتی نوشته که «این دیوانگی محض است. آیا کسی می‌تواند به من توضیح دهد که این دو موضوع اصلاً قرار است چه معنایی داشته باشند؟» اما این‌ها تنها سوالات انشایی شدیداً پیچیده در آزمون سراسری چین نیستند و در ادامه برخی دیگر را که در آزمون‌های سال‌های اخیر مشاهده شده‌اند را مرور می‌کنیم.

روابط: «در جریان دوران تحصیلت در دبیرستان، قطعاً چیزی بوده که نتوانی آن را فراموش کنی. چه موضوع صحبت یک جدل بالاگرفته با هم‌کلاسی‌ها باشد و چه الهام گرفتن از دیگران. برخی مؤسسات به تحقیق روی روابط میان هم‌کلاسی‌ها در مدارس پرداخته‌اند. نتایج تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از دانش آموزان از این روابط رضایت دارند، ۳۶ درصد از آن‌ها به نظرشان این روابط اوکی است و ۴ درصد هم هیچ رضایتی از آن‌ها به دست نمی‌آورند. دلیل این روابط نه‌چندان قوی می‌تواند خویشتن‌آگاهی بیش از حد، تقابلات شخصیتی یا رقابت باشد. ۷۲ درصد دیگر از دانش آموزان اعتماد به نفس لازم برای ایجاد اتمسفری هارمونیک را دارند. از زاویه دید و استایل خودت برای نوشتن مقاله‌ای راجع به موضوعات ارائه شده استفاده کن و از این موضوعات فاصله نگیر.»

یا انشا موضوعی: «مکالمه میان دو دانشمند. اگر توماس آلوا ادیسون به قرن بیست و یکم میلادی می‌آمد، چه واکنشی به تلفن‌های موبایل نشان می‌داد؟ کمتر از ۸۰۰ کلمه ننویس. تیتر مخصوص به خودت را انتخاب کن.»

یا یک انشا راجع به هر یک از این دو موضوع بنویسید که کمتر از ۷۰۰ کلمه نباشد:

۱) بی‌شمار قهرمان در تاریخ چین داریم که می‌توانند اسوه باشند. لطفاً یک انشا با این عنوان بنویسید: «اگر من شانسی برای گذراندن یک روز با قهرمانم داشتم». یک قهرمان را انتخاب کرده و سپری کردن یک روز با او را متصور شوید.

۲) برای چه چیزی در روحتان عشقی عمیق دارید؟ می‌توانید یک گیاه، یک حیوان یا یک شیء را انتخاب کرده و درباره آن بنویسید.»

تاریخ: بعد از یک کلاس درسی، یک دانش‌آموز که درباره سیستم قانون‌گذاری روم باستان مطالعه کرده، می‌خواهد بداند که آیا بردگان -بنابر با قوانین- «از قوانین مبرا بوده و هیچ حقی نداشته‌اند» یا خیر؟ بعد از مطالعه چندین منبع مختلف، او چنین یادداشت‌هایی برداشته:

۱) در جامعه روم، برده به کسی گفته می‌شود که آزادی نداشته و به عنوان یک جسم شناخته می‌شود: یک شخص می‌تواند از بدو تولد هویت برده داشته باشد، به عنوان مجازات تبدیل به برده شود یا در جنگ به اسارت گرفته شود. برده‌ها را ضمناً می‌توان آزاد کرد.

۲) آزادی برده‌ها عنصری مهم در قوانین روم باستان بوده است.

۳) قانون دوازده لوحه در روم تمام مقررات را در بر می‌گرفته است.

۴) تمام این‌ها نشان می‌دهد که پدیده برده‌داری در روم مشاهده می‌شده است.

از پایان برهه جمهوری‌خواهی و گذار به سیستم امپراتوری، آزادی بردگان همزمان با گسترش قلمروی روم رواج بیشتری یافت. در متون تاریخی، شواهد زیادی راجع به آزادی تعداد بسیار زیادی از بردگان به چشم می‌خورد.

تاریخ‌شناسان می‌گویند: یک نقطه نظر رایج در سیستم قانون روم این است که گرچه برده‌داری یک سیستم اجتماعی مشروع است، اما با «طبیعت» در تضاد است. بعد هم وکلای روم باستان را داریم که می‌گفتند از منظر قوانین مدنی، بردگان هیچ ارزشی ندارند. اما از منظر قوانین طبیعی، این موضوع حقیقت ندارد چون تمام انسان‌ها برابر آفریده شده‌اند.

منابع:

۱) لغت‌نامه قوانین روم باستان

۲) قوانین دوازده لوحه، لوح پنجم، بند هشتم

۳) نامه‌های پلینی جوان راجع به آزادی بردگان

۴) تاریخ روم باستان به قلم کفالوف

بنابر این اطلاعات، به سوالات زیر پاسخ دهید:

۱) کدام یک از «منابع» اطلاعات تاریخی هستند؟ (در تضاد با اطلاعات تاریخی دست دوم)

۲) در یادداشت‌های دانش‌آموز، کدام بخش‌ها بنیان حقیقی دارند؟ و کدام بخش‌ها گمانه‌زنی‌های خود دانش‌آموز هستند؟

۳) به دانش‌آموز کمک کنید که دلایل نفوذ قوانین امپراتوری روم را تشریح کند.

مجازات عجیب برای تقلب

تقلب درچین بسیار پیشرفته‌تر از هر کجای جهان است. دانش آموزان چینی با توجه به بالا بودن سطح امنیت امتحانات مجبورند از پیچیده‌ترین امکانات جاسوسی استفاده کنند. در طول سالیان گذشته دوربین‌های مخفی، وسایل ارتباط رادیویی و ملزومات شنود و جاسوسی بسیاری که با استفاده از آن‌ها می‌تواند پرسش و پاسخ‌ها را رد و بدل کرد در جواهرات، عینک، کیف جیبی، خودکار، خط کش و لباس داوطلبان کشف شده است.

سرنوشت ساز بودن این آزمون باعث شده است تا تقلب نقش عمده‌ای در این کنکور داشته باشد و البته مجازات شدیدی هم برای متقلبان در نظر گرفته می‌شود. مسئولان چینی در قوانین جدید اعلام کرده‌اند که اشخاص متقلب حتی با هفت سال زندان روبرو خواهند شد.

سالن جلسات کنکور چینی‌ها هم عجیب است. تصور کنید پهپادها از بالای سر داوطلبان عبور می‌کنند و رفتارهای مشکوک دانش آموزان را ثبت می‌کنند. مراقبان نیز همگی مجهز به وسایل و تجهیزات بازرسی هستند تا دانش آموزان هیچ شانسی برای تقلب نداشته باشند.

همچنین امسال نظارت سختگیرانه‌تری هم قبل و هم در حین برگزاری آزمون انجام می‌شود و دانش آموزان قبل از ورود به آزمون باید به وسیله کیت‌های بازرسی ردیاب بازدید بدنی بشوند و در حین آزمون هم همچون سال‌های گذشته پهپادها رفتارهای مشکوک و امواج رادیویی موجود در سالن جلسات را ردیابی می‌کنند.

پشت کنکوری‌های چینی!

کنکور در چین تنها راه دستیابی به شغلی آبرومند و موقعیت اجتماعی مناسب است و دانش آموزان در صورت پذیرفته نشدن در این آزمون باید به کارهای یدی و غیرتخصصی با حقوق پایین بپردازند.

هر دانش آموز چینی برای ورود به دانشگاه و قبولی در کنکور مجبور است روزی ۱۶ ساعت درس بخواند. این دانش آموزان در طول سال ۵ امتحان می‌دهند و در صورتی که قبول نشوند دوباره باید همین مسیر را طی کنند و دوباره آزمون بدهند.

همچنین قبول نشدن در کنکور معمولاً باعث دوری دانش آموزان از دوستان خود و سرافکندگی شدید آنها می‌شود و فشار روانی زیادی برای این دانش آموزان به بار می‌آورد.

تقلب‌های شگفت‌انگیز

این خبر در همین روزهای اخیر منتشر شد:

«متقلب ترین دانش آموز چینی که به شکل بسیار پیشرفته قصد تقلب در امتحان کنکور را داشت، دستگیر شد. این متقلب‌ترین دانش آموز عینکی داشت که جلوی آن یک دوربین وصل شده بود و با نگاه کردن به سوالات تصویر را به بیرون ارسال می‌کرد.

کنکور چینی/گائوکائو؛

پس از آن، شخصی بیرون از محل برگزاری امتحان، تصویر سوال را می‌دید و جواب آن را با گوشی کوچکی که در قسمت دسته عینک تعبیه شده بود، برای دانش آموز می‌خواند. گیرنده این فرستنده در یک سکه تعبیه شده بود و دانش آموز این سکه را در جیبش گذاشته بود.»

توصیف تقلب‌های شگفت‌انگیز دیگر، تصویری است:

کنکور چینی/گائوکائو؛

کنکور چینی/گائوکائو؛

کنکور چینی/گائوکائو؛

کنکور چینی/گائوکائو؛

کنکور چینی/گائوکائو؛

کنکور چینی/گائوکائو؛

کنکور چینی/گائوکائو؛

کنکور چینی/گائوکائو؛

کنکور چینی/گائوکائو؛

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید 

کد خبر 5530049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      7 0
      وجدانا موضوعات انشاشون سخت نبود.