۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۸:۴۸

مهر گزارش می دهد؛

شناگاه‌های گیلان از حرف تا عمل

شناگاه‌های گیلان از حرف تا عمل

رشت- امنیت مردم در بهره‌مند شدن از دریا نیازمند برنامه ریزی مطلوب و به موقع متولیان ذی‌ربط و توجه ویژه به ناجیان غریق و فعالیت مناسب شناگاه‌ها است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم ساحلی: تابستان فصل سفر است و آنها که چمدان می‌بندند و راهی شمال ایران می‌شوند بیش از هر جاذبه‌ای به آواز امواج کاسپین می‌اندیشند. در این میان گیلان با بیش از ۲۷۰ کیلومتر نوار ساحلی از شهرستان آستارا در غرب استان تا چابکسر در شرق آن هر ساله شاهد حضور گردشگران بسیار است.

گردشگرانی که از نقاط مختلف ایران و گیلان برای بهره‌مند شدن از ساحل و دریا راهی مناطق ساحلی این استان می‌شوند و انتظار می‌رود متولیان ذی ربط در این راستا برنامه ریزی صحیح و اقدامات مناسب داشته باشند. و البته ناگفته نماند که این انتظار پس از کنترل همه‌گیری کرونا و کاهش قابل ملاحظه آمار مبتلایان اکنون پررنگ‌تر از همیشه باید لحاظ شود.

بی‌تردید وجود شناگاه‌های مناسب و برخوردار از امکانات بهداشتی مناسب، استقرار ناجیان غریق در مناطق خطرآفرین، تأمین به موقع حقوق ناجیان و برخورداری از امکانات و تجهیزات لازم، نصب علائم هشدار، فراهم آوردن فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه گردشگری دریایی و ورزش‌های آبی از جمله مواردی است که می‌تواند به بهره‌مندی صحیح از این ظرفیت ارزشمند در استان بیانجامد.

اجرای ۳۴ طرح سالم سازی

«حسین مصطفی پور» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان در گفتگویی زمان آغاز به کار طرح‌های سالم‌سازی دریا در شهرهای ساحلی استان گیلان به منظور ارائه خدمت به مسافران را ابتدای تیرماه اعلام کرد.

بنا به اظهارات وی، امسال ۳۴ طرح سالم‌سازی در ۱۰ شهرستان ساحلی استان گیلان اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولان اجرایی طرح‌های سالم‌سازی دریا در شهرستان‌های گیلان به تدریج در حال انعقاد قرارداد با ناجیان غریق هستند، یادآور شد: مطابق آخرین گزارش‌های دریافتی بیش از ۵۰۰ ناجی غریق قرارداد همکاری با طرح‌های سالم‌سازی دریا را منعقد کرده‌اند و با توجه به بحث ارائه آموزش‌ها و تجهیز نیروهای ناجیان غریق، احتمال می‌دهیم امسال شمار ناجیانی که قرارداد منعقد می‌کنند باز هم از این عدد فراتر رود.

مصطفی پور همچنین با اشاره به اینکه برای ورود به ساحل هیچ مبلغی از مسافران اخذ نمی‌شود، گفت: اخذ مبالغ مختصر فقط در فضاهایی اتفاق می‌افتد که طرح‌ها به شکل اختصاصی برای بانوان و آقایان همراه با یکسری امکانات لازم و خدمات مهیا شده است.

شناگاه‌های گیلان از حرف تا عمل

آمار قابل ملاحظه جان‌باختگان

چند و چون فعالیت طرح‌های دریا در نوار ساحلی گیلان و همچنین استقرار ناجیان غریق و اوضاع و احوال آنها از جمله موضوعات مهم تابستان‌های گیلان محسوب می‌شود. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر آشکار می‌شود که با اخبار غرق شدن هم‌وطنانمان در امواج دریا مواجه می‌شویم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان هفته گذشته از غرق شدن ۳ نفر به دلیل آشنا نبودن به فنون شنا در سواحل محدوده روستای سلیم چاف شهرستان آستانه اشرفیه خبر داد. این در حالی است که روز ششم تیرماه نیز خبر غرق شدن جوانی ۲۱ ساله در دریای کاسپین، حوالی خشکبیجار انتشار یافت.

همچنین روز ۲۱ خرداد نوجوانی ۱۱ ساله در نوار ساحلی منطقه آزاد انزلی غرق شد. در واقع نگاهی به آمار و داده‌های انعکاس یافته نشان از این موضوع دارد که ۸ نفر غریق در آب‌های ساحلی گیلان از ابتدای امسال تا کنون جان باخته اند. بی‌تردید تعداد غرق شدگان می‌تواند با برنامه ریزی مناسب و به موقع، استقرار ناجیان غریق خبره به تعداد لازم همراه با تجهیزات کافی و همچنین اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی مطلوب کاهش یابد.

اما واقعیت این است که متأسفانه این موضوع به قدر کافی مورد توجه متولیان ذی‌ربط قرار ندارد و گلایه‌های ناجیان غریق هر ساله در خصوص تجهیزات لازم و پرداخت حقوق با وجود وظیفه دشوار و حساسی که بر عهده دارند، خود دلیلی روشن بر این حرف است.

ناجیان غریق رغبتی به فعالیت در طرح‌ها ندارند

سرپرست هیئت نجات غریق استان گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر تعداد طرح‌های سالم سازی دریا در شهرستان‌ها تا روز ۱۴ تیرماه را ۲۷ طرح اعلام و اظهار کرد: احتمال افزایش این تعداد وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اجرای طرح آزاد سازی سواحل دادستان‌ها اجازه ایجاد طرح سالم سازی در شهرستان‌های ساحلی را نمی‌دادند که با امضای تفاهم نامه بین مدیران اجرایی استان و دادگستری مجوز اجرای این طرح‌ها داده شد.

حامد آریان‌فر در زمینه فعال یا غیر فعال بودن طرح‌های سالم سازی نیز گفت: از مجموع ۳۴ طرح هفت طرح دریا در شهرستان انزلی، یک طرح دریا در لاهیجان و یک طرح دریا در رضوانشهر غیرفعال هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نفر مراقب ساحل و ناجی در نوار ساحلی مستقر هستند، اضافه کرد: از آنجایی که سال گذشته حقوق ناجیان را پرداخت نکرده‌اند، ما ناچار شدیم امسال از مردم یاری بطلبیم ولی افرادی که اعلام آمادگی کردند از قابلیت‌های ویژه ای که ناجیان غریق باید داشته باشند برخوردار نبودند بنابراین با برگزاری ۳۰ ساعت آموزش به عنوان مراقب ساحل معرفی شدند و اکنون ناجیان غریق و مراقبان ساحل در کنار هم استقرار یافته اند.

آریان فر با اشاره به اینکه مراقبان ساحل و ناجیان غریق در حدود ۳۱۶ نقطه خطرآفرین استان مستقر هستند، ادامه داد: البته به دلیل اینکه هنوز قرارداد نداشته و تجهیزات و لباس به آنها داده نشده حضورشان کمرنگ است. به همین دلیل است که اگر به ساحل می‌رود ناجیان غریق به دلیل نداشتن لباس فرم حضورشان آشکار نیست.

وی در ادامه درباره نصب تابلو و اعلان‌های اطلاع رسانی در ساحل نیز گفت: همه دهیاری‌ها مکلف شده اند نسبت به نصب اعلان‌های اطلاع رسانی و تابلو اقدام کنند.

سرپرست هیئت نجات غریق استان گیلان اضافه کرد: با بررسی‌های انجام شده این تابلوها در شهرستان‌های رشت و آستانه اشرفیه نصب شده اما جانمایی مناسبی ندارد.

وی با اشاره به اهمیت آگاهی رسانی درباره اوضاع و احوال دریا و با بیان اینکه هر روز شرایط دریا از طریق رسانه‌ها و شبکه تلویزیونی و رادیویی در استان گیلان اعلام می‌شود.

شناگاه‌های گیلان از حرف تا عمل

ضرورت توجه بیشتر مسئولان ذی‌ربط

اهمیت حفظ امنیت مردم در بهره‌مندی از دریا و ارتقای صنعت گردشگری در استان بارها مورد تاکید متولیان ذی‌ربط قرار گرفته است. اما متأسفانه عملکرد آنها در این حوزه تا کنون درخور نبوده، عملکردی که انتظار می‌رود نتایجش به وضوح قابل مشاهده باشد یا دست کم در باره آن به صورت شفاف توضیح داده شود.

خبرنگار مهر برای اطلاع از چگونگی طرح سالم سازی در شهرستان‌های ساحلی استان طی نامه‌ای به صورت رسمی سوالات را برای مدیر کل اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان ارسال کرد اما به رغم فرصت بیش از یک هفته‌ای برای پاسخگویی تا زمان انتشار گزارش با وجود قول‌های مساعد داده شده، پاسخگو سوالات ارسال نشد و پیگیری‌های خبرنگار مهر با وعده «پاسخ‌ها به زودی ارسال می‌شود» بی نتیجه ماند.

کد خبر 5531571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha