۱ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۵۵

امام جمعه اردبیل:

هنوز از سفره پرنعمت قرآن متنعم نشدیم

هنوز از سفره پرنعمت قرآن متنعم نشدیم

اردبیل- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: هنوز از سفره پرنعمت قرآن و ادبستان این کتاب الهی بهره‌مند نشدیم و روح و قلبمان را قرآن و مفاهیم آن تسخیر نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید حسن عاملی شامگاه جمعه در اولین نشست منطقه‌ای رؤسای هیئت‌های اندیشه‌ورز بانوان و رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها در اردبیل اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن با بشر مستقیم صحبت می‌کند و ما اگر از این محاوره بی‌نصیب مانده‌ایم باید آن را به پای عجز و ناتوانی خودمان بنویسیم.

وی تصریح کرد: کتاب لایتناهی قرآن بزرگترین ثروت در مسیر تکریم و توحید است و هر کس با کتاب الهی انس گرفته، دلتنگی در او بی‌معنا است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل قرآن را در گران‌سنگ و خزانه بی‌منتهای الهی اعلام کرد و گفت: همان طوری که نبی مکرم اسلام در قرآن قواصی کرده و درهای ارزشمند از آن به دست آورده، ما نیز باید از این کتاب آسمانی بهره برده و بالاتر از ظواهر قرآن، حقیقت این کتاب آسمانی را دریابیم.

آیت‌الله عاملی خروجی قرآن را کف نفس در جامعه و ایجاد واهمه قدسی برشمرد و افزود: اگر قرآن در انسان‌ها کف نفس و واهمه قدسی ایجاد نکند، خواندن آن جز عادت روزانه هیچ ثمره‌ای به همراه ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: زمانی که عقل کامل می‌شود همه چیز در مسیر عبودیت قرار می‌گیرد و قرآن کریم فوران عقل و عطوفت است که با تعابیر ارزشمند از آن یاد شده است.

آیت‌الله عاملی ضرورت بهره‌گیری از این سفره پرنعمت و ادبستان الهی را یادآور شد و اضافه کرد: مایه تأسف است که قرآن هنوز دل‌ها و روح انسان‌ها را تسخیر نکرده در حالی که بهتر از این می‌توانیم از این گنجینه ارزشمند بهره ببریم.

وی اعجاز قرآن و زبان عربی را در استخدام کلمات و اسرار اوزان کلمات قرآن یادآور شد و بیان کرد: زبان عربی را خداوند خودش وصل کرده و هیچ زبانی در دنیا قابل قیاس با زبان عربی با مفاهیم و معانی متعدد نیست.

آیت‌الله عاملی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما در آموزش و پرورش و مراکز دانشگاه‌ها در حوزه قرآن موفق عمل نکردیم و ضرورت دارد در این حوزه بازنگری کنیم تا نسل نوجوان و جوان ما تربیت یافته مکتب قرآن و درس‌آموخته مبانی و مفاهیم آن باشند.

وی تصریح کرد: کار فرهنگی باید خروجی مناسب داشته باشد و ضروری است تا سبک آموزش قرآن در مدارس و دانشگاه‌ها تغییر پیدا کند تا نوجوانان و کودکان ما بیشتر از شکل‌های ظاهری با معنا و مفاهیم قرآن آن هم در قالب قصه‌های عبرت‌آموز آشنایی پیدا کنند.

آیت‌الله عاملی راه‌های آموزش قرآن را به تناسب مخاطبات یادآور شد و گفت: باید در آموزش قرآن معانی کلمه به کلمه را بیان کرده و به تناسب هر آیه قرآن قصه‌ای را برای کودکان و نوجوانان بیان کنیم تا فرآیند یادگیری به شکل واقعی و تثبیت شده انجام شود.

وی ضرورت راه‌اندازی مشاوره‌های قرآنی و توجه به محاوره‌های اخلاقی و عمومی را در این حوزه یادآور شد و افزود: آنهایی که شرم و حیا ندارند، نباید در برابر قرآن و نماز سر بالا کنند چرا که بالاترین سرمایه در صیانت از جامعه آراستگی به مفاهیم قرآنی و مذهبی است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: ما باید شیرینی قرآن را به نسل‌های بعدی تزریق کنیم تا هر کس با قرآن انس بگیرد، از لذت‌های آن بهره‌برداری کند.

کد خبر 5544553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha