۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۴۳

مهر گزارش می دهد؛

صنعت و اشتغال اسلام آبادغرب اسیر وعده‌ها

صنعت و اشتغال اسلام  آبادغرب اسیر وعده‌ها

کرمانشاه- اسلام آبادغرب دومین شهرستان پرجمعیت استان کرمانشاه است که با وجود آمار بالای بیکاری و ظرفیت مناسب تولید در این شهرستان، حدود ۶۰ درصد از واحدهای صنعتی آن غیرفعال هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- تینا نجفی: امروزه تولید در تمامی جوامع از اهمیت خاصی برخوردار است و همه انسان‌ها به نقش و اهمیت آن واقف هستند به گونه‌ای که در یکی دو قرن گذشته تولید در نگرش عمومی بشر یک ارزش تلقی شده و یک شاخص رشد و قدرت برای کشورها به حساب می‌آید.

تولید به معنای زندگی، رشد، شکوفایی و تلاش است تولید و اشتغال همراه با هم به ذهن یک انسان خطور می‌کنند تولید باعث بهره‌گیری از طبیعت، رفع نیازهای زندگی، کسب رفاه شخصی و عمومی، استفاده بهتر از منابع موجود، رفع مشکلاتی همچون بیکاری، تورم، مسکن و به حرکت درآوردن چرخ عظیم اقتصاد یک جامعه است به طوری که می‌توان تولید را عامل اصلی ایجاد استحکام در اقتصاد دانست از همین رو تولید شاخص و معیار اصلی پیشرفت در یک کشور است.

نقش و جایگاه صنعت در فرایند توسعه اقتصادی جوامع مختلف بر همگان واضح است و امروزه در کشورهای مختلف جهان سیاست‌های معطوف به گسترش صنایع کوچک به سیاست‌های مهم و محوری تبدیل شده است و هر چه یک کشور از نظر اقتصادی در سطح بالاتری قرار داشته باشد تکیه توسعه صنعتی آن بیشتر بر صنایع کوچک معطوف می‌گردد واحدهای صنعتی کوچک در تمامی کشورها نقشی اساسی در تأمین اشتغال، افزایش تولید ملی، توسعه صادرات و حضور در بازارهای جهانی دارند این صنایع نسبت بسیار بزرگی را از تعداد بنگاه‌های تولیدی و نسبت قابل ملاحظه‌ای از اشتغال صنعتی و محصولات صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند.

دومین شهرستان کرمانشاه گرفتار بیکاری / ‏۶۰ درصد واحدهای صنعتی اسلام آبادغرب غیرفعال هستند

شهرستان اسلام آبادغرب از لحاظ جمعیتی و وسعت دومین شهرستان استان کرمانشاه به حساب می‌آید و علاوه بر نیروی انسانی آماده به کار ظرفیت کشاورزی و آب و هوایی خوبی هم دارد و به پایتخت جنگل‌های بلوط ایران معروف است و از نعمت‌های زمینی و معادن هم برخوردار است و به دلیل همسایگی با استان ایلام و نزدیکی به مرز عراق و با سرمایه‌گذاری درست و حمایت از صنایع می‌تواند به یک شهر صنعتی با ظرفیت تولید و اشتغال بالا تبدیل شود.

طبق آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۱۴.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ دومین استان بی‌کار کشور پس از هرمزگان است و نرخ بیکاری این استان ۵.۷ درصد از نرخ بیکاری کشور بیشتر است و بنا بر گفته مسئولین شهرستان اسلام آبادغرب آمار بیکاری این شهرستان ۳۸.۵ است و این در حالی است که حدود ۶۰ درصد واحدهای صنعتی اسلام آبادغرب غیرفعال هستند.

تعطیلی هر واحد تولیدی جدای از زیان‌های اقتصادی که بر صنعت و شاخص پیشرفت و توسعه هر شهر و استان و در مقیاس کلان‌تر بر یک کشور وارد می‌کند و حتی در دراز مدت با عدم تولید برخی کالاها در این واحدها کشور وابسته و ناچار به واردات می‌شود باعث بیکاری چند نفر هم می‌شود با تعطیلی واحدهای صنعتی و به تبع آن افزایش آمار بیکاری ناهنجاری‌های اجتماعی هم پدید خواهد آمد که این موضوع لزوم توجه به این واحدها را افزایش می‌دهد.

صنعت و اشتغال اسلام  آبادغرب اسیر وعده‌ها

تعطیلی ۳۰ واحد از ۴۵ واحد صنعتی اسلام آبادغرب

فرماندار اسلام آبادغرب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اسلام آباد غرب دارای ۲ شهرک صنعتی به نام‌های شهرک صنعتی اسلام آباد و شهرک مرصاد است که علاوه بر این ۲ شهرک واحدهای تولیدی دیگری هم در شهرستان اسلام آباد غرب وجود دارند.

حمید رضا کرمی افزود: طبق آمار تا به امروز در کل صنعت اسلام آبادغرب ۲ هزار و ۲۷۶ کارگر جذب شده و مشغول کار هستند و از ۴۵ واحد تولیدی اسلام آبادغرب تنها ۱۵ واحد فعال هستند.

وی تصریح کرد: در پی سفر نماینده ویژه رئیس جمهور به شهرستان اسلام آبادغرب در قالب بیست و هشتمین سفر استانی هیئت دولت و بازدید مدیرکل صنعت استان کرمانشاه از شهرک صنعتی اسلام آبادغرب قول‌هایی مبنی بر مساعدت و پرداخت تسهیلات برای راه اندازی مجدد واحدهای راکد صنعتی اسلام آبادغرب داده شد که ما منتظر اجرایی شدن این وعده‌ها هستیم.

کرمی گفت: جذب سرمایه‌گذاری نیز از راه‌های افزایش تولید، صنعت و اشتغال در اسلام آبادغرب است و حتی اولین سرمایه‌گذاری تماماً خارجی استان کرمانشاه در شهرستان اسلام آبادغرب اجرا به بهره برداری رسیده است.

وی بیان کرد: استفاده از نیروهای غیر بومی در واحدهای صنعتی اسلام آبادغرب تنها در صورتی قابل قبول است که نیروی متخصص آن کار در شهرستان وجود نداشته باشد در غیر این صورت اجازه استخدام نیروی غیر بومی برای هیچ یک از کارگاه‌ها وجود نخواهد داشت.

فرماندار اسلام آبادغرب مطرح کرد: در تلاش هستیم تا کارگاه‌های تولیدی جزئی و کوچک در اسلام آبادغرب سامان پیدا کنند و با استفاده از این کارگاه‌ها اسلام آبادغرب بتواند به یک اقتصاد زود بازده دسترسی یابد.

آشفتگی بازار علت اصلی تعطیلی واحدهای صنعتی

الله نور زارعی مالک یکی از واحدهای صنعتی غیرفعال اسلام آباد غرب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال ۱۳۸۶ کار تولید را بدون دریافت تسهیلات دولتی در شهرک صنعتی اسلام آبادغرب با ۳۸ کارگر در سه شیفت آغاز کردم.

صنعت و اشتغال اسلام  آبادغرب اسیر وعده‌ها

وی افزود: تا زمانی که بازار ثبات خود را از دست نداده بود کار تولید به خوبی پیش می‌رفت اما با افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها فروشندگان مواد اولیه ترجیح می‌دادند که توزیع مواد اولیه آنها را نزد خود نگه دارند تا فردا بتوانند مواد اولیه را با قیمت بیشتری بفروشند.

این مالک واحد صنعتی تصریح کرد: از طرف دیگر باز هم به علت سرعت بالای افزایش قیمت‌ها محصولی را گران تولید می‌کردیم و گران می‌فروختیم اما در سری بعد تولید نه تنها سود نمی‌کردیم بلکه بابت تولید محصولات هزینه‌ای بیش از هزینه فروش آن می‌پرداختیم و آشفتگی بازار روی خیلی از مسائل تأثیر گذاشت از جمله کم‌فروشی، گران فروشی، کاهش اعتبار بازاریان و دروغ گویی را رواج داد.

زارعی گفت: بعد از التهاب و آشفتگی بازار سعی کردم هر طور شده تولیدی را حفظ کنم چرا که آن تولیدی محل کسب درآمد ۳۸ خانواده بود و برای همین به دنبال دریافت تسهیلات رفتم و مدت بسیار زیادی برای دریافت تسهیلات اقدام کردم و هرگاه وعده‌های ریز و درشت بسیاری می‌شنیدم اما هیچ کدام از آن وعده‌ها به مقام عمل نرسید.

عدم درک درست مدیران دولتی از وضعیت تولیدکنندگان دلیل دیگر تعطیلی واحدهای صنعتی

وی بیان کرد: لازمه کار تولید داشتن دانش فنی، ماشین آلات به روز، سرمایه ثابت و سرمایه در گردش است و اگر هر کدام از این‌ها نباشد تولید کننده دچار مشکل می‌شود یک‌مدیر دولتی با گذشته کار می‌کند یعنی یک مدیر دولتی باید بخش نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را اجرا کند که در گذشته نوشته شده و این شخص سر و کارش با گذشته است اما یک تولید کننده با آینده سر و کار دارد.

این تولید کننده اسلام آبادغرب ادامه داد: تولید کننده باید محصولی را تولید کند که با سایر محصولات مشابه داخلی و خارجی رقابت کند و سرمایه لازم برای تولید را فراهم کند و سر ماه آینده بتواند حقوق کارگرها و حق بیمه را هر ماه به موقع پرداخت کند، مواد اولیه برای تولید را خریداری کند و محصولات تولیدی را هم‌بتواند بفروشد اما یک مدیر دولتی نه چکش برگشت می‌خورد، نه خانه‌اش در رهن بانک است و نه مشکلات کاریش را به خانه می‌برد.

صنعت و اشتغال اسلام  آبادغرب اسیر وعده‌ها

گزارشات کاغذی و آفتاب ندیده و وعده‌های پوچ گره تولید را باز نمی‌کنند

زارعی مطرح کرد: آنچه که باعث رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود عدم درک درست مدیران دولتی از وضعیت تولید کنندگان است به این معنی که عدم تحقق وعده مدیران دولتی و یا سخنرانی‌های بدون پشتوانه عملی آن‌ها باعث ویرانی تولید و تولید کننده می‌شود و وعده‌های دروغین و سیاسی کاری باعث‌التهاب بازار می‌شود که طرف گوینده هیچ زیانی از آن نمی‌بیند فقط تولید کننده و مصرف کننده هستند که زیان می‌بینند.

وی تاکید کرد: در رابطه با اعطای تسهیلات آنقدر جلسه می‌گذارند و مسئله را کش می‌دهند تا برسد به پایان سال و در پایان سال هم تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود در این رابطه چند پرونده تشکیل داده و مدیران به عنوان عملکرد خود گزارش دادند اما هیچ کدام‌تحقق نیافت حالا اگر خود رئیس بانک مرکزی زنگ بزند و بگوید برای دریافت تسهیلات اقدام کن این کار را نمی‌کنم و یقین دارم که اشتباه می‌گوید.

الله‌نور زارعی خاطر نشان کرد: ای کاش در سفرهای مقامات به جای تخصیص بودجه یا وعده، پیگیر طرح‌های انجام‌نشده باشند و دنبال علت عدم تحقق آنها باشند چرا که طرح‌های قبلی انجام‌نشده و باید مدیران آن را بازخواست کنند، تصمیم گیری مقامات و مدیران ارشد اقتصادی دولت بر مبنای گزارشاتی است که از شهرستان‌های کوچک و استان‌ها جمع آوری می‌شود اما تعداد زیادی از این گزارشات مبتنی بر واقعیات نیستند و فقط یک عکس و یا گزارش صرفاً کاغذی هستند که باعث ایجاد مشکلات و انحراف از مسیر اصلی طرح‌ها و برنامه‌ها خواهد شد و در واقع این گزارشات در اتاق‌های درب بسته تنظیم می‌شود و نه در میدان کار و عمل و گزارشی که آفتاب ندیده باشد به کار نمی‌آید.

زارعی با اشاره به وجود راهکارها، گفت: به هر حال اگر ثبات در بازار باشد هیچ احتیاجی به تسهیلات دولتی نیست و مردم بدون ضامن و بدون سود و با اعتماد کامل به هم وام می‌دهند و کار تولید مثل گذشته ادامه خواهد داشت و از همه مهم‌تر داشتن دانش فنی برای تولید کننده خیلی مهم است و ایجاد پایگاهی که کمک کند به دانش فنی و یا در اختیار گذاشتن دانش فنی به صورت رایگان از طرف دولت برای ایجاد اشتغال خیلی مهم هست اگر دانش فنی نباشد ورشکستگی حتمی است.

کد خبر 5564681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha