۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۶

رئیس اداره میراث‌فرهنگی خمین خبر داد؛

نجات بخشی ۷ خمره‌ گِلی تاریخی در خمین

نجات بخشی ۷ خمره‌ گِلی تاریخی در خمین

خمین- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین گفت: ۷ خمره گِلی تاریخی در ابعاد و حجم‌های متفاوت از تخریب نجات یافتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی مشهدی اظهار کرد: با اطلاع به موقع مالک نیک‌اندیش در روستای فرنام شهرستان خمین و با همکاری فرماندار، بخشدار مرکزی، اداره راهداری، دهیاری فرنق و مدیریت اقامتگاه بوم گردی هفت سواران، تعداد ۷ خمره گِلی تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول در ابعاد و حجم‌های متفاوت از تخریب نجات یافتند و به اقامتگاه بوم گردی در روستای فرنق برای بازدید عموم منتقل شدند.

وی افزود: این خمره‌ها که کاملاً از گِل و موی بز ساخته شده‌اند متعلق به دوره پهلوی اول بوده و محل نگهداری مواد غذایی مخصوصاً گندم و جو بوده‌اند و نکته قابل توجه حجم و اندازه یکی از این خمره‌ها است که ارتفاع آن حدود ۳ متر و عرض آن به طور متوسط ۱/۵ متر است که ظرفیت ذخیره و نگهداری حدود ۴۰۰۰ کیلوگرم گندم را دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین تصریح کرد: نگهداری اینگونه اشیا در محل‌هایی مانند اقامتگاه‌های بوم‌گردی علاوه بر حفظ و نگهداری بهینه، در جذب گردشگر تأثیر مستقیم داشته و بیانگر آداب، رسوم و فرهنگ عامه به آیندگان است.

کد خبر 5569519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha