۱۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۳۸

توسط نشر نی؛

«شب جهان» اسلاوی ژیژک منتشر می‌شود/کانت، هایدگر و مسئله کوگیتو

«شب جهان» اسلاوی ژیژک منتشر می‌شود/کانت، هایدگر و مسئله کوگیتو

نشر نی کتاب «شب جهان: کانت، هایدگر و مسئله کوگیتو» اثر اسلاوی ژیژک را با ترجمه‌ای از علی حسن زاده منتشر می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «شب جهان: کانت، هایدگر و مسئله کوگیتو» اثر اسلاوی ژیژک با ترجمه‌ای از علی حسن زاده توسط نشر نی منتشر می‌شود. در توضیح این کتاب آمده است: منطق استعلایی کانت و حقیقت آن، منطق نظرورزانه هگل / منطق دال لاکان، انفجاری است که هنوز امواجش آن‌طور که باید ما را نگرفته است. کتاب حاضر ما را به هسته تاریک این انفجار راه می‌برد … با تعابیر شیخ اشراق می‌توان گفت که تمامیتِ نور در نقطه «شب جهان» شکست می‌خورد و نورالانوار هرگز نمی‌تواند این نقطه کسوف جهان را در برگیرد.

همواره نقطه کوری هست که نور با واپس‌رانیِ آن نور می‌شود؛ «نور / هستی به‌مثابه تمامیت» فقط آن‌جا هست که درست در دلش شکاف و ترکی هستی‌شناختی وجود دارد. به دیده ژیژک این شکافِ هستی‌شناختی، این «شب جهان»، نخستین بار در کوگیتوی دکارت سر بر می‌آورد، در فلسفه‌های کانت و هگل شکلی بنیان‌برانداز به خود می‌گیرد، در هایدگر پیچشی از سر می‌گذارند، و در منطق «نه‌همه» لاکان به اوج خود می‌رسد.»

علی حسن زاده، مدرس زبان انگلیسی است. با ترجمه او پیشتر کتاب‌هایی چون «سوژه‌ی لاکانی: میان زبان و ژوئیسانس» نوشته بروس فینک، «اخلاقیات امر واقعی کانت، لاکان» و «جنسیت و هستی شناختی» هر دو نوشته آلنکا زوپانچیچ منتشر شده‌اند.

کد خبر 5585427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha