۵ مهر ۱۳۸۶، ۱۱:۰۰

سید محمد خاتمی:

علویان همواره سردمدار حرکتهای ضد استبدادی بوده‌اند

علویان همواره سردمدار حرکتهای ضد استبدادی بوده‌اند

سید محمد خاتمی گفت: درست است که به نام اسلام حکومتهای جبار و خودکامه ایجاد شد اما در تاریخ اسلام حرکتهای عدالت‌طلب، ضداستبداد و ضدخودکامگی همواره اسلامی بوده که علویان در رأس این حرکتها بوده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد خاتمی که چهارشنبه شب در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) و در دومین دوره آئین نکوداشت برگزیدگان اخلاق و نیایش از نگاه هنر و پژوهش در موزه ملی قرآن سخن می گفت، با تبریک میلاد امام دوم شیعیان گفت: امام حسن مجتبی از همه جهات واقع مظلوم شد.

وی با بیان اینکه دغدغه شخیصت هایی نظیر امام حسن مجتبی (ع)، اسلام بوده است گفت: آنها همواره این دغدغه را داشتند که چه کاری نسبت به دین خدا انجام دهند تا ادای دین کرده و جامعه راه درست خود را طی کند.

خاتمی تصریح کرد: اسلام با بیان توحید در عرصه هستی، دعوت به باورهای توحیدی در عرصه ذهن و فراخواندن به استقرار توحید در متن جامعه آمد،  پس می بینیم که لازمه چنین مسئله ای اهتمام به عقلانیت است. 

رئیس جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه شاید هیچ مکتبی مثل قرآن به عقل تکیه نکرده و به علما، اندیشمندان و فرهیختگان توجه نداشته است گفت: لازمه دیگر این دین توحیدی عدالت است تمام جهت گیری های اسلام عدالت است، این عدالت از جامعه توحیدی به صورت یک نظام عادلانه مستقر می شود.

وی افزود: اسلام منشا تحول عظیم اجتماعی در تاریخ شد، یعنی جامعه را به سوی مساوات و لغو هر گونه تبعیض های نژادی سوق داد.

خاتمی با برشمردن مهمترین ویژگی های اسلام گفت: اهمیت دادن به دانش، اهتمام به اخلاق و ایجاد یک جامعه اخلاق و نفی و طرد بسیاری از جنبه های اجتماعی فاسد و ریشه دار مثل بردگی از ویژگی های اسلام است. همین تحول اجتماعی اسلامی بود که پس از گذشت زمان به تمدن بزرگ اسلامی تبدیل شد، این تمدن خود مایه شگفتی است.

رئیس جمهور سابق کشورمان، با تاکید بر اینکه اسلام نمی تواند نسبت به حکومت بی تفاوت باشد ، گفت: در یک حکومت که رضای مردم مورد توجه او باشد و این حکومت بر پایه عدل ایجاد شده باشد، تمامی افراد در برابر قانون مساوی اند.

وی با اشاره به انحرافاتی که در طول تاریخ اسلام به وجود آمد، گفت: پس از رحلت پیامبر اسلام، جامعه اسلامی در یک پیچ خطرناک قرار گرفت که تندترین این پیچ در زمان امام حسن مجتبی (ع) اتفاق افتاد و جریان خطرناکی شکل گرفت که منشا یک انحراف بزرگ در اسلام شد.

خاتمی یادآور شد: در زمان حضرت علی (ع) تلاش ایشان این بود که تثبیت کند که اسلام واقعی چیست و انحراف خطرناک این است که بگوییم اسلامی که مستقر شده همین اسلام است.

رئیس جمهور سابق کشورمان، ادامه داد: امام حسن مجتبی (ع) در برابر این انحرافات دو راه پیش روی داشت؛ یا انتحار کند یعنی کشته شدن خود و همه کسانی که می توانستند افشاگری کنند و نماینده آن اسلام حقیقی باشند یا اینکه حرکت او در تاریخ ثبت شود که این موضوع دوم یک حادثه استثنایی گذراست.

وی تصریح کرد: اگر پیمان نامه امام حسن مجتبی را مشاهده کنیم می بینیم که این پیمان نامه یعنی تسلیم شدن در برابر واقعیتی که خود منحرف بود اما تلاش امام حسن (ع) این بود که به نحوی انحرافات این جریان را مشخص کند.

خاتمی افزود: هر چند مفاد پیمان نامه امام حسن چند ساعت بیشتر رعایت نشد اما این پیمان نامه در آشکار کردن زوایای اسلام بسیار تاثیر گذار بود و بی جهت نیست که می گویند که این عاشورا پیش از آنکه حسینی باشد حسنی است.

رئیس جمهور سابق کشورمان، تاکید کرد: از جمله نتایج صلح امام حسن (ع) این بود که اگر ایشان صلح نمی کرد مسیر اسلام منحرف می شد.

به گزارش خبرنگار مهر در ابتدای این مراسم ، تندیس نیایش و لوح های تقدیر برگزیدگان اخلاق و نیایش از نگاه فرهنگ و پژوهش به امضای سید محمد خاتمی، احمد مسجد جامعی، قیصر امین پور و مجید مجیدی رسیده بود ، از سوی خاتمی و مسجد جامعی به خانواده مرحوم آیت الله زاده شیرازی، خانواده مرحوم رسول ملاقلی پور، حجت الاسلام عابدی، دل آرا نعمتی، حجت الاسلام محمد تقی خلجی، عبدالله واثق عباسی، فیروزه گل محمدی، عبدالله صمدی، ساعد باقری، امیر دژاکام، سید قاسم موسوی قهار، مرتضی رضوانی فر و محمد اصفهانی اهدا شد.

کد خبر 559703

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha