۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۱۰

رئیس جهاد کشاورزی اردبیل:

۸ محصول کشاورزی در اردبیل ملزم به اخذ کد شناسه هستند

۸ محصول کشاورزی در اردبیل ملزم به اخذ کد شناسه هستند

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اخذ کد شناسه برای عرضه ۸ محصول کشاورزی الزامی است و برای عرضه داخلی و خارجی این محصولات با این شناسه‌ها اقدام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر تقی‌زاده پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست با ناظران وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: اخذ کد شناسه برای عرضه داخلی و خارجی ۸ محصول کشاورزی شامل ۴ نوع محصول گلخانه‌ای و مزرعه‌ای و ۴ محصول باغی الزامی قانونی است.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای بخشنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه دستورالعمل نظارت بر تولید و ارتقای سلامت محصولات گیاهی، با مسئولیت سازمان حفظ نباتات کشور ارتقای کیفی و کمی محصولات کشاورزی ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به ضرورت کنترل کیفیت این محصولات از مبدأ تولید تا عرضه به بازارهای داخلی و خارجی از کشور گفت: بهره‌مندی از دانش و تجربیات علمی جهانی در زمینه استانداردسازی و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی از جمله استانداردهای GLOBAL GAP که مبتنی بر اجرای عملیات مناسب کشاورزی و مدیریت یکپارچه تولید تا مصرف را شامل می‌شود از ابعاد اجرای این بخشنامه است.

تقی‌زاده بسترهای تولید را مزرعه، باغ، گلخانه و… تا بازار مصرف اعلام کرد و افزود: با هدف ارتقای کیفیت محصول نهایی و عمل به تکالیف قانونی موجود برای حفظ سلامت غذایی آحاد جامعه و تأمین اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان در تغذیه سالم محصولات کشاورزی اجرای این بخشنامه ضروری است.

وی نظارت بر فرآیند تولید تا عرضه و همچنین صادرات محصولات کشاورزی را در این طرح یادآور شد و خاطرنشان کرد: اخذ شناسه کد شناسه برای عرضه داخلی و خارجی هشت محصول کشاورزی شامل چهار نوع محصول گلخانه‌ای و مزرعه‌ای و چهار محصول باغی الزام قانونی است.

تقی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با توجه به دستور وزیر جهاد کشاورزی عرضه محصولات گلخانه‌ای – زراعی فلفل دلمه‌ای، بادمجان، خیار و گوجه فرنگی به بازارهای داخلی و خارجی از پایان آبان سال‌جاری صرفاً با داشتن شماره شناسه از سامانه سماک به نشانی semak.maj.ir که در قالب ارتقای سلامت محصولات قرار می‌گیرند، امکان‌پذیر خواهد شد.

وی بیان کرد: برای محصولات باغی سیب درختی، انگور، نخلیات و کیوی و سایر محصولات نیز تا پایان سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دریافت کد یاد شده در سامانه سماک الزامی است.

تقی‌زاده در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بعد از تاریخ‌های یاد شده صادرات این محصولات فقط در داشتن کد شناسه QT Code امکان‌پذیر خواهد بود بنابراین ضروری است کلیه گلخانه‌داران، زارعین و باغداران نسبت به دریافت کد از طریق سامانه سماک و سانکا اقدام کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزان با دریافت این کد زمان برداشت محصول با مشکل روبه‌رو نشده و به سهولت کد دریافتی را روی محصول تولیدی الصاق می‌کنند، تصریح کرد: پیشگیری و کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدیدکننده سلامت غذایی در زنجیره تولید محصولات کشاورزی با منشأ گیاهی و در تداوم آن ارتقای شاخص‌های سلامت با شناسه‌دار کردن این محصولات محقق می‌شود.

تقی‌زاده گفت: در این فرآیند مطابق شیوه‌نامه پایش و ردیابی عوامل خسارت‌زای گیاهی، محصولات مزارع و باغ‌ها از زمان کاشت تا برداشت و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی تحت نظارت‌های فنی گیاه‌پزشکی قرار می‌گیرند.

وی افزود: تمامی عملیات مبارزه با عوامل خسارت‌زای محصولات کشاورزی اعم از آفات و امراض در مراکز تولید مطابق دستورالعمل‌های فنی با نظارت کارشناسان مربوطه انجام و در پایان منجر به دریافت کد شناسه می‌شود که با این کد شاخص‌های استاندارد محصولات تولیدی مورد رصد، پایش و ارزیابی قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید کرد: متولیان ذیربط به منظور جلوگیری از بروز مشکلات و پیشگیری از ایجاد وقفه در عرضه محصولات کشاورزی به بازارهای داخلی و صادرات از هم اکنون با شروع سال زراعی جدید در سامانه سماک ثبت‌نام کرده و برای دریافت اطلاعات بیشتر در مراکز استان به مدیریت حفظ نبات سازمان و در شهرستان‌ها به مدیریت جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

کد خبر 5606703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha