۴ آبان ۱۴۰۱، ۹:۱۳

در گفتگو با مهر تأکید شد؛

نابودی چمن طبیعی سلطانیه با تداوم برداشت های بی رویه از منابع آبی

نابودی چمن طبیعی سلطانیه با تداوم برداشت های بی رویه از منابع آبی

زنجان- مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: در صورت تداوم روند موجود در زمینه برداشت های بی رویه از منابع آبی و تغییرکاربری، تا چهار سال آینده اثری از چمن طبیعی سلطانیه نخواهد ماند.

محمدرضا یافتیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه برداشت‌های بی رویه از منابع آبی محدوده چمن طبیعی سلطانیه باعث تخریب این منطقه شده است، گفت: برداشت‌های غیرمجاز و بی رویه از منابع آبی باعث افت کیفیت و تخریب گسترده چمن طبیعی سلطانیه شده است.

وی افزود: در صورت تداوم روند موجود در زمینه برداشت‌های بی رویه از منابع آبی و تغییرکاربری ها، چهار تا پنج سال آینده اثری از چمن طبیعی سلطانیه نخواهد ماند.

یافتیان با بیان اینکه اداره کل محیط زیست، در حوزه وظایف سازمانی خود به چالش موجود در چمن طبیعی سلطانیه ورود پیدا کره است، ادامه داد: اخیراً نامه‌ای به سازمان بازرسی تنظیم و ایرادات و اشکالات را عنوان کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه مواردی همچون تأثیر بر روند کوچ حیوانات منطقه، حیات وحش و کشاورزی منطقه، در نامه اداره کل محیط‌زیست استان به سازمان بازرسی گنجانده شده است، گفت: جوندگانی در این منطقه هستند که ارتزاق آن‌ها از مسیر گیاهان چمن سلطانیه است و اگر خشک شود به سمت مزارع مردم هجوم می‌آورند و تبدیل به آفت می‌شوند و مبارزه با آفت ضربه دیگری به محیط زیست وارد می‌کند. در واقع چنانچه زیستگاه، محل تغذیه و جمعیت یک گونه جانوری را تغییر دهیم، ممکن است باعث کاهش یا افزایش گونه‌ای در جای دیگر شود و چرخه طبیعت برهم می‌خورد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه متولی چمن سلطانیه محیط زیست نیست، گفت: متولی اراضی ملی مطابق ماده ۲ قانون حفاظت و بهره برداری جنگل‌ها و مراتع که وظیفه اداره کل منابع طبیعی است و در حوزه اراضی کشاورزی نیز متولی جهاد کشاورزی است.

یافتیان با بین اینکه در حال حاضر شاهد برخی تغییر کاربری‌ها در چمن طبیعی سلطانیه هستیم، متذکر شد: مهم‌ترین چالشی که در منطقه چمن سلطانیه داریم بحث برداشت غیر مجاز و بی رویه آب است که در برخی‌ها چاه‌ها که دارای مجوز هستند بیش از استاندارد مجوز برداشت صورت می‌گیرد که باید پیگیری شود

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۷۰ سانتی متر سطح آب‌های زیرزمینی منطقه چمن طبیعی سلطانیه افت پیدا می‌کند، ادامه داد: آبخوان منطقه سلطانیه به صورت قیفی شکل است و مرکز این قیف در جهت پایین و به سمت خیرآباد و سلطانیه بوده که در ان منطقه افت آب داریم.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه چشمه‌های طبیعی موجود در این منطقه اکثراً به سمت خشکی می‌روند، گفت: در بالادست چمن طبیعی سلطانیه، چشمه شاه بلاغی وجود دارد که نسبت به سال‌های گذشته دبی آب این چشمه کم شده است.

یافتیان به نبود مطالعه درست زیست محیطی در خصوص احداث سد بوئین در بالادست چمن سلطانیه اشاره کرد و افزود: مطالعه درست و دقیق در خصوص این سد انجام نگرفته است و محیط زیست برای احداث سد بوئین مجوز لازم را نداده و استعلامی از سوی محیط زیست نشده است و باید ارزیابی زیست محیطی صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: دو موضوع تغییر اقلیم و کمبود بارندگی‌ها و برداشت غیر مجاز و عدم رعایت حق آبه که جز دلایل مهمی است که باعث شده است چمن سلطانیه وضعیت نامطلوبی را داشته باشد.

کد خبر 5616950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha