۵ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۹

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان:

کشاورزی دانش‌بنیان در زنجان تقویت می‌شود

کشاورزی دانش‌بنیان در زنجان تقویت می‌شود

زنجان-رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان از تقویت کشاورزی دانش‌ بنیان خبر داد و گفت: افزایش بهره‌وری، اقتدار غذایی و پایداری امنیت از دستاوردهای دانش‌بنیان است.

نادر عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن تأکید بر گسترش حوزه‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی اظهار کرد: کشاورزی دارای ۶ مرحله شامل کاشت، داشت، برداشت، مراقبت‌های پس از برداشت، الگوی مصرف و بازار است که در همه این مراحل باید با دانش و مهارت تخصصی و استفاده از فناوری‌های نوین به ارتقای بهره‌وری کمک کرد.

وی با بیان اینکه آب نقش اصلی و اساسی در همه برنامه‌های توسعه‌ای دارد، ابراز کرد: در کشاورزی دانش‌بنیان، داده‌محوری جایگزین سلیقه‌محوری و دانش‌محوری جایگزین منبع‌محوری می‌شود و کیفیت مقدم بر کمیت است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه در این شرایط پایداری سیستم اصل اساسی و اجتناب‌ناپذیر است، عنوان کرد: آمایش سرزمین، الگوی کشت، الگوی مصرف و بهره‌وری نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

عباسی افزایش بهره‌وری، اقتدار غذایی، پایداری امنیت و حفظ منابع پایه را از دستاوردهای تولید دانش‌بنیان برشمرد و گفت: توسعه زنجیره محصولات دانش‌بنیان و افزایش سهم حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در شرکت‌های دانش‌بنیان باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان بیان کرد: قرارگاه کشاورزی دانش‌بنیان دو محور اساسی شامل تولید دانش‌بنیان و انتقال دانش به عرصه‌های تولیدی را دنبال می‌کند که توسعه و حمایت‌های از استارت آپ‌های کشاورزی، انتقال یافته‌های تحقیقاتی، اجرای برنامه روزهای مزرعه و تقویت یاوران تولید و محققان معین از زیرمجموعه‌های آن است.

عباسی یادآور شد: ساخت کارگاه تولید خوراک دام و طیور از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد آزمایشگاه کشت بافت گیاهی، مشارکت و همکاری با شرکت دانش‌بنیان برای تولید نیمه صنعتی میلورم و تجهیز کارگاه و پیگیری اخذ مجوزهای لازم برای بسته‌بندی روغن زیتون از جمله اقدامات انجام شده در کشاورزی دانش‌بنیان است.

وی از دیگر اقدامات در این بخش به تکمیل و تجهیز مرکز آموزش به مساحت یک هزار متر مربع، کشت بذور مادری گندم دیم و نیمه آبی در مزارع مرکز با هدف مهندسی دیم و کشت فرآورده‌های محصول تریتیکاله با بخش خصوصی با هدف تولید اقتصادی و پژوهشی اشاره کرد.

کد خبر 5640237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha