۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۴۱

۵۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند

۵۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند

قزوین- رئیس گروه پیشگیری و مبارزه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۵۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع نداشته و افراد مطلع هم درمان مؤثری ندارند.

نسرین تنکابنی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹ درصد افراد بالای ۲۵ سال درگیر دیابت هستند که این آمار در سطح کشور ۱۵ درصد است و استان قزوین رتبه ۱۱ را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: دیابت در سطح دنیا افزایش داشته است چنانچه طی مطالعات انجام شده میزان دیابت ۸/۵ درصد بود و حالا با افزایش دو برابری همراه است در حالی که بنا بود شیوع دیابت در سال ۱۳۹۴ متوقف شود.

وی با تاکید به اینکه درمان مؤثر به معنای نگهداشتن قند خون در حد طبیعی است افزود: ۵۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند و افرادی مطلع نیز درمان مؤثری ندارند که این نشان می‌دهد یا شناسایی به خوبی انجام نشده یا افراد شناسایی شده مراقبت منظم ندارند و قند خون خود را به حالت طبیعی نگه نمی‌دارند.

این مسئول ابراز کرد: یکی از فعالیت‌های ما خطرسنجی افراد بالای ۳۰ سال است به اینگونه صورت که برخی اطلاعات جسمی از جمله قد، وزن و چربی را کنترل می‌کنیم که اگر تشخیص درست بود این افراد به عنوان بیمار در سامانه ثبت می‌شوند و لازم است این افراد ماهی یک بار به مراکز بهداشت و مراقبت از سلامت مراجعه کرده و توسط پزشک بنا به بررسی آزمایش‌ها و داروها روند کنترل بیماری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه لازم است این افراد برای تشخیص قطعی بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنند، ادامه داد: نمی‌توان مشخص کرد که چه میزان از این بیماری ارثی است اما افرادی که سوابق خانوادگی داشته و افراد خانواده دچار بیماری هستند احتمال ابتلاء به بیماری در آنها وجود دارد و لازم است علاوه بر مراقبت از قند خون، رژیم غذایی و فعالیت مناسبی داشته باشند و در صورت اضافه وزن و چاقی خود را به وزن مطلوب رسانده و در مصرف چربی و شیرینیجات کنترل داشته باشند تا مبتلا نشوند.

این مسئول تصریح کرد: افراد برای بررسی وضعیت دیابت می‌توانند به نزدیک‌ترین مراکز بهداشت و کنترل بیماری مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: خطرسنجی برای افراد بالای ۳۰ سال انجام می‌شود و در صورت مشاهده یک عامل خطر مراحل آزمایشات قند و چربی خون را انجام می‌دهند پس از آن افراد مبتلا بنا به میزان بیماری دسته بندی می‌شوند و اطلاعات در سامانه ثبت می‌شود.

تنکابنی در پایان با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد افراد مبتلا در معرض خطر سکته قلبی را دارند تاکید کرد: تفریحات ناسالم، مصرف دخانیات و الکل، فعالیت کم و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند از عوامل ابتلاء به دیابت باشد که ما از شهروندان می‌خواهیم نسبت به این موارد توجهات لازم را داشته باشند.

کد خبر 5658576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha