۴ دی ۱۴۰۱، ۲۱:۵۴

عدم تشکیل دولت در بوسنی‌وهرزگوین با گذشت ۸۴ روز از برگزاری انتخاب

عدم تشکیل دولت در بوسنی‌وهرزگوین با گذشت ۸۴ روز از برگزاری انتخاب

علیرغم گذشت ۸۴ روز از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در بوسنی و هرزگوین، گروه های سیاسی این کشور موفق به تشکیل دولت نشده‌ اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، علیرغم گذشت ۸۴ روز از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در بوسنی و هرزگوین که دوم اکتبر برگزار شد، گروه‌های سیاسی این کشور موفق به تشکیل دولت نشده اند.

بر اساس اعلام این رسانه، با توجه به نظام سیاسی پیچیده و تقسیم قدرت در بوسنی و هرزگوین که پس از امضای توافقنامه صلح «دیتون» روی داد، مانند انتخابات پیشین این کشور پس از انتخابات دوم اکتبر نیز روند تشکیل دولت در بوسنی به کندی پیش می‌رود.

طرف‌های درگیر در بوسنی و هرزگوین ۲۷ سال پیش، ۲۱ نوامبر ۱۹۹۵، با امضای پیمانی موسوم به «توافقنامه صلح دیتون» به جنگ و درگیری ۴ ساله (۱۹۹۵-۱۹۹۲) در این کشور خاتمه دادند. اما این کشور با امضای این توافقنامه پیچیده ترین ساختار سیاسی در جهان را به ارث برده است.

کشور بوسنی و هرزگوین در بالکان غربی پس از توافقنامه دیتون از سوی دفتر نماینده جامعه بین الملل نظارت و اداره می‌شود. این نهاد همچنین به نمایندگی از جامعه بین المللی می تواند افرادی از جمله اعضای شورای ریاست جمهوری که مانع اجرای توافقنامه صلح در این کشور شوند را برکنار و در صورت نیاز قوانینی را نیز طرح و تصویب کند.

تلاش‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی در بوسنی و هرزگوین در حالی ادامه دارد که احزاب اتحادیه دموکراتیک کروات‌ها (HDZ)، اتحادیه سوسیال دموکرات‌ های مستقل (SNSD) و چندین حزب دیگر در ۱۶ دسامبر جاری توافقی مبنی بر تشکیل ائتلاف میان خود به امضا رساندند. با این وجود احزاب مذکور موسوم به «ائتلاف هشتگانه» موفق به تشکیل دولت نشده‌ اند.

حزب جنبش دموکراتیک (SDA) که توسط علی عزت بگوویچ نخستین رئیس جمهور بوسنی و هرزگوین تأسیس شده، در حالی در انتخابات دوم اکتبر بیشترین درصد آرا را میان احزاب بوسنیایی به خود اختصاص داده که ائتلاف هشتگانه سعی دارد بدون حضور این حزب دولتی ائتلافی تشکیل دهد.

ساختار سیاسی در بوسنی و هرزگوین از ۲ دولت فدراسیون بوسنی و هرزگوین (FBIH) و جمهوری صرب (RS) تشکیل شده است. فدراسیون بوسنی و هرزگوین نیز به ۱۰ کانتون مختلف تقسیم شده است.

پس از انتخابات دوم اکتبر سال جاری، دولت محلی جمهوری صرب در ۲۱ دسامبر تشکیل شد و از میان ۱۰ کانتون فدراسیون بوسنی و هرزگوین نیز دولت محلی تنها در ۲ کانتون تشکیل شده است.

اعضای شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین طی نشست ۲۲ دسامبر خود مسئولیت تشکیل دولت ائتلافی را به بورژانا کریستو سیاستمدار کروات تفویض کرده اند.

گفتنی است پیشتر در سال ۲۰۱۰ نیز تشکیل دولت در بوسنی و هرزگوین پس از انتخابات ۱۶ ماه به طول انجامیده بود.

موافقتنامه دیتون توسط علی عزت بگوویچ، اولین رئیس جمهور بوسنی و هرزگوین، اسلوبودان میلوشویچ، رئیس جمهور سابق صربستان و فرانیو توجمان، رئیس جمهور سابق کرواسی و ریچارد هالبروک، دیپلمات آمریکایی امضا شد.

کد خبر 5665179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha