به گزارش خبرنگار سينمايي "مهر"، در ابتداي نشست عسگرپورگفت: ما با يك فيلمي مواجه هستيم كه تعداد شخصيت هايش زياد است براي هر يك حداقل معرفي هم داشته باشيد، زمان زيادي را به خودش اختصاص مي دهد. خط سير داستان طوري بود كه به مرور شخصيتها معرفي شدند. نقش اول به دليل همين طولاني بودن نيازمند امكاناتي براي جذب مخاطب دارد؛ كاري كه در بسياري از فيلمنامه ها اتفاق مي افتد. هر چند فرصت كافي براي مونتاژ داشتيم ولي جشنواره موقعيت خوبي است كه با نظرات دوستان آشنا شديم .در فيلم اشاره وجود دارد كه مشكلاتي در ابتداي داستان به وجود مي آيد و همين طور بيشتر مي شود و داستان را شكل مي دهد.
رضا كيانيان شكل گيري شخصيت حاج خالقي را حاصل تبادل نظر خود و كارگردان دانست و در مورد دليل انتخاب فيلم گفت : تنها لازم است از فيلمنامه اي خوشم بيايد و الان هم وقتي فيلم را مي بينم از آن راضي هستم هر شاعري مي تواند شعر شاعر ديگري را تضمين كند. چطور يك بازيگر نمي تواند از همكارش تضمين كند؟ من هم همين كار را كردم و آن را قدرداني از آقاي انتظامي مي دانم. وقتي شخصيتي را در ذهن مي سازم تمام مراودات و مناسبات شخصيت را مرور مي كنم و حاصل را با كارگردان در ميان مي گذارم پيش از آن از كارگردان موقعيت دقيق شخصيت را مي پرسم و به اين واسطه وارد دنياي كارگرداني مي شوم و از حاصل اين فضا و تبادل نظر با كارگردان به شخصيت مي رسم ذهن بازيگر پر از فايل است كافي است من آدم هاي زندگي ام را در ذهن داشته باشم.
عسگر پور در بخش ديگري از اين نشست گفت: ساخت اين نوع فيلم ها حال و هواي خاصي در نهاد خود دارد. توضيح دادن اين كه آدم چقدر مي تواند برآورد كند كه موفقيت فيلم به چه ميزان خواهد بود... بعد از خواندن فيلمنامه فهميدم كه بازيگران نقش نبايد در سينما ديده شده باشند بنابراين شروع به انتخاب بازيگران با اين مشخصه كردم.
حميديان، بازيگر نقش رحمان در اين نشست گفت: فكر مي كنم اگر اين نقش را پذيرفتم به دليل برنامه ريزي صحيحي بود كه اولين روز حضور درنطنز وجود داشت. يك هفته اول به تنهايي سپري شد. اين تنهايي در قدمگاه خيلي به من كمك كرد. همين برنامه ريزي ادامه پيدا كرد. با ايوب همبازي شدم و بعد با بازيگران شهرستاني بعد آقاي صديقي را ديدم و بعد كيانيان را... ترسم ريخته بود، ولي هنوز مي ترسيدم در چشم اين عزيزان نگاه كنم. سالهاست كار تئاتر مي كنم و با آتيلا پسياني همكاري طولاني داشتم ولي هرگز پيش نيامده بود چشم در چشم يك بازيگر حرفه اي كار كنم. فكر مي كنم اين همكاري نتيجه دوستي هاي پشت صحنه بود.
عسگر پور درباره ساختار فيلم گفت: شايد ساختار فيلم زياد با فيلمهاي ديگر متفاوت نباشد. اما بخشي از فيلم طبق فرمولهاي موجود است و بخشي ديگر نيست، علاقه خاص من به فيلمهاي روستايي بخاطر بكر بودن اين نوع فيلمهاست. نوع كادر بندي و دكوپاژهايي كه در اين فيلم به كار بردم، برخلاف معمول فيلمهايي از اين دست است. بخش زيادي از فيلم و كارگرداني آن حسي است. ابتدا يك چار چوب براي خودمان طراحي كرديم بعد از آن داخل اين چار چوب خود را رها كردم.
رضايي راد فيلمنامه نويس گفت: آقاي تختكشيان فيلمنامه اي را براي بازنويسي به من دادند. من گفتم يك تم دوخطي در فيلمنامه هست كه مي شود روي آن كار كرد بعد ها مضمون ديگري در فيلمنامه شكل گرفت كه به آن علاقه مند شدم. آدمها در اين فيلم درگير يك گناه جمعي هستند و فيلم جداي از تم مذهبي داراي يك نگاه اخلاقي است.
رضايي راد گفت : از دقيقه 15 فيلم با اطلاع رساني قطره اي يك سري از گره ها باز مي شود در تمام طول فيلمنامه گره هايي كه به وجود مي آيد، اگر نگوييم خيلي سريع اما به زودي گره گشايي مي شود و همه گره ها براي پايان فيلم جمع نمي شود تا نياز به يك فينال قدرمند باشد.
نگار جواهريان بازيگر نقش "حنانه" هم گفت: درباره اين كه تمايل اين دختر به رحمان است يا به امين عطار، با آقاي عسگر پور مشورت كرديم و به اين نتيجه هم رسيديم كه حنانه به رحمان حس برادرانه دارد و امين عطار را دوست دارد. حرف نزدن او از ترس اين است كه از طرفي اگر رحمان برادرش باشد، براي او خوشحال كننده است ولي از طرف ديگر صداقت پدرش زير سوال مي رود و اين نگراني ها باعث سكوت او شده است.
عسگرپور گفت: در مواجهه اي كه رحمان با امام زمان دارد، انگار در اين ملاقات تنها چيزي كه مي خواهد براي ديگران است و در طول فيلم هم شاهد هستيم كه مشكلات هم رفع مي شود. اما مسأله خود رحمان به نوعي باقي مي ماند. انتخاب نام "براي ديگري" به اين دليل بود كه بعد فكر كرديم اين نام خود به خود سريالهاي تلويزيوني را تداعي مي كند. بنابريان از ميان نامهاي مختلف "قدمگاه" را انتخاب كرديم كه شايد اين نام هم نام مناسبي براي اين فيلم نباشد.
عسگرپور در پاسخ به خبرنگار "مهر" درباره داستان فرعي فيلم با موضوع عتيقه و ميراث فرهنگي، گفت: داستان فيلم درباره عده اي است كه در گذشته دنبال چيزي مي گردند كه درباره رحمان است.از آنجا كه اين خطر وجود داشت موضوع روستايي فيلم تعدادي از مخاطبان را دفع كند، بنابر اين استفاده از يك سايت باستان شناسي به نوعي اين مسأله را حل مي كرد.
نخستين نشست روز پنجم با حضور محمد مهدي عسگرپور كارگردان ، محمد رضاراد فيلمنامه نويس ، مجتبي متولي مدير توليد ، بابك حميديان نگار جواهريان ، رضا كيانيان و رامونا شاه بازيگران فيلم"قدمگاه" برگزار شد.
کد خبر 57408
نظر شما