۵ تیر ۱۴۰۲، ۷:۴۲

معاون دادستان همدان:

پرونده ۲۷۰۰ مهجور، ایتام و نیازمندان در همدان پیگیری می شود

پرونده ۲۷۰۰ مهجور، ایتام و نیازمندان در همدان پیگیری می شود

همدان- معاون دادستان همدان گفت: در حال حاضر در سطح استان ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده افراد مهجور، ایتام و نیازمندان تشکیل شده که این مجموعه مسائل آنان را در زمینه سرپرستی امور وغیره دنبال می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد براتی دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: یکی از وظایف این معاونت حمایت‌های قضائی و حقوقی از مهجورین است که به جد دنبال می‌شود.

وی در تشریح امور حسبی عنوان کرد: این امور مربوط به احوال شخصیه است و در آن به موضوعاتی به مانند قیومت، ترکه میت، غایب مفقودالاثر، محجورین و موارد مرتبط با آن پرداخته می‌شود که دادگاه مکلف است بدون اینکه در مورد آن امور، اختلاف و مرافعه‌ای بین اشخاص به وجود آمده باشد، وارد رسیدگی شود.

معاون دادستان همدان در امور حسبی در ادامه صحبت‌های خود، نظارت بر اموال و دارایی اشخاص مهجور (زیر ۱۸ سال) و سفیه (فردی که صغیر نیست، بزرگ است و عقل ناقص در امور مالی دارد) مجنون تا مادامی که افاقه یابد و صغاری که به سن رشد برسند و یا اینکه حکم رشد بگیرند و یا در مورد سفیه و مجنون، در صورتی که عقلشان کامل و سالم شود و نیز امور غایبین را از وظایف این معاونت برشمرد.

حجت الاسلام براتی یادآور شد: عزل و تعیین قیم جدید، تعیین قیم موقت و اهلیت آنان و سایر امور که اداره آمار، ثبت احوال، دهیار و یا بخشدار به وجود صغیری که محتاج به قیم دارد به دادسرا اطلاع می‌دهند نیز بر عهده امور حسبی است.

وی خاطرنشان کرد: این معاونت و زیرمجموعه‌های آن مؤظف اند به منظور جلوگیری از حیف و میل اموال محجورین مادامی که آنها زنده هستند و به وظیفه نظارتی خود عمل کنند.

معاون دادستان همدان در امور حسبی ادامه داد: هماهنگی‌هایی با نهادهای حمایتی برای پرونده‌های حقوقی افراد تحت پوشش آنان شده تا مطابق با قانون اقدامات قانونی مقتضی برای حمایت از آنان انجام گیرد.

حجت الاسلام براتی عنوان کرد: در حال حاضر، در سطح استان ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده افراد مهجور، ایتام و نیازمندان تشکیل شده که این مجموعه مسائل آنان را به منظور سرپرستی امور و تعیین و نصب قیم دنبال می‌کند.

کد خبر 5820049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha