۱۶ آبان ۱۳۸۶، ۱۶:۵۹

ظریف‌رفتار:

"ناشناس" فیلمی واقع‌گرایانه نیست

"ناشناس" فیلمی واقع‌گرایانه نیست

تولد، زندگی و مرگ مهمترین مسائل زندگی ما انسان‌هاست و باید عمیق‌تر به این مسائل نگاه کنیم. حرف اصلی فیلم تلویزیونی "ناشناس" بازنگری زندگی قبل از مرگ است و فیلمی واقع‌گرایانه نیست.

احمد ظریف‌رفتار، نویسنده و کارگردان درباره اینکه در این فیلم نیز ردپای "راز زندگی"، ساخته قبلی او‌ و مقوله‌های زندگی، تولد و مرگ دیده می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: "تولد، زندگی و مرگ مهمترین مسائل زندگی ما انسان‌هاست و باید عمیق‌تر به این مسائل نگاه کنیم، چرا که زندگی فلسفه و اهدافی دارد و تمامی این مسائل برنامه‌ریزی شده هستند، به همین دلیل باید عمیق‌تر پیگیری کنیم."

زرین دست فیلمبردار، نیایی تهیه‌کننده و ظریف‌رفتار کارگردان در پشت صحنه تله فیلم "ناشناس"

وی در ادامه افزود: "ما باید قدر لحظات با ارزش زندگی را بدانیم. حرف اصلی فیلم تلویزیونی "ناشناس"، بازنگری زندگی قبل از مرگ است. وقتی فیلمنامه را نوشتم، خیلی دوست داشتم خودم بسازم، چرا که می‌دانستم هدف اصلی این فیلم چیست؟"

کارگردان فیلم "ناشناس" در پاسخ به این سوال که چرا مستوفی با بازی امین تارخ خیلی زود به یک ناشناس اعتماد می‌کند، در حالی که در پایان مشخص می‌شود این فرد ناشناس فرشته مرگ است، توضیح داد: "مسلماً هر کدام از ما وقتی با فرشته مرگ برخورد می‌کنیم به او اعتماد می‌کنیم و خود را در اختیارش می‌گذاریم، به همین دلیل مستوفی قصه هم سریع به او اعتماد و خاطراتش را با او مرور می‌کند."

ظریف‌رفتار درباره انتخاب امین تارخ برای نقش اصلی گفت: "برای این نقش بازیگری دیگری را هم در نظر داشتیم، اما شخصاً خیلی دوست داشتم تارخ نقش مستوفی را بازی کند، چون بازیگری با تجربه‌ است. این اتفاق هم افتاد و از حضور او خیلی راضی هستم."

وی درباره کم رنگ بودن شخصیت گلناز (لاله اسکندری) در این تله‌فیلم گفت: "سوژه این فیلم تلویزیونی خیلی حجیم بود و باید در یک تله فیلم آن را فشرده می‌کردیم. بنابراین سعی کردیم به حواشی کمتر بپردازیم. فکر می‌کنم به اندازه لازم به شخصیت گلناز پرداخته‌ایم. در "ناشناس" ما نیاز به داستان‌پردازی داشتیم و محور قصه شخصیت "مستوفی" بود."

ظریف‌رفتار درباره تک‌گویی‌های مستوفی در صحنه‌های بازگشت به گذشته توضیح داد: "برای بازگو کردن گذشته شخصیت مستوفی از فلاش‌بک‌ استفاده کردیم. از سوی دیگر زیاد قصد نداشتیم روی فلاش‌بک‌ها تامل کنیم و خیلی سریع می‌خواستیم رد شویم. به همین دلیل تک‌گویی‌های‌ مستوفی را هم گذاشتیم تا شخصیت‌ او برای مخاطب تجزیه و تحلیل شود."

نویسنده فیلم "ناشناس" درباره اینکه چرا گذشت زمان فقط در چهره‌پردازی شخصیت مستوفی دیده می‌شود و در مورد دیگر شخصیت‌ها از جمله بیژن کمالی (اکبری) و گلناز محسوس نیست، گفت: "این کار به عمد انجام شد، چرا که می‌خواستیم گذشت زمان در مستوفی دیده شود تا این شخصیت را برجسته‌تر کنیم و تمرکز مخاطب روی مستوفی باشد. علاوه بر این ما نمی‌خواستیم فیلم رئالیستی بسازیم، حتی سوژه هم واقع‌گرایانه نبود. عبدالرضا اکبری نقش شیطان را بازی می کند و شیطان هم جوان و پیر نمی‌شود. در شخصیت گلناز هم سعی کردیم با گذشت زمان چهره‌اش افسرده‌تر و به نوعی شکسته‌تر شود."

وی درباره ضعف جلوه‌های ویژه در بخش‌های انفجار در فیلم تلویزیونی گفت: "در جلوه‌های ویژه کمی ضعف داریم که البته باید تدوینگر فیلم پاسخ بدهد، اما در مجموع در زمینه جلوه‌های ویژه در سینما و تلویزیون این ضعف را داریم. در فیلم "ناشناس" هم ما به دنبال این نبودیم که افکت واقعی بسازیم."

ظریف‌رفتار در پایان اشاره کرد: "علیرضا زرین دست به عنوان مدیرتصویربرداری زحمات زیادی برای این پروژه کشید و تجربه خود را در اختیارمان گذاشت. بقیه عوامل هم تلاش خود را کردند."

فیلم تلویزیونی "ناشناس" روز دوشنبه 14 آبان از شبکه یک پخش شد و عصر سه‌شنبه 15 آبان هم از همین شبکه تکرار شد. این فیلم  به تهیه‌کنندگی سیدجلال نیایی، نویسندگی و کارگردانی ظریف‌رفتار و با نقش‌آفرینی تارخ، شهاب حسینی، لاله اسکندری، عبدالرضا اکبری، رضا فیض نوروزی و سهیلا رضوی ساخته شده و داستان فردی ثروتمند به نام مستوفی است که دچار فراموشی می شود. او دنبال فردی مطمئن می گردد تا حسابداری اموالش را به او بسپارد. مستوفی با یک ناشناس آشنا می شود و ...

کد خبر 582035

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha