۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۸

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات خراسان جنوبی:

شبکه نظارت بر انتخابات در خراسان جنوبی پویا و متعهد است

شبکه نظارت بر انتخابات در خراسان جنوبی پویا و متعهد است

بیرجند_ رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات خراسان جنوبی گفت: شبکه نظارت استان فعال، پویا، متخصص و متعهد بوده و از اقشار مختلفی در آن حضور دارند.

حجت الاسلام مهدی یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: اصل نظارت بر اینکه نهادی ناظر باشد اصلی عقلایی و عرفی و در دین اسلام شرعی است.

وی تصریح کرد: در کار خداوند نیز برنامه‌ای به عنوان نظارت وجود دارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات خراسان جنوبی گفت: در کشورها و حکومت های مختلف نهادی به عنوان نظارت بر ارکان حکومتی و برای پاسبانی از قانون اساسی آنها پیش بینی شده است.

یعقوبی با اشاره به اینکه بحث انتخابات بالذات یک بحث چالش برانگیز است، اضافه کرد: عقل حکم می کند که یک نهاد بی طرف، عاقل و عادل بر آن نظارت داشته باشد.

وی با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری که شورای نگهبان چشم بینای نظام در انتخابات است، افزود: در بحث شورای نگهبان جفایی که به آن شده این بوده که بخشی از عموم مردم شورای نگهبان را با انتخابات می شناسند و در امر نظارت ها و همچنین اینکه سلیقه ای عمل می شود در حالی اصلاً این گونه نیست.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات خراسان جنوبی اضافه کرد: شورای نگهبان وظایف متعددی دارد به طوری که بیش از ۲۰ اصل قانون اساسی به وظایف آن پرداخته است.

یعقوبی به سه وظیفه اصلی شورای نگهبان اشاره کرد و بیان داشت: تطبیق مصوبات مجلس برای اینکه با قانون و شرع منفاتی نداشته باشد، تفسیر قانون اساسی و در نهایت نظارت بر انتخابات از جمله این وظایف مهم شورای نگهبان است.

وی با بیان اینکه تاکید همیشگی اعضای شورا در نظارت بر انتخابات عمل بر مدار قانون و رعایت اصل امانت داری است، افزود: در بررسی صلاحیت ها و همچنین نظارت بر مراحل انتخابات و مراقبت از سلامت انتخابات شورای نگهبان تلاش می کند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات خراسان جنوبی بیان داشت: شاهد گویای رعایت اصل بی طرفی و عدم اعمال سلایق در نهاد ناظر و مجری انتخابات این بوده که در سابقه انتخاباتی ایران بعد از ۴۴ سال که از انقلاب می‌گذرد سلایق گوناگون و مختلف سیاسی به عرصه قدرت راه یافته و تاثیرگذار بوده اند.

یعقوبی با اشاره به اینکه در عرصه شفافیت در کار، شورای نگهبان پیشتاز بوده است، یادآور شد: شورای نگهبان هر چند هیچ الزام قانونی نداشته حتی قبل از مصوبه مجلس مبنی بر شفافیت در کار مدیران و دستگاه ها به این اصل توجه داشته و به آن عمل کرده به طوری که در سامانه جامع نظرات و مذاکرات شورا، تمانی نظرات، مذاکرات و مصوبات شورای نگهبان برای عموم قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه دفاتر نظارت بر انتخابات در شهرستان ها و استان ها در اوایل دهه ۸۰ با امر و اشاره رهبری تشکیل شده و بازوی کمک کننده به شورا بر امر نظارت بر انتخابات است، بیان کرد: در خراسان جنوبی این دفتر از بدو تشکیل استان تاسیس شده و در عرصه نظارت در استان کمترین چالشی وجود نداشته است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه استانداری و فرمانداری های استان در دولت های مختلف همکاری خوبی با دفاتر نظارت در امر برگزاری انتخابات داشته اند، یادآور شد: شبکه نظارت استان فعال، پویا، متخصص و متعهد بوده و از اقشار مختلفی در آن حضور دارند.

یعقوبی گفت: یکی از شاخص های انتخابات در نظام اسلامی ایران برگزاری آن توسط مردم است.

وی با بیان اینکه در سطح استان در مجموع حدود ۴ هزار و ۴۰۰ ناظر فعال همکاری دارند، تصریح کرد: از این تعداد حدود ۹۰۰ نفر را بانوان و مابقی را مردان تشکیل می‌دهند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی در استان ۶۷۷ شعبه اخذ رای وجود داشته که در مجموع ۲۷۰۰ ناظر بر اجرای انتخابات نظارت داشته اند.

کد خبر 5838663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha