۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۲

عزاداری در گرمای ۵۰ درجه؛

بوشهر آماده برگزاری مراسم محرم است/ فعالیت ۱۲۰۰ هیئت و ۷۰۰ مداح

بوشهر آماده برگزاری مراسم محرم است/ فعالیت ۱۲۰۰ هیئت و ۷۰۰ مداح

بوشهر- مردم استان بوشهر این روزها مشغول آماده‌سازی هیئت‌ها و موکب‌های خود برای برپای عزای حسین(ع) و یارانش هستند و با تلاش هزار و ۲۰۰ هیئت مذهبی مراسم و برنامه‌های متنوعی برگزار می‌شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مردم استان بوشهر دارای عشق و علاقه فراوانی به اهل بیت (ع) هستند و همواره در مراسم و مجالس محرم و صفر و محافل عزای حسین (ع) حضوری گسترده و پرشور و شعور دارند.

در آستانه محرم، مردم در شهرها و روستاها مشغول برپایی بیرق‌های عزای حسینی هستند و هیئت‌های خود را برای میزبانی از عاشقان حسینی آماده می‌کنند و هر هیئت و موکبی تلاش می‌کند که بهترین خدمات را به مخاطبان خود ارائه کند.

مردم بوشهر با برپا کردن خیمه‌ها و سیاه‌پوش کردن تکیه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و نصب پرچم‌های عزا بر سر درب منازل و معابر، خود را برای عزاداری و سوگواری سالار شهیدان آماده می‌کنند.

عزاداری استان بوشهر دارای شکل و محتوای خاص خود است و از سینه‌زنی بوشهری به عنوان یکی از منحصر به فردترین گونه‌های عزاداری در سطح کشور و یا حتی جهان یاد می‌شود.

سینه‌زنی، نوحه‌خوانی و نوازندگی سنج و دمام بوشهری‌ها از ویژگی‌های مراسم عزاداری در این استان است. این نوع مراسم عزاداری به سبب سبک ویژه و خاص برگزاری و همچنین قدمت زیادی که دارد در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

سینه زنی بوشهری بدین شکل است که نوحه‌خوان در وسط می‌ایستد و بین پنج تا ۲۰ حلقه انسانی، دور او تشکیل می‌شود. سینه‌زن‌ها به صورت دایره‌ای می‌چرخند و حرکت پای آنان با نوای نوحه‌خوان هماهنگی دارد.

سینه‌زنی، نوحه‌خوانی، سنج و دمام‌زنی، پامنبری، هیا مظلوم، یزله و مختک‌گردانی علی اصغر (ع) از آئین‌های مراسم ماه محرم در استان بوشهر است.

بوشهر آماده برگزاری مراسم محرم است/ فعالیت ۱۲۰۰ هیئت و ۷۰۰ مداح

نقش‌آفرینی ۱۲۰۰ هیئت در محرم

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با تلاش هیئت‌های مذهبی استان بوشهر برنامه‌ریزی خوبی برای ایام محرم اسمال صورت گرفته است.

برگزاری عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی سنتی بوشهر، مراسم احلی من العسل از جمله برنامه‌های شاخص استان است حسین حیدری با اشاره به فعالیت هزار و ۲۰۰ هیئت مذهبی در استان بوشهر خاطرنشان کرد: بیش از ۱۲ هزار مراسم در دهه نخست ماه محرم در استان بوشهر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هیئت‌های مذهبی در حال آماده‌سازی هیئت‌ها برای ایام ماه محرم هستند افزود: از برنامه‌های شاخص امسال می‌توان به مراسم شیرخوارگان حسینی اشاره کرد که روز جمعه در نقاط مختلف استان برگزار خواهد شد.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر تصریح کرد: در شهرها و روستاهای مختلف استان بوشهر برنامه‌های خوبی طراحی شده که با حضور گسترده مردم برگزار می‌شوند.

وی با اشاره به تجلیل از پیرغلامان حسینی در نقاط مختلف استان تاکید کرد: برگزاری عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی سنتی بوشهر، مراسم احلی من العسل از جمله برنامه‌های شاخص استان است.

فعالیت ۷۰۰ مداح

مصطفی ساعدی مدیر بنیاد دعبل خزاعی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برنامه‌ریزی خوبی برای برگزاری مراسم ایام محرم در استان بوشهر صورت گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت ۷۰۰ مداح در استان بوشهر گفت: ۱۲۰ مداح آن سن بالای ۶۰ سال دارند که در آستانه ماه محرم تعدادی از آنها انتخاب و تجلیل شدند.

بوشهر آماده برگزاری مراسم محرم است/ فعالیت ۱۲۰۰ هیئت و ۷۰۰ مداح

مدیر بنیاد دعبل خزاعی استان بوشهر با بیان اینکه رویداد «مقام مجنون» در راستای نکوداشت و تکریم پیرغلامان حسینی با محوریت پیشکسوت هیئت‌های مذهبی برگزار شده است اظهار داشت: در این آئین از ۲۰۰ پیرغلام حسینی، مداح و ذاکر حسینی در سراسر کشور تجلیل می‌شود.

ساعدی سهم استان بوشهر در تجلیل از پیشکسوتان در مقام مجنون را هفت نفر اعلام و بیان کرد: به این مداحان و ذاکران و خادمان حسینی به پاس یک عمر خدمت خالصانه به دستگاه سیدالشهدا علیه‌السلام نشان حبیب اهدا می‌شود.

عشق به حسین (ع) در گرمای ۵۰ درجه

در شرایطی که استان بوشهر گرم‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند، مردم در حال آماده‌سازی هیئت‌های خود برای ایام محرم هستند؛ این به این معنا است که گرما و شرجی مانعی بر سر راه عشق به حسین (ع) نیست.

در استان بوشهر عزاداری مردان و زنان با هم تفاوت‌هایی دارد؛ زن‌ها به‌گونه‌ای با زنان کربلا هم‌نوا می‌شوند و مردان نیز نغمه‌های ارادت خود را به گونه دیگر بیان می‌کنند.

این روزها استان بوشهر دمای ۵۰ درجه سانتیگراد را تجربه می‌کند و شرجی نیز به اوج خود رسیده است ولی سیاهپوش کردن کوچه‌ها و معابر، پرچم‌زنی و آماده‌سازی هیئت‌ها، حرکت نمادین کاروان حسینی و… در نقاط مختلف استان دیده می‌شود.

عزاداری مردم استان بوشهر همیشه همراه با شور خاصی بوده و مردم از نقاط مختلف کشور برای حضور در عزاداری سنتی مردم بوشهر راهی این استان می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز این حضور را شاهد باشیم.

کد خبر 5839689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha