۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۰۷

رئیس مرکز فقهی، حقوقی قوه قضائیه:

اساس کار وکلا و قضات مطالعه و تحقیق مستمر است

اساس کار وکلا و قضات مطالعه و تحقیق مستمر است

اردبیل- رئیس مرکز فقهی، حقوقی قوه قضائیه گفت: اساس و بنیان کار قضات و وکلا در صدور آرای متقن مطالعه، تحقیق مستمر و دائمی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام نورالله سلطانی بعد از ظهر شنبه در کارگاه آموزش و پژوهشی با محوریت چالش‌های قانون مجازات اسلامی در حوزه حدود، قصاص و دیات در سالن ولایت اردبیل اظهار کرد: از همراهی و همکاری اعضای هیئت مدیره مرکز وکلای قوه قضائیه استان اردبیل قدردانی می‌کنیم که در برگزاری این کارگاه آموزشی برای وکلا و کارآموزان سنگ تمام گذاشتند.

وی تصریح کرد: وکلا و قضات ۲ بال مهم و اساسی در احقاق حق و اجرای عدالت هستند و ما باید در رسیدن به این اهداف متعالی شرایط مناسبی را در صدور آرای متقن و محکم شاهد باشیم.

رئیس مرکز فقهی، حقوقی قوه قضائیه گفت: رسیدن به این هدف مهم به ویژه احقاق حق و اجرای عدالت به دست قضات و وکلا نیازمند تلاش مؤثر از سوی فعالان این حوزه است تا با تهیه لوایح مناسب و صدور آرای متقن بتوانند اهداف نظام اسلامی را تحقق ببخشند.

حجت‌الاسلام سلطانی انجام کنکاش، مطالعه و بررسی را در این حوزه مهم و اساسی عنوان کرد و افزود: یک وکیل و یا قاضی باید مطالعه گسترده و جامع را مد نظر قرار دهد چرا که جایگاه قضاوت و وکالت کار هر کس نیست و فرد عالم و دانشمند باید در این حوزه ورود پیدا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت کار وکالت شایسته است وکیل بیشترین وقت خود را صرف بررسی، تحقیق، پژوهش و علم‌آموزی کند تا با استفاده از تجربیات مفید بتواند در دفاع از موکل خود به شکل مناسب و شایسته عمل کند.

حجت‌الاسلام سلطانی اضافه کرد: ریشه کار وکیل و قضات مبنای علمی، تحقیقاتی و بررسی دقیق و کارشناسی دارد و ضرورت دارد به دور از آرا و لوایح ضعیف، زمینه مطالعه گسترده برای فعالان این عرصه نیز به شکل مناسب و مطلوب به وجود آید.

وی لازمه کار وکالت و قضاوت را مطالعه، تحقیق و اندیشیدن روی مسائل و موضوعات اعلام کرد و ادامه داد: وکالت به پوشش ظاهری و یا برخی اسباب عادی نیست بلکه یک وکیل توانمند باید آراسته به علم، تحقیق و پژوهش باشد.

حجت‌الاسلام سلطانی بیان کرد: آرایی که در حوزه‌های مختلف به ویژه حد، قصاص و یا دیه صادر می‌شود، همگی برگرفته از آرای فقهای امامیه است و ضرورت دارد قانون مدنی که دارای یک‌هزار و ۳۳۵ ماده، ۲۰ تبصره و برگرفته از فقه است در این حوزه بیشتر مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

رئیس مرکز فقهی، حقوقی قوه قضائیه گفت: امیدواریم وکلا با حضور در این کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و مهارتی بتوانند با جدیدترین مباحث علمی، کارشناسی و تخصصی آشنایی پیدا کرده و در تهیه لایحه و همچنین پیگیری حق و حقوق وکلا به شکل مناسب و شایسته عمل کنند.

کد خبر 5865180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha