۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۵۰

مدیر محیط زیست کیش عنوان کرد؛

توسعه مرجانی کیش با روش قلمه زنی و سازه های مصنوعی

توسعه مرجانی کیش با روش قلمه زنی و سازه های مصنوعی

کیش - مدیر محیط زیست کیش گفت: ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی باعث کم کردن فشار از ایستگاه‌های طبیعی می‌شود و با این هدف اقدام به قلمه زنی و تکثیر مرجان‌ها و همچنین ساخت سازه‌ها برای زیر آب کردیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم محمدی مدیر اداره محیط زیست کیش امروز اظهار کرد: ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی باعث کم کردن فشار از ایستگاه‌های طبیعی می‌شود و با این هدف اقدام به قلمه زنی و تکثیر مرجان‌ها و همچنین ساخت سازه‌ها برای زیر آب کردیم.

وی با عنوان اینکه مرجان‌ها به دو شیوه جنسی و غیر جنسی تکثیر می‌شوند، افزود: در چندین سایت جزیره کیش بیش از ۲ سال است که از روش غیر جنسی با سازه‌های عنکبوتی و درختی مرجان‌ها را تکثیر می‌کنیم.

رئیس اداره محیط زیست کیش ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲هزار قلمه مرجان داریم که اغلب از نوع شاخ گوزنی هستند، این مرجان‌ها را در سایت‌هایی که قبلا مرجانی بوده و الان به هر دلیلی از بین رفته قرار می‌دهیم و یا آنها را روی سازه‌های مصنوعی منتقل می‌کنیم.

وی گفت: مرجان‌ها وقتی به صورت جنسی تکثیر می‌شوند لارو آنها با جریان آب حرکت می‌کند و به جسم سخت که می‌رسد تثبیت می‌شود و رشد می‌کند، سازه‌های بتنی اگر در محل مناسبی در مسیر لارو مرجان باشد لارو روی آن می‌نشیند و رشد می‌کند و تبدیل به زیستگاه مصنوعی مرجانی می‌شود.

محمدی بیان داشت: ایجاد زیستگاه‌ با سازه‌های مصنوعی نیز از دیگر اقدامات است که برای آن ۱۵ قالب فلزی مصنوعی به شکل هرمی و گرد یا استوانه‌ای ساخته شد و در حال حاضر۳۰۰ سازه بتنی آماده داریم.

وی افزود: مدتی است با جداسازی سنگ‌های بزرگ مرجانی از حفاری‌ها، آن‌ها را برای ایجاد سایت‌های مصنوعی جمع‌آوری کردیم و حدود ۲هزار تن سنگ مرجانی جمع شده است.

رئیس اداره محیط زیست کیش ادامه داد: این سنگ‌ها یکی از بهترین مکان‌ها برای استقرار و رشد لارو مرجان‌ است و یکی از سایت‌هایی که چند سال قبل با سنگ ایجاد کردیم امروز شرایط خوبی پیدا کرده است.

وی گفت: در حال حاضر ۶۰۰ سازه بتنی به اشکال هرمی، استوانه‌ای و گرد موجود است که ۳۰۰ سازه آن توسط منطقه آزاد کیش و ۳۰۰ سازه بتنی دیگر توسط شیلات استان در اختیار کیش قرار داده است.

محمدی اظهار داشت: مطالعات در خصوص شناسایی نقاط جانمایی سازه‌ها در زمان ساخت آنها انجام گرفت و با هماهنگی با نماینده کلوبداران مقرر شد سایت‌ها در سه منطقه سیمرغ، ماشه و نزدیک اسکله تفریحی ایجاد شود.

وی افزود: امیدواریم که استفاده کنندگان از دریا برای توسعه و افزایش اینگونه از زیستگاه‌ها کمک کنند چون هزینه ساخت و حمل این سازه‌ها خیلی زیاد است و همه دست به دست هم دهیم تا سایت‌های مصنوعی گسترش پیدا کند.

کد خبر 5865923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha