۲۵ آبان ۱۳۸۶، ۱۴:۳۱

حجت الاسلام رشاد:

نظریه فطرت آیت‌الله شاه‌آ‌بادی یک مکتب معرفتی و رفتاری است

نظریه فطرت آیت‌الله شاه‌آ‌بادی یک مکتب معرفتی و رفتاری است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دومین روز از بزرگداشت علامه شاه آبادی، نظریه فطرت آیت‌الله شاه‌آبادی را یک مکتب معرفتی و رفتاری دانست که جایگاه ویژه‌ای در آرای این فیلسوف فطرت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دومین روز از برگزاری کنگره آیت الله شاه آبادی ضمن تجلیل از مقام علمی مرحوم ‌آیت‌‌الله شاه آبادی گفت: آن عارف بزرگ، فقیهی برجسته است که بعد فقهی او کمتر شناخته شده است. یادداشتها و رساله‌های فقهی که از این عالم اندیشمند باقی مانده، بیانگر قوت ذهنی و نوآوری فکری اوست. مجاهدات و مبارزات آن عالم ربانی ، حاصل اجتهاد و ذهن فعال او است و امام خمینی(ره)، جلوه‌ای از شخصیت مرحوم ‌آیت‌‌الله شاه آبادی بود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: نظریه فطرت مرحوم شاه‌آبادی به صورت یک مکتب فکری، معرفتی و رفتاری طراحی شده که جایگاه ویژه ای در آرا و نظریات او دارد. این استاد بزرگ به فلسفه و فیلسوفان مقلد نقد جدی داشت؛ چراکه تقلید با جوهر فلسفه ناسازگار است و ویژگی بارز فلسفه و فیلسوف، آزاد‌اندیشی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه اظهار داشت: آیت الله شاه آبادی در حوزه مباحث نظری و عملی عارفی کامل بود، ولی با این وجود از نقادان برجسته و بارز محی ‌الدین عربی، مؤسس بزرگ ‌ترین مکتب عرفانی اسلام به شمار می‌رفت. این فقیه بزرگوار با چیرگی نسبت به مسائل و نیازهای زمان، طرحی جامع برای اقتصاد اسلامی نگاشت.

حجت‌الاسلام رشاد افزود: همه مجاهدات و مبارزات آیت الله شاه آبادی، نشان دهنده نوآوری و تقلید گریزی وی بود که حاصل آن در وجود امام خمینی(ره)، این شخصیت بزرگ اسلامی تجلی یافت.

دومین روز از کنگره آیت الله شاه آبادی پنج شنبه 24 آبان ماه در مدرسه دارالشفای قم برگزار شد.

کد خبر 587388

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha