۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۲۷

مهر گزارش می دهد؛

نارنگی‌های پیش‌رس‌ آمدند و پس‌رس‌ها در راه/ سبززدایی ممنوع!

نارنگی‌های پیش‌رس‌ آمدند و پس‌رس‌ها در راه/ سبززدایی ممنوع!

ساری- نارنگی های پیش رس به بازار آمدند و با آغاز فصل برداشت، باغداران برای بازاریابی و فروش محصولات مرکبات دغدغه دارند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ورود نوبرانه مرکبات مازندران به بازار دوباره قصه پرغصه صادرات و بازاریابی این محصول را روی میز گذاشته است. شهریور که می‌شود با فروکش کردن گرمای تابستان یاقوتی از دل باغات مازندران می‌روید که کام ایران و جهان را شیرین می‌کند.

با پایان یافتن فصل برداشت برنج، فصل دیگری از کشت و کار در باغات مازندران شروع می‌شود، کشاورزان مازندرانی که چند سال گذشته از قیمت پایین نوبرانه شالیزار گلایه داشتند، دل به نوبرانه های باغات خوش کرده‌اند تا با فروش دسترنجشان، ضررهای شالی و برنج را فراموش کنند.

رنگ باغات مازندران همچنان سبز است، اما برداشت نارنگی‌های زودرس نوبرانه آغاز شد و نگرانی از برداشت زودهنگام دیگر ارقام کابوسی است که می‌تواند بازار مرکبات مازندران و شمال را برهم زند.

ارقام هاشمیتو، میاگاوا و ایواساکی نوبرانه‌های پیش رسی هستند که برداشت آن از چند روز پیش آغاز شده است و باغداران نیز از وضعیت محصول رضایت دارند. علی بخشی باغدار میاندرودی که این روزها مشغول برداشت نارنگی‌های زودرس است، می‌گوید: خدا را شکر وضعیت محصول خوب است و امیدواریم با بازاریابی مناسبی که از سوی مسئولان صورت می‌گیرد دغدغه فروش نداشته باشیم.

نارنگی‌های پیش‌رس‌ها آمدند و پس‌رس‌ها در راه/ سبززدایی ممنوع!

نگران بازار فروش هستیم

وی با اظهار اینکه قیمت محصول در بازار بیش از ۳۰ هزار تومان است، افزود: مشتریان و واسطه‌هایی که برای خرید مراجعه می‌کنند، نرخ‌هایی بسیار کمتر پیشنهاد می‌دهند و این درحالی که سال قبل با قیمت سه تا چهار هزار تومان مرکبات را به فروش رساندیم و همیشه همزمان با فصل برداشت نگران بازار فروش و قیمت هستیم.

عدم تعادل و تناسب بین نرخ تولید و بازار دغدغه تمامی محصولات کشاورزی مازندران است و رنج تولید بر دوش عده‌ای است و سود آن به جیب دیگری می‌رود و این چرخه نابرابر همواره وجود داشته و سبب از بین رفتن برخی از باغات و مزارع شده است.

با آنکه چند روزی برداشت نوبرانه های باغات مازندران شروع شده، اما همچنان کارشناسان و مسئولان تاکید می‌کنند از برداشت زودهنگام نارنگی‌ها جلوگیری شود، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: نارنگی‌هایی قابلیت عرضه به بازار را دارند که قند آن تکمیل شده باشد و تغییر رنگ طبیعی از سبز به زرد داده باشند تا هم کیفیت مصرف برای تازه خوری داشته باشد و هم اینکه بازار هدف صادراتی مرکبات مازندران از دست نرود.

عرضه میوه‌های نارس بازار را برهم می‌زند

حسن عنایتی در گفتگو با خبرنگار مهر همچنین اظهار داشت: برداشت به موقع میوه مرکبات به ویژه نارنگی‌های زودرس مثل ارقام هاشیموتو، میاگاوا و ایواساکی باعث خواهد شد قیمت میوه مرکبات در بازار متعادل بوده در غیر این صورت شاهد افت قیمت برای تولیدکننده خواهیم بود.

وی از باغداران خواست تا در برداشت میوه مرکبات عجله نکنند و به صورت تدریجی میوه‌ها را برداشت و به بازار عرضه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: باغداران نگرانی خسارت آفت مگس میوه در باغات را نداشته باشند و نسبت به مدیریت این آفت و بهداشت باغ با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات اقدام کنند.

وی افزود: ملزومات مورد نیاز برای مبارزه و مدیریت مگس میوه در سطح استان پیش‌بینی شده است و با مراجعه به مراکز تهیه این ملزومات برای مبارزه با این آفت اقدام کنند زیرا این آفت مدیریت پذیر بوده و با کاهش دما جمعیت آن کاهش می‌یابد.

برای تکمیل قند میوه نیاز به روزهای گرم و شب‌های خنک است تا میزان شیرینی و قند میوه به اندازه مجاز و قابل برداشت برسد، پیش بینی می‌شود ۲.۸ تا ۳ میلیون تن مرکبات در استان برداشت شود.

با آغاز برداشت ارقام زودرس نارنگی در استان همزمان چهار مرکز کلینیک کیفی سنجی برای برداشت محصول با کیفیت باغی راه اندازی شد.

سبززدایی ممنوع

احسان عباسپور معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به برداشت نارنگی در استان گفت: برای برداشت مرکبات باید به میزان قند کافی برسد تا مصرف کننده از خوردن آن لذت برد و برخی‌ها به دلیل تعجیل در برداشت سعی می‌کنند با سبززدایی آن را روانه بازار کنند.

نارنگی‌های پیش‌رس‌ها آمدند و پس‌رس‌ها در راه/ سبززدایی ممنوع!

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه عرضه میوه نارس سبب لطمه به بازار می‌شود، گفت: عرضه میوه‌های سبز و یا سبززدایی شده غیربهداشتی مورد تأیید نیست و باید باغداران توجه کافی در این زمینه داشته باشند.

راه اندازی کلینیک‌های کیفیت سنجی

وی با عنوان اینکه نارنگی‌های میان رس نیز از اواسط مهرماه وارد بازار می‌شود، به تشکیل کلینیک‌های کیفیت سنجی اشاره کرد و گفت: تاکنون چهار کلینیک در نواحی مرکزی و شرق استان فعال شده است.

عباسپور یادآور شد: در این مراکز میزان قند میوه برای عرضه در بازار و یا صادرات سنجیده می‌شود و در صورت تأیید برای ورود بلامانع اعلام می‌شود.

تولید بیش از سه میلیون تن محصولات باغی و مرکبات و عدم کشش بازار داخلی، برنامه ریزی برای صادرات این محصولات را الزامی می‌سازد. طبق آمارها سال گذشته فقط ۳۴۰ هزار تن مرکبات از کشور صادر شد و به گفته حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران از این میزان فقط پنج هزار تن به نام مازندران صادر شده است.

چرایی عدم ثبت صادرات محصولات کشاورزی و غیره در گمرکات مازندران خود قصه‌ای دراز دارد که یک سر آن به نبود شرکت‌های بین المللی حمل و نقلی برمی گردد و دیگر سوی نیز به مسائل مرزی و گمرکی و این مسائل سبب می‌شود تا کشاورزان و باغداران محصولات را از دیگر استان‌ها روانه بازارهای خارجی کنند.

کد خبر 5882487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha