۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۱۰

شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران:

شرایط مهیا باشد تا سال بعد 110 هزارتن کاغذ تولید می‌کنیم

شرایط مهیا باشد تا سال بعد 110 هزارتن کاغذ تولید می‌کنیم

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران گفت: اگر تمام عواملی که برای تولید نیاز است مهیا شود، در یک سال آینده می‌توانیم تا ۱۱۰ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر، تولید کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا شجاع، مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران با اشاره به این که اگر تمام عواملی که برای تولید نیاز است در کارخانه‌های موجود مهیا باشد ما برای یک سال آینده می‌توانیم نزدیک به ۱۱۰ هزا تن کاغذ چاپ و تحریر تولید کنیم گفت: اگر تمام امکانات مهیا باشد ۶۰ هزار تن از این عدد را کارخانه چوب و کاغذ مازندران که دو خط تولید دارد و خط اولش مربوط به تولید کاغذ چاپ و تحریر می‌شود را می‌تواند تأمین کند و کاغذ پارس و دیبای شوشتر هم می‌توانند ۲۵ هزار تن کاغذ تولید کنند و اگر زاگرس شیراز هم به چرخه تولید برسد می‌تواند برای شروع ۲۵ هزار تن تولید داشته باشد که در مجموع از تولیدات این چهار کارخانه ۱۱۰ هزار تن تولید می‌شود. البته تولیدکنندگان کوچک و محدودی در حدود ۴ و ۵ هزار تن در مشهد و سایر شهرها وجود دارد که می‌توانند به تأمین نیازهای‌مان کمک کنند.

وی در پاسخ به این سوال که میزان مصرف کتاب‌های درسی چه عددی است اظهار داشت: طبق آمار سال ۱۴۰۰ کل مصرف کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کشور ۴۸ هزارتن کاغذ چاپ و تحریر بوده است، مقداری هم برای جلد کتاب است که معمولاً وارد می‌شود. بخشی از کاغذهایی هم که در داخل تولید می‌شود به مصرف ناشران می‌رسد و بخشی هم برای عرضه در بازار توزیع می‌شده و البته به برخی از ناشران غیر درسی نیز در سال ۲ تا ۳ هزار تن فروخته شده است. همان طور که مدیر کارخانه چوپ و کاغذ مازندران گفته، سال گذشته نزدیک ۳۰ هزار تن کاغذ تولید داشتند. که امیداوریم با حمایت‌ها تا سال آینده این عدد به ۶۰ هزار تن برسد.

شجاع درباره این که چاپ کتاب‌های درسی در اختیار ۲ شرکت است اعلام کرد: سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ توانستیم ۷۰ درصد کتاب‌های درسی را با کاغذهای داخلی تولید کنیم و این اتفاق برای اولین‌بار است که رخ داده و معمولاً طرف قرارداد کتاب‌های درسی این دو شرکت افست و چاپ و نشر کتاب‌های درسی هستند. البته در برخی از دوره‌ها نیز این شرکت‌ها با چاپخانه‌های دیگر قرارداد می‌بستند تا کتاب‌ها سر موقع به دانش‌آموزان برسد.

وی در ادامه گفت: کتاب در مناطق محروم به صورت رایگان عرضه می‌شود و قیمت نهایی که به دست دانش‌آموز می‌رسد، یک‌چهارم قیمتی است که برای وزارت آموزش و پرورش تمام می‌شود و امیدوارم دولت نیز حمایت‌هایی برای تولید ارزان دفترچه‌های مدرسه داشته باشد.

کد خبر 5884957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha