۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰

کاظمی اعلام کرد؛

اعتیاد، جزو ۴ بحران بزرگ جامعه بشری/رشد فزاینده اعتیاد در کشورها

اعتیاد، جزو ۴ بحران بزرگ جامعه بشری/رشد فزاینده اعتیاد در کشورها

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به رشد فزاینده اعتیاد در کشورها گفت: اعتیاد، جزو ۴ بحران بزرگ جامعه بشری است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاظمی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در شانزدهمین کنگره دانش اعتیاد که امروز در مرکز همایش‌های بین المللی رازی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار داشت: اعتیاد، جزو ۴ بحران بزرگ جامعه بشری و ویرانگر و نگران کننده است

وی افزود: ۴ بحران بزرگ دنیا شامل فقر و شکاف طبقاتی، تولید و انباشت سلاح‌های کشتار جمعی، مشکلات زیست محیطی و اعتیاد است.

کاظمی بیان داشت: بیش از ۹۰ درصد مردم مهمترین دغدغه خود را اعتیاد می‌دانند و این نگران کننده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر اینکه، «آسیب‌های اجتماعی بزرگترین خطری که نظام و کشور را تهدید می‌کند»، گفت: آنچه بالاتر از مشکلات اقتصادی، امنیتی که فکر می‌کنیم مباحث کلان کشور را می‌شکند آسیب‌های اجتماعی و در رأس آن اعتیاد است.

وی اظهار داشت: اتحادیه اروپا مرکز پایش اعتیاد دارد و هر سال گزارشی را منتشر می‌کند و در ۲۰۲۳ هم گزارشش منتشر شد و رئیس این مرکز اعلام کرده پیام متمایز من از تحلیل روند مواد مخدر که آن دریافت کردم سه عبارت است، شامل «هرجا، هر چیز و هر کس». یعنی همه در همه جای جهان در خطر اعتیاد قرار دارند.

علت ۶۵ درصد همسرآزاری ها ناشی از اعتیاد

کاظمی گفت: جامعه کلانی در کشور درگیر اعتیاد هستند و بیش از ۶۵ در همسر آزاری، ۲۵ درصد قتل عمد، ۱۰ درصد جرایم مالی و ۲۳ درصد نزاع‌ها ناشی از اعتیاد است و اعتیاد آسیب اجتماعی و اقتصادی و… به همراه دارد.

وی افزود: تغییر در الگوها سبب شده انواع روان گردان در فضای غفلت مورد مصرف قرار می‌گیرد و ۱۱۸۴ ماده روانگردان در دنیا کشف شده است لذا روند اعتیاد فزاینده شده است و همه آحاد جامعه تحت تأثیر پیامدهای مستقیم و غیر مستقیم اعتیاد هستند. همچنین کشفیات متامفتامین از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۰ پنج برابر افزایش یافته است.

افزایش ۱۷.۵ درصدی مرگ و میر ناشی از سو مصرف مواد مخدر

به گفته وی، مرگ و میر ناشی از اختلال مصرف مواد مخدر ۱۷.۵ درصد در سطح جهان افزایش یافته و الگوی جنسیتی و سنی در حال تغییر است.

وی یادآور شد: امروز راهی نداریم تا مرزهای دانش اعتیاد را با نگاه جامع تقویت کنیم؛ حوزه‌های فرهنگی و پیشگیری امروز اولویت نظام جمهوری اسلامی ایران است و نیازمند تولید محتوای خاص داریم. اکنون مشکل ما در حوزه فرهنگی و پیشگیری این است که نتوانسته‌ایم دانش تخصصی حوزه فرهنگی و پیشگیری را متناسب با جامعه مخاطب، متفاوت تولید کنیم.

کاظمی بیان داشت: ضعف‌های قانونی در کشور و در دنیا از جمله دلایل رشد فزاینده اعتیاد است. البته تغییرات الگوها، فقدان دانش، مشکلات اجتماعی و فرهنگی نیز باعث شده که این رشد فزاینده شکل گیرد.

گردش سود ۴۰۰ ۵۰۰ میلیارد دلاری قاچاق مواد مخدر

وی بیان داشت: همچنین بخشی از این روند فزاینده نیز به حوزه عرضه برمی‌گردد. همچنین یکسری عوامل مربوط به حوزه‌های اقتصادی و نگاه‌های سودآور و کلان که نصیب سوداگران مرگ می‌شود، است. سود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلاری، گردش سود اقتصادی این حوزه است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نیازمند علوم و دانش سازمان یافته و جامع متکی بر برنامه‌ها و اقدامات میدانی و عملیاتی هستیم. مشکل دیگری که وجود دارد به روزآوری روش‌ها و فرایندها در حوزه‌های مختلف درمان است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که نوع مواجهه ما با درمان معتادان از یک روش ثابت برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه موضوع اعتیاد پیچیده و درمان آن نیز سخت است، اظهار کرد: به همان میزان پیچیدگی، مواجهه ما باید متفاوت و پیچیده باشد. نیاز به رشته‌های دانشگاهی ویژه در این حوزه داریم.

کد خبر 5890067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha