۵ مهر ۱۴۰۲، ۸:۳۳

مدیرکل صمت کردستان:

کردستان چشم‌انتظار ابلاغ دستورالعمل بازگشایی معابر مرزی است

کردستان چشم‌انتظار ابلاغ دستورالعمل بازگشایی معابر مرزی است

سنندج_ مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: مردم کردستان چشم‌انتظار ابلاغ دستورالعمل بازگشایی معابر مرزی به عنوان دستور رئیس جمهور و مطالبه به حق‌شان هستند.

بختیار خلیقی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: بازگشایی معابر مرزی در کردستان دستور رئیس جمهور و از مطالبات به حق مردم استان است که مسئولان به طور جدی پیگیر آن بوده و برای اجرای این مهم چشم انتظار ابلاغ دستورالعمل آن هستند.

وی افزود: کردستان قبل از سال ۱۳۹۶ دارای پنج معبر مرزی بود که از طریق آنها مرزنشینان اقدام به واردات کالا می‌کردند ولی از این سال به بعد تعدادی از این معابر به دلایلی تعطیل شدند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: در این سال آئین نامه ساماندهی بازارچه‌های موقت غیررسمی ابلاغ شد و براساس آن یک بازارچه تکمیلی و ۲ بازارچه ایجادی در کردستان تعریف شد که سیرانبند بانه به عنوان بازارچه تکمیلی و مله خورد سروآباد و خانم شیخان مریوان که مدتی است به برده‌ره‌شه منتقل شده است، به عنوان بازارچه ایجادی در استان فعال شدند.

خلیقی یادآور شد: در این بین فعالیت معابر مرزی هنگه ژال و گله سوره در شهرستان بانه و پیران در شهرستان مریوان متوقف شد ولی بعد از روی کارآمدن دولت سیزدهم و بررسی خواسته‌های مرزنشینان و رصد وضعیت معیشتی آنها، بازگشایی مجدد این معابر در دستور کار استاندار کردستان قرار گرفت.

وی ادامه داد: بعد از رایزنی‌ها و پیگیری‌ها و دستور و تأیید مسئولان کشوری، ۲۲ شهریور سال جاری مراسم بازگشایی معبر هنگه ژال بانه برگزار شد که با استقبال بی‌نظیر مردم منطقه مواجه شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: قبل از سال ۱۳۹۶ در استان پنج معبر کولبری در شهرستان‌های بانه، مریوان و سروآباد فعال بود ولی از این سال به بعد تعطیل شدند.

خلیقی با اشاره به اینکه در آن سال‌ها ۱۵ هزار و ۳۰۰ کارت بازرگانی برای سرپرست خانوارهای مرزنشین در استان صادر شده بود، افزود: ۶ سال پیش آئین نامه ساماندهی بازارچه‌های موقت غیررسمی ابلاغ شد که براساس آن یک بازارچه تکمیلی در بازارچه ایجادی استان تعریف شد.


وی با اشاره به اینکه مرزنشینان شعاع ۲۰ کیلومتری نقطه صفر مرزی شامل دستورالعمل مذکور شدند، اظهار داشت: جمعیت مرزنشنیان استان در این شعاع مرزی ۸۷ هزار نفر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: براساس آخرین تغییرات اعمال شده تخفیف سود بازرگانی برای هر خانوار مرزنشین هفت میلیون ریال است.

کد خبر 5896250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha