۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۸

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

۱۲۲ هزار نفر در اردبیل خطرسنجی سکته‌های قلبی شدند

۱۲۲ هزار نفر در اردبیل خطرسنجی سکته‌های قلبی شدند

اردبیل- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در ۵ ماهه اول سال جاری در سطح استان اردبیل ۱۲۲ هزار و ۳۱۶ نفر خدمات خطرسنجی سکته‌های قلبی عروقی را دریافت کرده اند.

محمد جعفرزاده در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: انتخاب شیوه زندگی سالم به منظور حفظ سلامت قلب ضروری است که بر همین اساس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز برنامه‌های متعددی را در این زمینه اجرا می‌کند.

وی با اشاره به نامگذاری هفتم مهر به عنوان روز جهانی قلب با شعار «شناخت عوامل خطر بیماری قلبی - عروقی، مراقبت بهتر و قلب سالم‌تر» خاطرنشان کرد: بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ و میر در دنیا و همچنین در کشور ما است به طوری که سالانه تقریباً ۲۱ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه ۳۱ درصد کل مرگ‌های جهان و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را مرگ‌های قلبی و عروقی تشکیل می‌دهد، گفت: اکثر این مرگ‌ها ناشی از بیماری عروقی قلب است که به شکل حملات قلبی و سکته‌های مغزی تظاهر می‌کنند.

جعفرزاده اضافه کرد: عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی هستند که به صورت ابتلای افراد به بیماری‌های فشارخون بالا، قندخون بالا و کلسترول خون بالا، اضافه وزن و چاقی می‌توانند خود را نشان دهند.

جعفرزاده اظهار کرد: خطرسنجی سکته‌های قلبی مغزی ابزاری مناسب برای محاسبه میزان احتمال وقوع سکته قلبی یا مغزی در ۱۰ سال آینده است و به افراد کمک می‌کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلاء به بیماری قلبی، آنها را کاهش دهند.

وی ادامه داد: در ارزیابی میزان خطر سکته‌های قلبی و مغزی، گروه هدف شامل افراد با سن ۳۰ سال و بالاتر هستند که با مراجعه به مراکز بهداشتی، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت می‌توانند مراقبت‌های مربوطه را دریافت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: در پنج ماهه اول سال جاری در سطح استان اردبیل ۱۲۲ هزار و ۳۱۶ نفر خدمت خطرسنجی سکته‌های قلبی عروقی را دریافت کرده اند که از بین این افراد ۳ هزار و ۵۲۸ نفر مبتلا به بیماری قلبی عروقی شناسایی شده و تحت مراقبت در مراکز بهداشتی، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت قرار گرفته اند.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: با هدف ارتقای سلامت جامعه از همه مردم استان درخواست می‌کنیم با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده مانند مقابله با فشارهای روانی، کنترل فشارخون، عدم مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی روزانه، در حفظ سلامت قلب خود کوشا باشند.

کد خبر 5898177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha