۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵

تاج بخش مسلمان:

رکورد گرم‌ترین دمای کره زمین را از زمان انقلاب صنعتی شاهد هستیم

رکورد گرم‌ترین دمای کره زمین را از زمان انقلاب صنعتی شاهد هستیم

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه رکورد گرم‌ترین دمای کره زمین را از زمان انقلاب صنعتی شاهد هستیم، گفت: تغییرات اقلیمی بحث بسیار مهمی در دنیا است و در تصمیمات کلان کشورها جای دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سحر تاج بخش مسلمان، رئیس سازمان هواشناسی کشور در نخستین کنفرانس بین المللی توفان‌های گرمسیری اظهار داشت: در مراسم امروز عملکرد هواشناسی چند کشور اصلی در حوزه حاشیه اقیانوس هند را دیدیم که بسیار جالب بود البته کشور ما اگرچه به طور مستقیم تحت تأثیر توفان‌های حاره‌ای نیست ولی ضرورت همکاری‌ها و مشارکت‌ها بسیار حائز اهمیت است و ما را هم این پدیده غیر مستقیم درگیر می‌کند.

وی افزود: تغییرات اقلیمی بحث بسیار مهمی در دنیا محسوب می‌شود و در تصمیمات کلان کشورها بسیار حائز اهمیت است و در صنعت، منابع کشاورزی، تأمین منابع آب و… اهمیت دارد.

تاجبخش بیان داشت: به دلیل تغییرات اقلیمی افزایش دمای هوا، دمای خاک و افزایش بارش‌های حدی رخ داده است و سال ۲۰۲۳ رکورد گرم‌ترین دمای کره زمین را از زمان انقلاب صنعتی شاهدیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: آسیا هم مستثنی از این پدیده‌های حدی نیست و سال گذشته بارش‌های بسیار شدید در پاکستان داشتیم و ۲۰ استان ما هم درگیر این مسئله شد که تقریباً بی‌سابقه بود.

وی اعلام کرد: در ایران هم روند افزایش دما و کاهش بارش طی ۵۰ دهه گذشته را شاهد بوده‌ایم و این مسئله همراه با افزایش خشکی بوده است.

تاجبخش با اشاره به اینکه امکان حفاظت از اقیانوس‌ها وجود دارد، گفت: استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر راهکار مناسبی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: در سال ۲۰۲۲ با هجوم جریان‌های مرطوب کم عمق از شمال اقیانوس هند ایران با سیل بی‌سابقه تابستانی در جنوب، جنوب و مرکز ایران از جمله تهران مواجه شد.

وی بیان داشت: ما هنوز می‌توانیم از خود در برابر بدترین تأثیرات آب و هوایی محافظت کنیم و آینده‌ای سالم‌تر را تشکیل دهیم اما در حال حرکت با سرعت زیاد به سمت نقاط برگشت ناپذیر هستیم.

تاجبخش یادآور شد: برای پایش و پیش بینی بهینه شرایط جو اقیانوس هند و آب‌های مرزی در راستای حفاظت از جان و مال مردم و کاهش مخاطرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از توفان‌های حاره‌ای و سایر مخاطرات دریایی آمادگی همکاری با تمامی کشورهای منطقه را داریم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور خاطر نشان کرد: سازمان جهانی هواشناسی برنامه‌های متعددی را برای پایش و پیش‌بینی توفان‌ها در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها ایجاد پنل توفان‌های گرمسیری منطقه اقیانوس هند است که ۱۳ کشور در آن عضویت دارند و از سال ۱۹۷۲ با حضور شش کشور راه اندازی شد و سایر کشورها به‌تدریج و طی سال‌های بعدی به آن اضافه شدند.

تاجبخش بین داشت: کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات و قطر به عنوان کشورهایی هستند که از سال ۲۰۱۸ به این پنل وارد شدند.

کد خبر 5906797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha