۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۸

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی گلستان:

عملیات آبخیزداری مناسب‌ترین روش برای کاهش خسارت سیل است

عملیات آبخیزداری مناسب‌ترین روش برای کاهش خسارت سیل است

گرگان- معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی گلستان گفت: مناسب ترین اقدام برای کاهش سیل و خسارات آن اجرای عملیات آبخیزداری است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا نقوی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از محل اعتبارات استانی در قالب طرح‌های پیشگیری و مهار سیل، آبخیزداری و آبخوانداری و اصلاح کاربری اراضی آبخیزها پروژه‌های آبخیزداری تعریف شده است.

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی گلستان گفت: به طور کل عملیات آبخیزداری مجموعه اقدامات مدیریتی از جمله مدیریت داخل حوضه، اقدامات مکانیکی، بیولوژیکی و حفاظتی در زمینه روان‌آب است تا بخشی از آب باران کنترل شود، به داخل زمین نفوذ کند و سرعت سیل و باران را کاهش دهد.

وی افزود: احداث بندهای حفاظتی و فعالیت‌های بیولوژیکی در حوزه‌ها باعث تغییرات در زمان تمرکز و ضریب نگهداشت خاک می‌شود که در کنترل سیل و انتقال بار رسوب درحوزه ها تاثیر بسزایی دارد.

نقوی با اشاره به اینکه آبخیزداری در کاهش مخاطرات سیل و تقویت سفره‌های زیرزمینی و همچنین کاهش مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه بسیار راهگشا بوده و بالاترین اثربخشی را دارد، اظهار کرد: سازه‌های آبخیزداری امری مهم در پیشگیری و کاهش تخریب‌های ناشی از سیل و هدایت سیلاب‌ها به مسیر سازندگی است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری، به عنوان اولویتی زیرساختی، نقش مهمی در کاهش تخریب‌های ناشی از جاری شدن روان آب‌ها و سیلاب‌ها ایفا می‌کند، افزود: از مهمترین اهداف اجرای سازه‌های کنترلی آبخیزداری در مسیر رودخانه‌ها و به ویژه در بالادست مناطق مسکونی و حوزه‌های آبخیز منتهی به حریم شهر و روستاها، کنترل سیل و رسوب است.

نقوی با اشاره به اجرای پروژه‌های آبخیزداری وآبخوانداری در گلستان گفت: خاکبرداری و لایروبی بند چند منظوره حوزه غازی محله کردکوی، احداث چاهک و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، احداث سازه سنگ و ملاتی انجیراب گرگان و نظارت کارگاهی و عالیه بر پروژه‌های آبخیزداری غرب و مرکز استان در اعتبارات استانی طرح آبخیزداری و آبخوانداری ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی گلستان گفت: پروژه‌های ملی طرح سیل گلستان پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی و طرح استانی اصلاح کاربری اراضی آبخیزها پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: احداث سازه‌های کنترل سیل و رسوب و ترمیم سازه‌های حوزه آبخیز قورچای رامیان، ترمیم گابیون های آق سو کلاله، ترمیم و تکمیل سازه سنگ و ملاتی قرناوه و نظارت کارگاهی پروژه‌های آبخیزداری در حوزه‌های شرق و مرکز استان در پیشگیری و مهار سیل بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی گلستان گفت: پروژه‌های احداث سازه‌های کفبند بتنی و گابیونی حوزه چهار باغ گرگان و عملیات بذر پاشی در طرح ملی سدهای کشور ۹۰ درصد و احداث سازه سنگ و ملاتی و سرشاخه گیر نامن کردکوی و نظارت کارگاهی و عالیه بر پروژه‌های آبخیزداری غرب و مرکز استان در طرح ملی فاقد سد بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی یکی از اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری است، افزود: ذخیره رطوبت و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی با گردآوری روان آب و سیل، یکی از سیاست‌های اصلی آبخیزداری با هدف کاهش اثرات بحران سیل است.

کد خبر 5913204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
      0 0
      اولش هست نگران نباشید