۳۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۲

در گفت وگو با مهر مطرح شد؛

فعالیت کتابخانه‌ها اطلاع رسانی شود/ نقش کتابداران در ترویج مطالعه

فعالیت کتابخانه‌ها اطلاع رسانی شود/ نقش کتابداران در ترویج مطالعه

مهدیشهر - کتابخانه‌های عمومی اخیراً با کارکردهای جدیدشان فضاهای متفاوتی را رقم زده‌اند، در نتیجه کتابداران عقیده دارند که باید فعالیت‌های کتابخانه‌ها برای عموم اطلاع رسانی شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - اعظم سالار: کتابخانه های عمومی خدمات متنوع فرهنگی، هنری و آموزشی به مخاطبان ارائه می‌دهند و کتابداران بر این عقیده هستند که باید این خدمات به آحاد مردم جامعه اطلاع رسانی شود.

کتابخانه هایی که این روزها با کارکردهای جدید خود علاوه بر ترویج مطالعه تلاش دارند تا در زمینه تربیتی و فرهنگی و حتی اقتصادی و کارآفرینی و مهارت افزایی نیز نقش آفرینی ویژه ای داشته باشند اما مردم با کارکردهای کتابخانه های جدید آشنا نیستد.

سیده ناهید عمادی که در مقطع کارشناسی در رشته کتابداری و اطلاع رسانی و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی تحصیلات خود را گذرانده و هم اکنون کتابدار کتابخانه عمومی شهید محسن فخری زاده مهدیشهر در استان سمنان است، در زمره کتابدارانی است که عقیده دارند باید بیشتر مردم را با کارکردهای جدید کتابخانه ها آشنا ساخت. با وی گفت وگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما کتابداران چه نقشی در ترویج فرهنگ مطالعه دارند؟

کتابداران کتابخانه‌ها، از عوامل مؤثر در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به شمار می‌روند و کتابداران با روش‌های خلاقانه خود می‌توانند فعالیت‌های کتابخوانی را رشد داده و حتی به حوزه‌های بیرون از کتابخانه بکشانند. اگر کتابداران کتابخانه‌ها از حیث علم کتابداری و اخلاق انسانی، رشد کاملی داشته باشند، بدون تردید، همچون معلمان و استادان جامعه، معماران نسل‌های آینده بشر خواهند بود.

فعالیت کتابخانه‌ها اطلاع رسانی شود/ نقش کتابداران در ترویج مطالعهوالدین برای ترغیب فرزندان به کتابخوانی چه کاری می‌تواند انجام دهند؟

والدین در آشنایی با اهمیت و فواید کتابخوانی نقش بسزایی دارند آنها می‌توانند با برنامه‌ریزی منظم و مناسب و همچنین برنامه‌هایی شامل اهدای کتاب به عنوان هدیه یا پاداش به فرزندان، ایجاد کتابخانه در منزل، شرکت مسابقات کتابخوانی، اختصاص فضای معینی از منزل برای کتابخوانی و تهیه یک تابلو برای نوشتن جملات خاص فرزندان خود را به مطالعه تشویق کنند و یکی از مهمترین مسائل این است که خرید کتاب باید در سبد خرید خانواده‌ها قرار بگیرد.

فعالیت کتابخانه‌ها اطلاع رسانی شود/ نقش کتابداران در ترویج مطالعه

در خصوص جایگاه کتابخانه‌ها در جامعه توضیح دهید؟

کتابخانه به عنوان یکی از مهم‌ترین ارگان‌های فرهنگی در سطح جامعه است، کتابخانه های عمومی یک ارگان غیر دولتی محسوب می‌شوند که برای برطرف نمودن نیازهای مخاطبان فارغ از سن، جنسیت و نژاد باید پاسخگو مراجعان باشند.

زمانی که نیازهای اطلاعاتی مراجعان برطرف شد کتابداران می‌توانند در این مکان فرهنگی برای اوقات فراغت مراجعان خود برنامه‌هایی شامل کارگاه‌های آموزشی، مشاوره‌های خانواده، همایش‌ها و جشنواره‌های فرهنگی، کلاس‌های فرهنگی، هنری و آموزشی شامل نقاشی، خوشنویسی، زبان، طراحی روی پارچه و.... را برگزار کنند.

مهمترین ویژگی که کتابداران باید داشته باشند چیست؟

یک کتابدار، باید با محتوای رشته خود آشنا باشد؛ باید کتاب شناس، و فراتر از آن، منبع شناس باشد؛ منابع دیجیتال، منابع سمعی- بصری، نویسنده، مترجم، ناشر، موضوع، سیرهای مطالعاتی و … را بشناسد، کتابدار باید صبور، با اخلاق و مهربان باشد و بتواند ارتباط خوبی با کودکان و نوجوان برقرار کند در غیر این صورت قادر نخواهد بود نقش خود را به عنوان مشاوری امین و کتابداری موفق ایفا کند.

در خصوص راهکارهایی که برای ترویج فرهنگ مطالعه وجود صحبت کنید؟

برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی مانند قصه گویی، نشست کتاب، جمع خوانی کتاب، جلسه مطالعاتی، جمع خوانی، هماهنگی برای بازدید اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اعضای بسیج، بازدید مدارس از قسمت‌های مختلف کتابخانه و معرفی بخش‌های مختلف توسط کتابداران- و کتابداران می‌توانند برای تشویق کودکان به مطالعه بازی‌ها و سرگرمی‌هایی با کتاب برای اعضا در نظر بگیرند از جمله (بازی اسم و فامیل با کتاب، یا بازی پانتومیم از کتاب)

و در خاتمه چه فعالیت‌های فرهنگی که در کتابخانه انجام می‌دهید؟

قصه گویی، معرفی کتاب، نشست‌های کتابخانه ای و مدرسه‌ای، نمایشگاه کتاب، کسب و کار در کتابخانه، نمایشگاه مجازی کتاب، تولید محتوای مجازی، آموزش‌های کاردستی به مناسبت‌های مختلف از جمله اقداماتی است که در کتابخانه انجام می‌شود و مورد استقبال خوب مردم هم قرار دارد.

کد خبر 5918468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha